Intro og Problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Global undervisning.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- og problemformulering
Finanskrisen.
Det Internationale Område
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Sigrid .
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Kursus i problemformulering
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Samtidshistorie på HHX
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Globalisering Rige og fattige lande
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Finanskrisen Asbjørn & Amin 3MMB – Skive Handelsskole.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Udvidet problemformulering
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Synopsis VIP13 HH3.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
AT-årsprøve 2.g.
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
OSO.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Energierhvervsanalyse
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
AT-eksamen 2018.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Intro og Problemformulering VIP13 hh3

Intro og Problemformulering Hjemmeside: http://elever.bchorsens.dk/VIP2013/   Tema: Indiens udvikling fra selvstændighed til i dag Fag: Engelsk, Samtidshistorie og International økonomi Formål: Forberedelse til DIO (Det Internationale Område) til foråret Produkt: Aflevering af synopsis senest fredag d. 11.10 kl. 13.00 (se hvordan i skema i Praktiske oplysninger)) Arbejdsform: Virtuelt projektarbejde i grupper Fokus: Hvad er en problemformulering? (mandag), som skal godkendes senest onsdag kl. 12.00 Hvad er fagenes metoder, og hvordan spiller fagene sammen? (mandag)? Hvad er en synopsis? (tirsdag) Bedømmelse: Kort skriftlig fremadrettet vurdering med karakter i løbet af uge 43 eller 44 Fravær: Ingen mødepligt ud over de 3 fokusoplæg mandag og tirsdag. Synopsis skal være af en fornuftig kvalitet for at få alle 24 timer godkendt, ellers fravær Vejledning: Kommuniker virtuelt via Lectio eller kontakt lærerne i 700-fløjen

Intro og Problemformulering Hvad er en problemformulering? Det er opstilling af et hovedspørgsmål inden for et fagområde En god problemformulering lægger fokus ét sted En problemformulering er projektets kompas

Intro og Problemformulering Hvor kommer en god problemformulering fra? En god problemformulering udspringer af en undren over indhentet viden, nysgerrighed, modsætninger, sammenligninger, rygter eller andre forhold, man gerne vil undersøge Ud fra sin undren stiller man ét hovedspørgsmål, som projektet skal bevare

Intro og Problemformulering Hovedspørgsmålet Hovedspørgsmålet er projektets røde tråd Hovedspørgsmålet er også projektets afgrænsning

Intro og Problemformulering Hvordan laves hovedspørgsmålet? Start med et åbent spørgsmål: ”hvorfor” eller ”hvordan” – og ikke ”hvad”, som kun lægger op til et ja/nej svar Sammenlign spørgsmålene: ”Hvad er apartheid?” og ”Hvorfor opstod apartheid?” Sammenlign igen: ”Hvad er Dagens mand?” og ”Hvorfor deltager unge i Dagens mand?”

Intro og problemformulering Hvordan laves hovedspørgsmålet? (fortsat) Hvilke af nedenstående spørgsmål er bedst, hvis man vil lave et hovedspørgsmål om finanskrisen? A) Hvad er finanskrisen, som ramte Danmark i 2008? B) Hvorfor blev Danmark ramt af finanskrisen i 2008?

Intro og Problemformulering Hvordan laves hovedspørgsmålet? (fortsat) Mange tror, at jo mere kompliceret og snørklet de kan stille hovedspørgsmålet desto bedre – men det er lige omvendt Husk derfor at stille et kort og præcist hovedspørgsmål, som alle forstår 

Intro og Problemformulering Besvarelse af hovedspørgsmålet: De 3 taksonomiske niveauer: A) Det beskrivende/redegørende niveau: kort beskrivelse af emnet, relevante definitioner, facts, evt. figurer eller illustrationer

Intro og Problemformulering Besvarelse af hovedspørgsmålet: (fortsat) B) Det analyserende niveau: forklaring af hovedspørgsmålet vha. fagenes begreber, teorier og modeller

Intro og Problemformulering Besvarelse af hovedspørgsmålet: (fortsat) C) Det vurderende niveau: vurdering/diskussion af analysens holdbarhed og konsekvenser

Intro og Problemformulering Sammenfatning: Problemformulering består af: En kort tekst om den undren, der fører frem til hovedspørgsmålet Hovedspørgsmålet Et redegørende eller beskrivende afsnit/spørgsmål Et analyserende afsnit/spørgsmål Et vurderende afsnit/spørgsmål

Intro og Problemformulering Et eksempel på en problemformulering med udgangspunkt i en undren over Kina´s historie Alle kender til det økonomiske mirakel i Kina. Høj økonomisk vækst i over 30 år, faldende arbejdsløshed og i dag er Kina den næststørste økonomi i verden efter USA. Siden 1979 har Kina åbnet sig for omverdenen og gradvist tilladt udflytning af produktion til landet, som især har tiltrukket europæiske, japanske og amerikanske virksomheder pga. de lave produktionsomkostninger i Kina. Bagsiden af den gunstige udvikling har været, at miljøet har været hårdt ramt i Kina. Mangel på energibesparende produktion og en til for nylig ensidig fokusering på fossile brændstoffer (kul, gas og olie) har efterladt det kinesiske miljø i en meget dårlig forfatning. De store floder er stærkt forurenede, og der hænger konstant et tyk lag smog over de store byer i landet. De kinesiske byer er i dag de mest forurenede i verden

Intro og Problemformulering På den baggrund kan man opstille et hovedspørgsmål: Hvorfor har den kinesiske regering tilsidesat hensynet til miljøet?

Intro og Problemformulering 1) Jeg vil gøre rede for udviklingen i relevante miljøindikatorer og regeringens miljøpolitik Synopsen kan indeholde: - udviklingen i CO2-udledning - sammenhæng mellem økonomisk vækst og CO2 - regeringens holdning til globale miljøaftaler, herunder Kyoto-aftalen og cop15 i København

Intro og Problemformulering 2) Jeg vil analysere årsagerne til, at regeringen har tilsidesat miljøet Synopsen kan indeholde: regeringens prioritering af økonomisk vækst borgernes rettigheder, herunder ytringsfrihed miljøpolitik og konkurrenceevne miljøpolitik og tiltrækning af outsourcing til Kina

Intro og Problemformulering 3) Jeg vil vurdere om en fortsat tilsidesættelse af miljøet kan fortsætte i fremtiden Synopsens kan indeholde: den politiske stabilitet i Kina, og ét parti systemet højere levestandard og borgernes krav den nye kinesiske ledelses syn på miljøproblemer prioriteringen af vindmølleproduktion i Kina

Intro og problemformulering Øvelse på klassen: Stil ét hovedspørgsmål efterfulgt af de 3 taksonomiske niveauer på baggrund af følgende oplæg: De sidste 20 år har den økonomiske vækst i Kina været ca. 10 % i gennemsnit. Den økonomiske fremgang er især sket i byerne, hvor virksomheder fra Japan, USA og Europa har outsourcet produktionen pga. lave produktionsomkostninger i Kina. Det har medført stærkt stigende velstand for befolkningen i byerne ved kysten, mens landbefolkningen har haft mindre gavn af udviklingen. Det har betydet stigende økonomisk ulighed (højere gini-koefficient), hvilket er et paradoks i et kommunistisk land, hvor økonomisk lighed er målet. En anden konsekvens af den gode økonomiske udvikling har været, at den kinesiske regering er begyndt at opkøbe større virksomheder i vesten som fx Volvo i Sverige, og investere store beløb i råvareproduktion i korrupte afrikanske lande som fx Sudan. Det ser mange i vesten som en trussel, da Kina fortsat er et diktatur styret af det kommunistiske parti.

Intro og Problemformulering Forslag til emner om Indien i VIP13: a) Årsager til Indiens høje økonomiske vækst b) Arven fra kolonitiden c) Det indiske demokrati d) Etniske/religiøse spændinger mellem hinduer og muslimer - hindunationalisme e) Kastesystemet og uddannelse i Indien f) Indiens plads i den globale arbejdsdeling g) Den kulturelle globaliserings påvirkning af Indien  

Intro og Problemformulering h) Indien fra u-land til i-land i) Demografi og økonomisk udvikling j) Børn og kvinders vilkår k) Velfærd og indkomstfordeling i Indien l) Korruption i Indien m) Menneskerettigheder i Indien n) Indien og Kina o) Kønsroller og religion

Opgavens pentagon 1. Undersøgelsens opgavespørgsmål – hvad spørger du om? 2. Undersøgelsens faglige formål - Hvorfor spørger du? 5. Undersøgelsesmetoden - Hvordan spørger du? 3. Undersøgelsens empiri – hvad spørger du til? 4. Undersøgelsens redskaber - Hvad spørger du med? Den gode opgave, Rienecker og Jørgensen, 2011