Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Teststrategi Engrosmodellen
Advertisements

Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Tirsdag d. 20. august 2013 Reformer på arbejdsmarkedsområdet.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Storyboard fra …. Kommune/team
Teststrategi Engrosmodellen
Visionsproces Fra ord til handling.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
Det sammenhængende sundheds- og borgerforløb ”Horsens på forkant med sundhed” Temadag i DSR d. 26.maj 2014 Hjemmesygeplejerske Dorthe Berthold Schultz.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Miljøstyrelsens nye miljøportal
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Michel Sassene, projektleder
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Udbredelse af velfærdsteknologi i kommunerne
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
ORGANISATORISK FORANKRING I KOMMUNERNE Flemming Engstrøm, programleder Nils Thor Rosted, seniorkonsulent Digitaliseringsmessen 2013.
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Politisk temamøde den 8. maj 2014 Det specialiserede social- og specialundervisningsområde Borgmester Mogens Gade, formand for KKR Nordjylland.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Obligatorisk digital selvbetjening
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
MEDICINKORTET PÅ SUNDHED.DK VEJLEDNING TIL APOTEKER.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
KMD OPUS OVERBLIK Et ledelsesværktøj. Forhistorie  Opstart med KMD i 2005  Ledelsesværktøj  Fokus på personaleområdet  Ønske om bedre beslutningsgrundlag.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Obligatorisk digital selvbetjening
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Præsentation af FLIS – Fælles kommunal ledelsesinformation
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Statens HR – Implementeringskoncept
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013 FLIS Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013

Agenda FLIS status Vejen mod ibrugtagning – indsatsområder i FLIS 2013/2014 Datavalidering og fejlretning Implementering og uddannelse Gevinstrealisering og besparelser Netværksdannelse, samarbejde og kommunikation

…men inden vi går i gang – først kort om FLIS

FLIS er en portalløsning, der giver mulighed for at se kommunens nøgletal - og sammenligne dem med tilsvarende tal for andre kommuner. Samling af data fra flere områder og adgang til: Benchmarking med egne eller andre kommuner Analyse/drill down i egne data Rapportering Fælles administrativt område med tværgående funktioner, meddelelses- og opgavesystem

Data i flis

Data opdateres på månedsbasis Der rettes ikke i kommunernes registreringer Der er historik i data Data trækkes direkte fra kommunernes egne systemer Alle kommuner leverer data til FLIS Udfordring med uensartet registreringspraksis

Flis status

Version 1. 3 blev lanceret d. 5. august Version 1.3 blev lanceret d. 5. august. Datakvaliteten er blevet markant forbedret, så nu kan I bruge løsningen! Versionen giver: Betydelige forbedringer på dataområdet Økonomi – benchmarkingdel klarmeldes, men dog er stadig visse udfordringer med budgetter og individuel kontoplan Forbedringer, men stadigvæk udfordringer på borger og personaleområdet Skoleområdet er nyt i FLIS og er i ”test i produktion”

FLIS status for nye dataområder Økonomi December 2012 (ver. 1.0) Personale/Fravær Borger August 2013 (ver. 1.3) Skole Ældre November 2013 (ver. 2.0) Udsatte børn og unge Februar 2014 Voksne handicappede Sundhed 2014-2015 Beskæftigelse

Flis indsatsområder

Kommunerne skal i gang med FLIS – KL/KOMBIT har fokus på følgende indsatser Datavalidering og fejlretning Implementering og uddannelse Gevinstrealisering og besparelser Netværksdannelser, samarbejde og kommunikation

Flis – vejen mod ibrugtagning

Indsats 1: Etablering af tilfredsstillende datakvalitet Datakvaliteten i FLIS er afgørende for systemets brug! Datakvaliteten højnes via bedre registreringspraksis og fejlretning i FLIS. Det sker via: Grundige test med kontrolrapporter og vejledninger Afholdelse af datavalideringsmøder i kommunerne Der vil komme kontrolrapporter på alle dataområder.

FLIS teststrategi Test op mod nationale statistikker Test med fokuskommuner Test målrettes kildesystemer (fagsystemer) Kontrolrapporter på dataområderne Testrapporter opbygges hierarkisk Vejledninger til testprogrammerne Bedre systematik for anmeldelse af fejl og opfølgning

Indsats 2: Implementering og uddannelse Kommunerne skal have grundig introduktion til FLIS uddannelse. Fokus på organisatorisk implementering og ibrugtagning i efteråret 2013.

Indsats 3: Gevinstrealisering og besparelser Afdæk jeres gevinster og besparelser! Brug vores værktøjer – skabeloner for business case og datakøbsbesparelse (kommer snart) Bedre benchmarking Bedre dataoverblik og kontrol Sparede udbudsomkostninger Bedre beslutningsgrundlag Besparelser på datakøb Administrative optimeringer

Indsats 4: Netværk, samarbejde og kommunikation KL/KOMBIT vil gerne facilitere netværk og sikre videndeling. De gode historier skal fortælles, og vi skal hjælpe hinanden. Følg med på kombit.dk/flis og tilmeld jer nyhedsbrevet!

Kom i gang med at bruge FLIS! Hjælp os med at hjælpe jer – kontakt os med jeres udfordringer, problemer, løsninger og gode idéer. Kontakt os: flis@kombit.dk eller Thomas Mørk Glintborg TRG@kombit.dk – 2327 5876