Kilde: Flickr. Ingen kendt ophavsret. National Archive

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
”Projektlederens evner som leder”
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Afsætning 2012.
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Iterativ udvikling og UP
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Interessenter og interessentanalyse
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Arbejdsglæde.
Kommunikation / it.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
”Projektlederens evner som leder”
Digitale regnskaber 2007 Erhvervs- og Selskabsstyrelsen v. Ole Blöndal
Udvikling – del II.
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Vores projektorganisering
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Virksomhed Linnea Jacobsen 2. semester uge 5 + 8: Visuel Identitet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Designprocess Linnea Jacobsen 1. semester Uge 37 mandag 9. – søndag 15. september 2013.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Windows Vista og Office 2007  -testere søges… Christian Ringheim og Anders Langvad-Nielsen
Undervisningsministeriet
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
IT-Universitetet i København mere info på
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Definition Kriterier Design og evaluering
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium
DB analyse og modellering
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
forretnings-modeller
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
Præsentationens transcript:

Kilde: Flickr. Ingen kendt ophavsret. National Archive

. KATEGORI 1: Projektledelse .

. HVAD ER ET PROJEKT? .

SVAR .

HVOR MANGE LANCEREDE PROJEKTER GENERERES CA. UD AF HVER 3000 RÅ-IDE? 1700 170 1,7 .

SVAR succes! Stevens & Burkley, 1999 3000 rå ideer (ej nedfældet) 300 opsamlede ideer 125 små projekter (individuelle og/eller samlede) 9 udviklingsprojekter 4 store projekter 1,7 lanceringer succes!

HVAD KENDETEGNER ET LINEÆRT PROJEKT? . HVAD KENDETEGNER ET LINEÆRT PROJEKT? .

. Lineær (Vandfald) model brugt til software udvikling. Veldefinerede faser. Ikke fleksibel overfor forandringer.

HVAD KENDETEGNER ET AGILT PROJEKT? . HVAD KENDETEGNER ET AGILT PROJEKT? .

Adaptivt projekt med defineret ramme, men åbent . Adaptivt projekt med defineret ramme, men åbent for forandring. .

GIV ET EKSEMPEL PÅ EN ITERATIVT DESIGN METODE? . GIV ET EKSEMPEL PÅ EN ITERATIVT DESIGN METODE? .

. . PROTOTYPING. Cirkulær udviklingsmetode, der er baseret på at designe, teste og videreudvikle prototyper flere gange (flere iterationer)

HVAD ER ET PROJEKTS INTERESSENTER? . HVAD ER ET PROJEKTS INTERESSENTER? .

SVAR . DE MENNESKER DER HAR INTERESSE I PROJEKTET (ØKONOMISK, PERSONLIGT, FAGLIGT) Projektlederen Projektdeltagere Kunder/forbrugere Leverandører Investorer Offentlige myndigheder Politikere NGOer og interesseorganisationer Medier/pressen Brancheorganisationer Lokalsamfundet/borgerudvalg

HVAD ER DESIGN THINKING? . HVAD ER DESIGN THINKING? .

SVAR . Designmetode udviklet og anvendt på Standford University 1980  pt. Kommercialiseret af IDEO i 1990’erne Kendetegnet ved: 1) Human centered (user centered) design approach. Dvs. Design skal skabes ud fra menneskers (brugernes) behov, ønsker og drømme. 2) Collaborative (conversations, critique, teamwork) 3) Experimental (try something new, permits you to fail and learn from mistakes because you come up with new ideas, get feedback then iterate. 4) Optimistic (designing has to be joyable no matter what constrains. Design Thinking has the fundamental belief that we all can create change no matter how big a problem, little time, small budget) Design som en måde at tænke på  design som formgivning (tradition). Metodologien bruges til produkt design, business models, models for education, usercentered experiences, innovation. .

HVILKE FASER INDGÅR I MODELLEN FOR DESIGN THINKING? . HVILKE FASER INDGÅR I MODELLEN FOR DESIGN THINKING? .

IDEO – Design Thinking model SVAR IDEO – Design Thinking model

IDEO – Design Thinking model

HVORDAN KAN MAN HÅNDTERE RISIKO I ET PROJEKT? . HVORDAN KAN MAN HÅNDTERE RISIKO I ET PROJEKT? .

SVAR . Ved at analysere og vurdere trusler for projektet og planlægge løsninger? . Problem Farer (1-5 points) Risikoen for at det vil ske (1-5 points) Respons/løsning

. HVAD STÅR WBS FOR? .

WORK BREAKDOWN STRUCTURE SVAR . WORK BREAKDOWN STRUCTURE .

. GIV 3 EKSEMPLER PÅ WBS .

SVAR . Gantt Asana Trello .

. KATEGORI 2: Teamwork .

NÆVN 3 AF MEREDITH BELBINS 9 TEAM ROLLER? . NÆVN 3 AF MEREDITH BELBINS 9 TEAM ROLLER? .

SVAR MERIDITH BELBINS 9 TEAMROLLER Idémanden/idékvinden Opstarteren Koordinatoren Analysatoren Organisatoren Kontaktskaberen Specialisten Afslutteren Formidleren Kommunikation i multiimediedesign s. 29 (http://www.apro-kom.dk/cm78) / Digital media management p. 68

. NÆVN 4 AF 8 PRÆFERENCE FRA MEYERS-BRIGGS TYPE INDIKATOR PERSONLIGHEDS TEST? .

Opfattende (spontan) (P) SVAR MBTI PRÆFERENCER Ekstroverte (E) Introverte (I) Sansende (S) Intuitive (N) Tænkende (T) Følende (F) Vurderende (J) Opfattende (spontan) (P) Kommunikation i multimediedesign s. 28-33

. KATEGORI 3: Virksomheden .

HVAD BRUGER VI DEN HER TIL? HV Business Model Generation

HVAD BRUGER VI HENRY MINTZBERGS VIRKSOMHEDSMODELLER TIL? http://www.lindsay- sherwin.co.uk/guide_managing_change/html_change_strategy/07_mintzberg.htm .

SVAR . Til at danne overblik over virksomheders og organisationers overordnede strukturer.

HVAD ER EN VIRKSOMHEDS MISSION? . HVAD ER EN VIRKSOMHEDS MISSION?

En virksomheds konkrete opnåelige mål -beskrevet i én sætning. SVAR . En virksomheds konkrete opnåelige mål -beskrevet i én sætning. Eks. ”Vi gennemfører en målrettet og effektiv international markedsføring af Danmark over for ferie- og mødeturister i samarbejde med partnere” (Visit Denmark)

HVAD ER EN VIRKSOMHEDS VISION? . HVAD ER EN VIRKSOMHEDS VISION?

SVAR . En virksomheds erklærede ønske om, hvad den gerne vil blive -beskrevet i én sætning. Eks. ”Vi vil være verdens bedste nationale organisation til international turismemarkedsføring.” (Visit Denmark)

. KATEGORI 4: Jura .

. HVAD ER OPHAVSRET?

. HVAD ER DESIGNRET?

. HVAD ER AFTALERET?

HVAD ER MARKEDSFØRINGSLOVGIVNING? . HVAD ER MARKEDSFØRINGSLOVGIVNING?