INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no. 2012-1-PL1-LEO05-27456.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
Ledelse i Praksis – 4. aften
EU Socialfondsprojektet
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Håndværksrådets IT-undersøgelse Ved Frank Korsholm, afdelingschef.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
DDB CMS april 2014 Lanceringsplan • Hostingplaner • Migrering • Undervisning • Manualer • Inddragelse.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
CSF Creative Strategic Foresight – Studiet – EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO LLP FI-ERASMUS_FEXI
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Regional strategi og kompetenceudvikling
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Energy Engineering Seminar Offshore Oil and Gas Technology platform – Future technology challenges Enhanced oil recovery in the North Sea Sector.
NanOpinion En portal om nanoundervisning The work presented in this document/ workshop is supported by the European Commission’s FP7 programme – project.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET AALBORG UNIVERSITY DATA MANAGEMENT IN PRACTICE TRACK 5: MARKETING AND TRAINING TOOLKIT Karsten Kryger Hansen Specialkonsulent,
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
This project has been funded with support from the European Commission
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Bedre sikkerhed for elektrikere og andre ansatte i B&A
Webinar om evaluering af elevudbytte
Statens HR – Implementeringskoncept
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning Programme

Formål Projektet imødekommer dels et behov for efteruddannelse af medarbejdere i små og mellemstore virksomheder og dels for udvikling af case study-kompetencer blandt undervisere på business-uddannelser. Case study-metoden, som blev udarbejdet i et tidligere Leonardo da Vinci- projekt (RePro), kombinerer undervisningsmæssige og aktuelle forretningsrelaterede problemstillinger. Metoden vil blive tilpasset små og mellemstore virksomheder i partnerlandene. 2

Hvad nødvendigør dette projekt? Små og mellemstore virksomheder dominerer den europæiske økonomi, og mere end en tredjedel af disse virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft. Generelt er små og mellemstore virksomheder tilbageholdende med at investere tid og penge på efter- og videreuddannelse af medarbejderne. Projektet har derfor til hensigt at højne disse medarbejderes kvalifikationer. 3

Målsætning Den overordnede hensigt med projektet er at tilpasse case study-metoden udarbejdet i det tidligere RePro-projekt til brug i en business kontekst. 4

Formålet med projektet er: 1. at tilpasse case study-metoden udviklet i RePro-projektet til brug i små og mellemstore virksomheder. 2. at oplære 15 undervisere fra partnerlandene i RePro-metoden med det formål at udarbejde nye cases til små og mellemstore virksomheder. 3. at udarbejde 12 virkelighedsnære cases til små og mellemstore virksomheder i tæt samarbejde med disse (3 cases pr. land – Polen, Danmark, Finland og Tjekkiet). 4. at dele viden om problembaseret læring blandt partnerne. 5

Formålet med projektet er: 5. at udarbejde en webbaseret case study-pakke med udgangspunkt i forskellige ledelsesmæssige problemstillinger i små og mellemstore virksomheder. 6. at teste og forbedre e-learning casene på basis af feedback fra deltagerne i testforløbet. 7. at udarbejde en vejledning til deltagere og undervisere i brug af case study-metoden. 8. at formidle og anvende projektresultaterne via forskellige kanaler (fx projektets hjemmeside, møder, internationale konferencer). 9. at udarbejde to publikationer om innovative metoder til brug i business-undervisning. 6

Målgrupper  Målgruppen er ejere og ledere i små og mellemstore virksomheder samt dimittender, der ønsker at starte egen virksomhed eller at arbejde i små og mellemstore virksomheder. Desuden undervisere med speciale i business-undervisning.  E-learning casene udarbejdes til og testes på medarbejdere i den første målgruppe. Sekundært vil undervisere blive oplært i brug af case study-metoden for at øge deres kompetencer inden for området.  Casene, som forberedes i tæt samarbejde med ejere og ledere i små og mellemstore virksomheder, vil danne grundlag for en e-learning undervisningspakke.  Pakken består af 12 moduler, der hver især indeholder en case og teoretisk introduktion til casens emne. Deltagerne kan vælge de undervisningsmoduler, som passer til deres behov og interesser. 7

Projektbeskrivelse INNOCASE-projektet omfatter 8 fokusområder (såkaldte ”arbejdspakker” (AP). Den første arbejdspakke danner grundlag for projektet og inkluderer oprettelse af teams, udvælgelse af små og mellemstore virksomheder samt tilpasning af case study-metoden til brug for små og mellemstore virksomheder. I anden arbejdspakke foregår oplæring af deltagere fra partnerlandene i RePro-metoden. I de efterfølgende arbejdspakker udarbejdes e-learning cases, som efterfølgende testes, evalueres og forbedres. Dette sker i henhold til EU’s kvalitetskrav. Projektresultaterne vil blive formidlet og anvendt bredt i deltagerlandene. 8

Projektet er fordelt på 8 arbejdspakker (AP): AP1 Grundlæggende forberedelse i forbindelse med anvendelse af case study-metode AP2 Oplæring af deltagere fra partnerlandene i case-study metode AP3 Udarbejdelse af e-learning case study-moduler AP4 Afprøvning af case study-forløbene AP5 Revidering af case study-modulerne AP6 Kvalitetssikring og evaluering AP7 Formidling og anvendelse AP8 Projektstyring 9

Forventede resultater Projektet forventes at resultere i følgende: 1. RePro-metode tilpasset behov hos små og mellemstore virksomheder i EU 2. Uddannelsesmateriale baseret på en tilpasset RePro-metode case studier med udgangspunkt i små og mellemstore virksomheder teoretiske introduktioner til case studierne 5. E-learning platform 6. E-learning case study-moduler 10

Forventede resultater 7. Manual til e-learning modulerne 8. Afsluttende afrapportering vedr. afprøvning af case-study forløbene 9. Guideline til undervisere vedr. brug af e-learning modulerne 10. Kvalitetssikringsplan 11. Evalueringsrapporter 12. Projekthjemmeside 13. Formidlings- og anvendelsesinitiativer 14. Projektledelsesværktøjer 11

Partners P0 – Gdansk University of Technology, POLAND P1 – The Municipal Federation of Savonia University of Applied Sciences, FINLAND P2 – VIA University College, DANIA P3 – Silesian University in Opava, School of Business Administration in Karvina, CZECH REPUBLIC P4 – Aiton Caldwell SA, POLAND 12

Fotos fra projektmøde i Prag den maj

Fotos fra projektmøde i Prag den maj

Gå til projekthjemmesiden for yderligere oplysninger: INNOCASE project no PL1-LEO This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning Programme 15