Inklusion i skolen og lærerassistenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Set i forældreperspektiv
Klasseledelse PIE 18/
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
8. december 2010 på Egegård Skole
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Dynamisk belysning Individuelle præferencer i kontoromgivelser i Danmark 13. januar 2010, LYSnET møde på RUC Ásta Logadóttir, phd studerende, og Jens Christoffersen,
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
En god skole er en inkluderende skole.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
SEO PÅ AU.
PISA – perspektiv og inklusion
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Læring og inklusion i skolen
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Specialundervisning der nytter Niels Egelund, Professor i specialpædagogik Center for Grundskoleforskning DLF kreds 30 Hillerød 20. november 2009.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Præsentationens transcript:

Inklusion i skolen og lærerassistenter Hvidovre, 19. april 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet

Først lidt facts om udviklingen i Danmark gennem de seneste år - eksklusion og inklusion

Antal elever i segregerede foranstaltninger 2009 (DS) Specialklasser i alm. folkeskoler 19.812 Specialskoler 12.476 I alt 32.288 Samlet elevtal i folkeskoler 593.159 Procentdel 2009 5,4 % Procentdel 2008 5,2 % Procentdel 2007 3,8 % En stigning på 42 %.

Vidtgående specialundervisning 2001-2007 2001/2002 8.798 2002/2003 9.901 2003/2004 9.868 2004/2005 10.655 2005/2006 10.957 2006/2007 11.720 En stigning på 33,2 %.

Antal børn, der tager ADHD-medicin

Geografiske forskelle

Medicinering 0-5 årige

ADHD medicinering 5-9 årige pr. 1000 2010 16,08 9,74 12,44 15,05 8,79

Hvad er grunden til stigningen? ICD 10 med nye diagnoser? Flere for tidligt fødte overlevende? Stigende forældrealder? Flere mødre med misbrugsproblemer? Flere fætter-kusineægteskaber? Adoptanter? Øget forurening af miljø og fødemidler? Det moderne liv og den moderne skole? Dårligere forældrekompetence? Øget forældrepres – bl.a. faciliteret af foreninger? Dårlig normering og selvforvaltningspædagogik i børnehaverne?

Udgifterne

Årsindkomst

Uddannelse

Indvandrere

Indvandreres baggrund

Køn

Adoption

Kommuner

Hvad kræves for at være inkluderende?

Kvalitativt baserede resultater – den inkluderende lærer Leder arbejdet i klassen med naturlig autoritet Har en klar ide om deres elevers faglige, sociale og personlige kompetencer Arbejder bevidst med ankerkendende pædagogik i en personlig stil en god form Har etableret faste rutiner, fx navneopråb og morgensang Formår på en markant måde at skifte mellem aktiviteterne i klassens kollektive rum Formår at selvstændiggøre eleverne, så de altid ved, hvad de skal Begynder og afslutter aktiviteter i et fællesskab, så alle føler, at de trods individuelle mellemforløb er led i en større helhed Sørger for, at der er en tilstrækkelig bredde og variation i undervisningsmidlerne Kan ansvarliggøre eleverne over for hinanden Kan arbejde med konflikthåndtering Bruger fælles mål og elevplaner aktivt i målsætning og evaluering.

Kvantitativ effekt og arten af støtte Positiv effekt Støtte i støtte/ressourcecenter Supervision af lærer Negativ effekt Støtte i klassen fra teamlærer Støtte før og efter skoletid.

To voksne i klassen Tolærer eller Lærerassistent?

Kvalitative resultater - to lærere i klassen Kan være en udmærket og effektiv ordning, men det forudsætter, at er der meget nøje aftaler om ansvars- og rollefordelingen Ovennævnte sker hyppigst, hvor der er tale om, at en specialundervisningslærer støtter med helt specifikke opgaver Brugen af en teamlærer lægger i mindre grad op til, at der er tale om en ansvars- og rollefordeling, da teamlæreren kender klassen og klassens børn godt og derfor forventes umiddelbart at kunne sætte ind, hvor der er behov En ulempe er, at teamlæreren ikke nødvendigvis har specialpædagogiske kompetencer, hvad enten det gælder indlæringsproblemer eller AKT-problemer.

Lærerassistenter En ny personalegruppe i skolen, der koster 1/3 af lærere (er på skolen 1650 timer om året): Har ikke nødvendigvis en pædagogisk uddannelse, men skal have empati og omsorg Må ikke være korttidstilknyttet Er ikke knyttet til fag eller lærere, men til elever Har arbejdstid mellem 7.00 og 17.00.

Brug af lærerassistenter En del af de resultatskabende træk, der er identificeret, kan leveres af lærerassistenter, der koster 1/3 af lærere: Elever med normal begavelse, men med svage sociale kompetencer og koncentrationsvanskeligheder Elever med lettere generelle indlæringsvanskeligheder - men lærerassistenter skal bruges med omtanke.

Dårlig brug af lærerassistenter Automatisk tilknytning (uden særligt behov) Lærerassistent i aktivering Lærerassistent som tolærer (forberedelsestid, teammøder) Lærerassistent på lærerværelset.

Brug af specialuddannede lærere Støtte i klassen eller i mindre grupper for: Elever med markante specifikke indlæringsvanskeligheder Elever med markante generelle indlæringsvanskeligheder Elever med markant ADHD Elever med autisme.

Hvad siger hardcore evidensforskningen om forskellige indsatstyper?

Hvilken indflydelse har forskellige elementer for elevens læring (Hattie 2009)

Effekt (Hattie 2009): Reducer forstyrrende adfærd i klassen 0,86 Feedback til elever 0,72 ”Time on task” 0,59 Undervisning i små grupper 0,49 Lærerassistenter 0,41 Brug af computere 0,31 Hjemmearbejde 0,30 Lavere klassekvotient 0,21 Tolærerordning. 0,19 Klassedeling efter evner. 0,10

Der er pt. behov for kompetenceudvikling i: Undervisningsdifferentiering Løbende intern evaluering Klasseledelse Konflikthåndtering Specialpædagogiske principper Brugen af ”nr. to”.

Tak for opmærksomheden - tid til spørgsmål