Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013 FLIS Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
Agenda FLIS status Vejen mod ibrugtagning – indsatsområder i FLIS 2013/2014 Datavalidering og fejlretning Implementering og uddannelse Gevinstrealisering og besparelser Netværksdannelse, samarbejde og kommunikation
…men inden vi går i gang – først kort om FLIS
FLIS er en portalløsning, der giver mulighed for at se kommunens nøgletal - og sammenligne dem med tilsvarende tal for andre kommuner. Samling af data fra flere områder og adgang til: Benchmarking med egne eller andre kommuner Analyse/drill down i egne data Rapportering Fælles administrativt område med tværgående funktioner, meddelelses- og opgavesystem
Data i flis
Data opdateres på månedsbasis Der rettes ikke i kommunernes registreringer Der er historik i data Data trækkes direkte fra kommunernes egne systemer Alle kommuner leverer data til FLIS Udfordring med uensartet registreringspraksis
Flis status
Version 1. 3 blev lanceret d. 5. august Version 1.3 blev lanceret d. 5. august. Datakvaliteten er blevet markant forbedret, så nu kan I bruge løsningen! Versionen giver: Betydelige forbedringer på dataområdet Økonomi – benchmarkingdel klarmeldes, men dog er stadig visse udfordringer med budgetter og individuel kontoplan Forbedringer, men stadigvæk udfordringer på borger og personaleområdet Skoleområdet er nyt i FLIS og er i ”test i produktion”
FLIS status for nye dataområder Økonomi December 2012 (ver. 1.0) Personale/Fravær Borger August 2013 (ver. 1.3) Skole Ældre November 2013 (ver. 2.0) Udsatte børn og unge Februar 2014 Voksne handicappede Sundhed 2014-2015 Beskæftigelse
Flis indsatsområder
Kommunerne skal i gang med FLIS – KL/KOMBIT har fokus på følgende indsatser Datavalidering og fejlretning Implementering og uddannelse Gevinstrealisering og besparelser Netværksdannelser, samarbejde og kommunikation
Flis – vejen mod ibrugtagning
Indsats 1: Etablering af tilfredsstillende datakvalitet Datakvaliteten i FLIS er afgørende for systemets brug! Datakvaliteten højnes via bedre registreringspraksis og fejlretning i FLIS. Det sker via: Grundige test med kontrolrapporter og vejledninger Afholdelse af datavalideringsmøder i kommunerne Der vil komme kontrolrapporter på alle dataområder.
FLIS teststrategi Test op mod nationale statistikker Test med fokuskommuner Test målrettes kildesystemer (fagsystemer) Kontrolrapporter på dataområderne Testrapporter opbygges hierarkisk Vejledninger til testprogrammerne Bedre systematik for anmeldelse af fejl og opfølgning
Indsats 2: Implementering og uddannelse Kommunerne skal have grundig introduktion til FLIS uddannelse. Fokus på organisatorisk implementering og ibrugtagning i efteråret 2013.
Indsats 3: Gevinstrealisering og besparelser Afdæk jeres gevinster og besparelser! Brug vores værktøjer – skabeloner for business case og datakøbsbesparelse (kommer snart) Bedre benchmarking Bedre dataoverblik og kontrol Sparede udbudsomkostninger Bedre beslutningsgrundlag Besparelser på datakøb Administrative optimeringer
Indsats 4: Netværk, samarbejde og kommunikation KL/KOMBIT vil gerne facilitere netværk og sikre videndeling. De gode historier skal fortælles, og vi skal hjælpe hinanden. Følg med på kombit.dk/flis og tilmeld jer nyhedsbrevet!
Kom i gang med at bruge FLIS! Hjælp os med at hjælpe jer – kontakt os med jeres udfordringer, problemer, løsninger og gode idéer. Kontakt os: flis@kombit.dk eller Thomas Mørk Glintborg TRG@kombit.dk – 2327 5876