AT 3.1 - 2012 efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studentereksamen i AT -2012
Advertisements

Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
TSUNAMI.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
AT-eksamensopgaven februar 2010 / BR.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
AT-årsprøve 2.g.
TSUNAMI Det er velkendt, at naturkatastrofer kan have katastrofale virkninger for såvel samfundet som for det enkelte individ.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
AT efteråret 2011 August 2011 / MG & BR. Overordnet emne At være på - muligheder og problemer.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
Skriveperiode (synopsis)
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Velkommen til Metode i DIO.
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

AT efteråret 2012 / MG & RO

Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser

Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 34Introlektion 35Vejledning om valg af emne og fag Arbejd selv med indkredsning af emne og fag 36Vejledning om valg af emne og fag Frist for valg af emne og fag kl Vejledere offentliggøres 38Individuel vejledning Skrivedag 39Individuel vejledning SkrivedagSkrivedag – aflevering kl Tilbagelevering af synopsis

Opgaven Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses. Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale. Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B- niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde.

Katastrofen Voldsomme naturfænomener som eksempelvis flodbølger, mudderskred og jordskælv kan udvikle sig til naturkatastrofer, hvis de har omfattende og ødelæggende følger for mennesker og natur. Andre naturkatastrofer kan være menneskeskabte som for eksempel klimaforandringer eller hungersnød. Krigs- eller terrorsituationer er eksempler på, at mennesket også selv forårsager katastrofer. Ulykker kan desuden udvikle sig til katastrofer, når mange dør eller kommer til skade. Titanics forlis og giftudslippet fra den kemiske fabrik i Seveso i 1976 udviklede sig til katastrofer.

Vi frygter katastrofen Vi kender til katastrofer, vi kan forestille os fremtidige katastrofer, og vi frygter dem for deres uhyggelige konsekvenser og uforudsigelighed. Vi forsøger også at forstå dem og måske finde en grund til, at de sker. Kunst og litteratur behandler i stor udstrækning katastrofer. Frygten for katastrofen og ritualer for at undgå katastrofen spiller en stor rolle i flere religioner og er en stærkt samlende kraft i flere samfund. Nogle forestiller sig, at naturkatastrofer er et resultat af, at naturen vinder over eller endda straffer mennesket. En anden opfattelse er, at mennesket selv skaber katastrofer ved ikke at medtænke de modsætninger, der kan være mellem civilisationens udvikling og naturgrundlaget, eksempelvis forurening og dens indbyggede katastrofer. Under det voldsomme pestudbrud i Europa i 1348 blev der fremsat flere forklaringer. Nogle mente, at pesten var Guds straf over en syndig menneskehed. Andre mente, at udbruddet blev fremkaldt af en særlig planetkonstellation. I dag har vi en omfattende biologisk viden om epidemiers udbredelse, men vi frygter stadig deres konsekvenser.

Katastrofen giver os ny viden Vi lærer af katastrofer og forsøger at udvikle beredskab, så vi kan modstå fremtidige katastrofer eller minimere katastrofens omfang. Det kan være bygning af diger, sikkerhedsprocedurer i lufthavne m.v.. Katastrofen kan også medvirke til etablering af videnskabelige projekter og til at give os ny viden. Vi forsøger også at begrænse virkningerne af katastrofer. Det kan ske i form af international hjælp til katastrofeområder, eller det kan være krisebehandling af traumatiserede ofre for katastrofer. På den anden side kan viden og forestillinger om katastrofer og deres konsekvenser også udnyttes til udvikling og etablering af nye magtpositioner, eksempelvis undtagelsestilstand, udsættelse af demokratiske valg og styring af nyhedsdækning.

Katastrofen kan fascinere og vække medfølelse Netop fordi katastrofen så voldsomt overskrider vores sædvanlige erfaringer, er katastrofer også fascinerende. Vi har adskillige skildringer af det katastrofale jordskælv i 1755 i Portugal, der i detaljer fortolker katastrofens omfang, og en af de mest fotograferede begivenheder i begyndelsen af 1900-tallet er tiden kort efter jordskælvet i San Francisco i Fascinationen kommer til udtryk i fiktionen – mest tydeligt i katastrofefilmen, der udgør en særlig genre. Massemedierne opfylder vores behov for information om katastrofer, men de udnytter dem også. Øjenvidneberetninger om katastrofer pirrer, men vækker også verdenssamfundets medfølelse. YouTube indeholder massevis af amatørvideoer af orkaner, tsunamier og jordskælv.

Katastrofen forstærker globale uligheder Ifølge Verdensbankens opgørelser finder 95 % af alle dødsfald forårsaget af katastrofer sted i udviklingslande. De økonomiske tab som følge af naturkatastrofer er 20 gange højere i udviklingslande end i industrialiserede lande. Når katastrofen rammer, får ofrene ofte umiddelbart hjælp. I lande med manglende eller svag infrastruktur kan det være vanskeligt at få effektiv hjælp iværksat. Efter jordskælvet i Haiti oprettede internationale hjælpeorganisationer adskillige teltlejre, og det knuste samfund har brugt flere år på at flytte indbyggerne tilbage i byerne. Haiti vil lide under eftervirkningerne i mange år fremover. Derimod fik den amerikanske storby New Orleans forholdsvis hurtigt genetableret infrastrukturen efter orkanen Katrina.

Ressourcerummet indeholder  opgaveformuleringen med tilhørende inspirationsmateriale, som du med fordel kan orientere dig i for at indkredse den sag, du vil arbejde med  mere materiale, som du kan bruge til en afgrænsning af din sag og din problemformulering  ekstra materiale, som især indeholder eksempler på sager.

Opslagsværker  Ressourcerummet hørende til opgaven  Opslagsværker på EMU - herunder  brug af skoda  brug af bibliotekernes databaser  AT hos Systime  Minileksikon på ÅSG til synopsens udarbejdelse

Brug bibliotekerne  Der er bemanding på skolens bibliotek i forbindelse med vejledningslektionerne  Brug ”spildtiden” ved vejledninger til at søge information i studieområdet  Brug også Åby bibliotek

Vejledningerne  For at få mest muligt ud af de individuelle vejledninger skal du møde op med noget på skrift.  Send det gerne til dine vejledere inden, så vejlederne kan nå at læse det.

De faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne:  tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder  foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf  perspektivere sagen  vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag  demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.

Tilbagelevering af synopsis  Synopsis tilbageleveres torsdag i uge 41  Du får en kort samtale med den ene af dine vejledere om din synopsis  Du får en karakter for din synopsis