Tovholder 2 28/ 10 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Nina Tange Aarhus Universitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Anerkendende refleksion
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Når lærere samarbejder med forældre
Det svære liv i en sportstaske
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Børn og sorg - og sprældøde døde
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Problemer eller udfordringer.
Den anerkendende interviewform
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Tovholder 2 28/ 10 2013

Tovholder udfordringer ”Hvad ellers interview”: Hvad kan udfordringerne blive til lp møderne? ”Sig noget mere om det interview”: Hvad kan den største udfordring blive i forhold til lp møderne? (5 minutter til hver)

Hav godt kendskab til modellen i teori og i praksis Vær en god mødefacilitator

Dagsorden Tovholderkursus i Thisted Dag 1: Genkig på analysemodellen Tovholderen som mødeleder Dag 2: Om at lytte og stille spørgsmål Teamudvikling

LP-modellen bygger på Systemteori Sjældent tilstrækkeligt kun at kigge på barnets individuelle vanskeligheder og hjemmeforhold. Vi må også forstå barnet ud fra barnets forståelser og ud fra det læringsmiljø, som barnet er en del af. Fundamentale attríbueringsfejl Fra lineær til cirkulær tænkning: Årsag: Kaspers forældre sætter ikke grænser Virkning: – Kasper er urolig Cirkulær tækning:

LP-modellen bygger på Analysetanken Ikke nok med én strategi – der skal analyseres Forskning Hvad opretholder ofte problemadfærd, hvilke tiltag er særligt effektive?

Genkig på analysemodellen Analysedel Formulering af problemstillinger Målformulering Indhentning af information Analyse og refleksion Strategi- og handledel Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Evaluering Revidering

Første skridt: Formulering af problemstillinger Fx: 6. b er ikke en rar klasse at undervise i Magnus i 1.b virker som en tikkende bombe Mathilde i 3.b sakker bagud rent fagligt Pigerne i 6. har det svært med hinanden Der er skubben ved skoleboden

LP analyse Hvad skal vi tage op? 2. Kort beskrivelse af problemstillingen

Beskrivelse Problemformulering Gå efter at få en problemformulering på én sætning

Tredje trin: Indhentning af information Snak i LP gruppen Observation http://viscog.beckman.illinois.edu/flashmovie/15.php Interviews med forældre, børn og lærere Spørgeskemaer www.klassetrivsel.dk Psykologiske udredninger Kortlægningsundersøgelsen Fx der hvor Per slår 11

Øvelse Gå rundt mellem hinanden og hold 60 sekunders møder. Start med at sige ”I min LP-gruppe indhenter vi information ved at….”

Problemformulering Opretholdene faktorer Beskrivelse af adfærd Gad vide hvorfor? Spørg ud fra forskningsviden Spørg ud fra de 3 perspektiver Spørg også om befordrende faktorer (faktorer, som er med til at gøre problemet mindre) Tovholderfokus:

At lede efter opretholdende faktorer Der er ikke noget system i det Nej – kun drengene Slår han alle? Hvordan kan det være? Det er dem, han gerne vil lege med? Har han mange at lege med? Nej – de andre afviser ham ofte Hvordan påvirker det ham? Meget. Han slår faktisk ofte, når han ikke må være med Han afvises af de andre Ved ikke hvad han skal, når han bliver sur Kasper har mange frikvarters- konflikter Han bliver ofte og hurtigt meget sur Det tror jeg ikke Hvad er grunden til, at han afvises? Ved han, hvad han skal gøre, når han bliver sur?

Om at få det anerkendende med http://www. youtube. com/watch Opsyn Opretholdende faktor Opretholdende faktor Magnus slår og driller i frikvarterer Går ofte godt når Magnus spiller Basketball med Oscar og Emil Judotræner Snakker ”god” opførsel Opretholdende faktor Livgivende Tættere på løsning Nyt narrativ

Cirkler = opretholdende faktorer Firkanter = befordrende faktorer LL 2010

De 3 perspektiver Individ perspektiv Kontekst perspektiv Aktør perspektiv Individuelle forudsætninger hos barnet som det ikke selv er herre over Fysiske og psykiske forhold som kan påvirke funktionsevnen Forhold ved den pædagogiske praksis Relationer mellem: Lærer/ elev Elev/ elev Børns forestillinger, mål, ønsker og værdier som styrer børns adfærd

Aktørperspektivet Individ: C. Har koncen- C. Skal have flere pauser trations- besvær C. Skal have flere pauser Carina kan ikke arbejde længe ved individuelt arbejde Kontekst C. sidder ved vinduet Karina skal arbejde mere med makker ved individuelt arbejde Aktør: Det sociale er vigtigere for mig end det faglige C. skal sidde forrest i klassen

Aktør spørgsmål Kan stilles ift. forældrene Lærerne/ pædagogerne Hvilke forestillinger tror Du, at forældrekredsen har om den nye Oust Mølle dreng og hans forældre Lærerne/ pædagogerne Hvad tænker Du om Kaspers mor som forælder? Hvordan har Du det med elever som mobber?

fokus Hvad håber du, der kommer ud af analysen? Jo længere tid man taler om ”problemet”, jo længere vej er der tilbage til at snakke om, hvad lærerens udfordring er Hvad håber du, der kommer ud af analysen? Hvordan har du det med klassen lige nu? Hvor meget tror du på, at det hjælper at…?

LP i dagligt arbejde O. skal lære hvordan man kan komme ind i leg O. ved ikke hvordan man kommer ind i en leg Oliver hentes tidligt Oliver går meget alene i SFO O. skal lære hvordan man kan komme ind i leg Oliver hentes efter klokken 15 i en prøveperiode

Tovholderen som Mødeledering http://www.youtube.com/watch?v=CGD9WBKbF80

Øvelse – Dig som mødeleder! Interview sidemanden i 2½ minut: Hvordan ser du dig selv som mødeleder? Hvad gør du godt? Hvad er dine svage punkter? Autoritet, stemningsskaber, improvisator, overblik, nærværende, optimist mv.

Overordnet om mødeledelse Bedre møder gennem facilitering af Ib Ravn (Learning Lab Denmark) ”Der er en lettelse for de andre, at facilitator passer processen, så de kan koncentrere sig om indholdet.” ”Facilitator lytter ikke for at afgøre om hun er enig. Hun koncentrerer sig om at vurdere relevans, kvalitet og længde af hvert eneste indlæg: fremmer det mødets formål, er det relevant, eller kører samtalen af sporet?”

Praktisk mødeledelse Minikontrakter Time-out Om at få alle gjort aktive Om at få deltagerne tilbage på sporet

Mini kontrakter Rammesætning af: - hvad skal vi snakke om den næste tid hvordan skal vi tale om det? hvor lang tid skal vi tale om det

Minikontrakt ”Ok – Vi har nu besluttet, at vi skal undersøge, hvorfor Kasper slår de andre i frikvartererne. Nu skal vi være nysgerrige på, hvad som kan være med til at opretholde, at han slår. Jeg vil foreslå, at jeg i de næste ti minutter interviewer klasselæreren om dette, og bagefter vil jeg gerne høre resten, hvilke opretholdende faktorer I får øje på – er det okay?

Øvelse Gå sammen i grupper på 3 Eksempel 1: Forestil jer, at I i jeres LP-gruppe har I lavet en problemformulering og en analyse med opretholdende faktorer. I skal nu i gang med at snakke om, hvilke strategier og tiltag der skal iværksættes. Hvordan vil du som tovholder rammesætte denne snak om strategier og tiltag? 1. Forbered dig kort på hvad Du vil sige til gruppen (1 minut) 2. Fremfør for de 2 andre (max 60 sekunder) 3. Få feedback fra de andre 2 (5 minutter) Eksempel 2: Man har lavet en problem- og en målformulering, og nu skal man til at identificere til at identificere opretholdende faktorer Eksempel 3: Når man lige har valgt case i gruppen

Timeout (på sagsniveau) Jeg bliver lige opmærksom på, at … … vi som gruppe kommer med mange forslag til løsninger, men måske glemmer at høre dig som klasselærer, hvad Du brænder for, der skal ske? … at vi er i gang med at give utrolig mange eksempler på Kaspers uhensigtsmæssige adfærd. Vi skal vist tilbage til at tale om, hvad som opretholder adfærden. ”Hov – taler vi egentlig om det der er vigtigst for dig lige nu?

Time-out på tovholderniveau ”Jeg er gået lidt kold i at stille spørgsmål – hvad kunne det næste gode spørgsmål være til Torben?” ”Jeg har lige brug for at checke – kommer jeg til at lyde for anklagende i mine spørgsmål til dig?”

Om at få alle gjort aktive Runder Supervision med reflekterende team Omvendt brainstorm: ”Hvordan kan vi sikre, at drengene i 6.b forbliver fagligt umotiverede?

Om at få deltagerne tilbage på sporet Brug LP blomsten synligt Lav minikontakter Parkeringsplads Anerkendende sprogbrug eller afvis

Ved mødets afslutning ”Nu er der 10 minutter igen. Hvad skal vi have styr på inden mødet slutter?” Hvad gør vi til næste gang Kort evaluering: ”Hvad har vi lært i dag i forhold til vores analysearbejde?”

Teamudvikling

Mulige temaer Hvordan kommer vi ind og berører klasseledelse og relationer i analyserne? Hvor styrende skal tovholder være? Hvordan holder vi hyggelige men effektive møder?

Team kultur (Junge og Strønæs 2006) Velfungerende LP-team Vi trives Vi udretter noget Hyggeteam Vi udretter ikke meget Men vi hygger os Køligt men effektivt LP-team Vi udretter noget Vi trives ikke Svagt LP-team Vi udretter ikke meget Vi trives ikke Hvad karakteriserer vores LP gruppe mht. opgaveløsning og trivsel? Hvad kunne være handleplanen for både at tilgodese opgaven og kulturen i gruppen? Hvad vil Vi gøre, Hvornår, hvordan?

Klasseledelse og relationer Lav en lp analyse på, hvorfor det kan være svært at få talt om klasseledelse og relationer til lp møder Der er ikke nogen der spørger Fortrolighed? Hvordan kommer vi ind på klasse- ledelse og relationer? For lidt viden om handling

Skolens psykolog introducerer formen - Arbejde skolevis med en problemstilling Skolens psykolog introducerer formen Psykolog og skoleledelse er tovholder back-up

Hvad tager vi med fra i dag?

Erfaringsdeling Hvad ser vi som udfordringer i tovholderrollen? Hvad gør vi i vores gruppe?