Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retail Facility Service ydelser kompetencer Kerne Kerne ydelser
Advertisements

11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
AFSÆTNING A – Schønberg
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
ART GALLERIES Gruppe 4.
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
26.2 Kapacitetsomkostninger
AFSÆTNING A – Schønberg
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Salg og service Dag 1.
6. Virksomhedens indtægter
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Hotellets koncept.
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Forretningsmodel.
11. Virksomhedens indtægter
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
10. Virksomhedens indtægter
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
AFSÆTNING A – Schønberg
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Af: Jonatan W & Line Stryander
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
6. Virksomhedens indtægter
Ill Et produkt med mange dimensioner
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING B – Schønberg
Ill Kommunikationsprocessen
AFSÆTNING A – Schønberg
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
AFSÆTNING A – Schønberg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Dansk Supermarked i korthed
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
PRODUKTION I UDLANDET Direkte investering Joint Venture Licensproduktion Franchise.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Koncepter og butikskæder
markedsføringsplaner
Arbejdsforhold Ansat hos Sanistål 2 Karrieremuligheder 3
Funktioner og arbejdsdeling
Konkurrenceforhold afsætning.
Supply Chain management SCM
Marketingplan Dit navn.
Idegrundlag og målsætninger
Branding afsætning.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Finansiering med Vækstfonden
6. Virksomhedens indtægter
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
Fakta om Spar Bonde Spar Bonde blev stiftet i 2001 af en række landmænd, der så behovet for en indkøbsklub. Spar Bonde drives af SLF, LMO, SAGRO og Centrovice.
Præsentationens transcript:

Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse Varens Pris = Samlet forbruger-nytte? Producent Forbruger Markedsdækning Salgskontakter Lagerføring Ordreekspedition Markedsinformationer Kundeservice Tilgængelighed Sortiment (bekvemmelighed) Ombrydning af kolli Finansiering/kredit Kundeservice - før, under og efter køb Værdi for forbrugeren - gør-det-selv eller outsource til mellemled (eller producent)? Værdi for producenten - gøre selv eller out- source til mellemled (eller forbruger)? Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 16.2: Distributionskæder - konsumentmarkedet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 16.2: Distributionskæder - konsumentmarkedet Indirekte distribution S l u t b r g e P r o d u c e n t Grossist/ importør Detaillist 1 Detaillist 2 3 Direkte distribution Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 16.3: Distributionskæder – det organiserede marked AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 16.3: Distributionskæder – det organiserede marked Indirekte distribution S l u t b r g e P r o d u c e n t Grossist 1 2 Direkte distribution Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 16.4: Flerstrenget distributionssystem AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 16.4: Flerstrenget distributionssystem Små kunder S l u t b r g e P r o d u c e n t Grossist Detaillist 1 Dagligvarekæde Centrallager/ indkøbs- kontor Kæde- butikker 2 Storkunder Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 16.5: AFSÆTNING A – Schønberg Distributionsgrad kontra strategi for markedsdækning. distributionsgrad 1 Eksklusiv distribution Selektiv distribution Masse-distribution Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 16.7: Generelle vurderingskriterier ved valg af distributionskanaler. Kriterium Forklaring Effektivitet Evnen til at markedsføre og sælge produktet Service Servicefaciliteter, den pågældende distributionskanal kan tilbyde samt kvaliteten heraf Lagerkapacitet Fysiske og økonomiske muligheder for lagerføring Økonomi Likviditet og soliditet. Nu og forventet udvikling i fremtiden Innovantionsevner Evnen til fornyelse og udvikling Image Set i relation til produktet og målgruppens opfattelse Evnen til profilering Produktets præsentation i kanalens butikker i forhold til udbydere af konkurrerende produkters præsentation i distributionskanalerne Fleksibilitet Evnen til at tilpasse sig ændrede markedsforhold, herunder kundekrav Feedback Evnen til at kommunikere med leverandører. Tilgængelighed Krav til leverandørerne Udbredelse Distributionskanalens samlede antal butikker – mulig distribuitonsgrad. Omkostninger Avancekrav, distributionsomkostninger Sortiment Substitutions- og komplementærvarer. Erfaringer Tidligere erfaringer med denne eller tilsvarende distributionskanal Avance Avancemuligheder totalt og i %. Købevaner Kanalens evne til at matche målgruppens købevaner Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill 16.9: Fordele og ulemper ved franchising for såvel franchisegiver som franchisetager. Fordele for franchisegiver Hurtig udbredelse af konceptet Stærk branding pga stramme retningslinjer Den økonomiske risiko og likviditetskrav deles med franchisetager. Undgår en række ledelsesopgaver. Ulemper for franchisegiver Ikke den fulde kontrol med alle butikker. Enkelte uheldige franchisetagere kan skade koncept og brand. Fordele for franchisetager Kendt koncept og brand letter etablering. Vejledning fra franchisegiver. Mindre økonomisk risiko og kapitalbehov end ved start fra bunden. Ulemper for franchisetager Ofte stram styring fra franchisegiver Begrænsede udfoldelsesmuligheder Betale royalty til franchisegiver – ”dele” resultatet med denne. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 16.10: Kriterier, der kan ligge til grund for valg af markedsdækning. Kilde: Frit efter Svend Hollensen, Marketing Management, A Relationship Approach, FT Prentice Hall. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 16.11: Parallelimport AFSÆTNING A – Schønberg 200 kr 250 kr Importør Forhandler Forbruger Portugal Producent Forhandler 300 kr 250 kr Dan- mark Importør Forhandler Forbruger 200 kr 400 kr 650 kr Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen