Virkeligheden i undervisningen - Induktiv undervisning med udgangspunkt i virkeligheden VUC Fyn, 9/8 2010 Hanne Heimbürger
”Anvendelsesorienteret”? Fire dimensioner Induktiv undervisning Virkeligheden, case, eksperiment, projekt Formidling vægtes Skriftlig og mundtlig formidling, retorik Materiale og temaer Relevans ift erhvervsuddannelse og job Afklaring af fremtid Brobygning, praktik
Uddannelsen er en bro Tiden før VUC Grundskole: Fælles mål Almene, sociale, personlige kompetencer Arbejdserfaring Livserfaring hf Motivation, arbejde m modstand, selvtillid, kursistdeltagelse. Faglige læreprocesser, sprog, basal viden. Fagmetodisk bevidsthed, taksonomier, faglig læsning og forståelse. Arbejdsformer Mvu, kvu Stofbehandling på højt niveau Samarbejde Modenhed, vilje Læse, skrive, lytte Professionerne: sygeplejerske, pædagog, politibetjent, fitnessinstruktør Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Kravene på uddannelserne efter hf Hvad skal de unge kunne dag ét: ”Elev/Student” = Københavns Uni Faglige, personlige, sociale kompetencer: evne og vilje http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/Kompetencekortet.doc Hvad siger andre aftagere? Teknik, motivation, formidling, networking, osv http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/hvaderstudiekp/agm-studiekompetence.ppt Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Gammeldags studiekompetence? Evnen til at være professionel studerende = selvstændigt at overskue, prioritere, planlægge, gennemføre og evaluere arbejdet, samarbejde om at løse komplekse problemstillinger etc. Men bør vi erstatte definitionen? Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Moderne studiekompetence? Den unge kan leve med uoverskueligheden og det uafgrænselige arbejde, har en evne til at prioritere, kan forberede sig strategisk og taktisk, kan arbejde alene i gruppeorganisationer Hvordan skal vi så undervise? (http://www.gymnasieskolen.dk/article.dsp?page=22377) Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Det dobbelte curriculum (Clod Poulsen) Progression i indhold og form Faglige læreprocesser skal fylde lige så meget som fagligt stof Gradvis mere selvstændighed (http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/scp-figur.pdf) Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 7
”Intet er lært, som ikke huskes” Vi må arbejde på 3 niveauer Øjeblikshukommelsen Arbejdshukommelsen Langtidshukommelsen (Sten Clod Poulsen, Weekendavisen 18/7 2010)
Forbindelsen til det virkelige liv Begynder i det konkrete og praksisorienterede Senere knyttes abstrakte og teoribaserede dele til læreprocessen (Mellem Bagenkop og Harboøre. SDU 2009) Bryd den sociale arv Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Eksempler fra dansk Holde tale med specifik appelform Skrive impressionistisk Sortere bøger efter genre Bruge autentiske besvarelser Perspektivere temaer til erfaringsverden Kombinere folkeviser med minimalistiske tekster Lave logo til børneinstitution
Naturvidenskabelig faggruppe Ekskursioner og feltarbejde Fritidshjem om sundhed, zoo om klima, kraft-varme, landbrug, søer, virksomhedsbesøg Mange fællesfaglige eksperimenter Projektopgaver Miljø, vand, alkohol, osv. Indbyg kompetencer, som lokale uddannelsesinstitutioner efterlyser (Rapport om negativ social arv, 2009)
KS på hf – eks på intro Rundt på skolen, optage billeder og lyd, fremlægge Hvorfor ser skolen sådan ud? (gym rolle fra elite til masse, tidstypisk påklædning, udd inst selopfattelse, elevgrupper spejler omgivende samfund) Udvidelse til lokalsamfund Interessebestemt nærstudie (Gymnasiefremmede og kultur- og samfundsfaggruppen på HF, 2009)
Ud af skolens verden KIE-modellens fem faser Rammesættende Kreative Innovative Entreprenante Refleksion
Virkelighed og motivation Hvad er din erfaring med at inddrage kursisternes omverden og kommende profession i undervisningen?
Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk Fokus på det sproglige Unges vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Vær opmærksom på sprog i opgaveformuleringer og feedback Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag: gloselister, formelsamling, udstyrskatalog Lær de unge at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er = studieforberedte Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 15
Forståelsesundervisning (Gardner) Pensum eller læring? Væsentlige spørgsmål Vedkommende, frugtbare emner Tilegnelsen af faget skal løse et problem Løbende vurdering Undersøge tilegnelsen af de tankevaner der fører til forståelse Eksempler: høj kvalitet, begynder, trin 1 til 2 Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Modvirke de unges uformelle tilgang til skolen Klare mål Hvad skal kursisterne forstå efter end forløb? Demonstration af forståelsen Hvad skal kursisterne gøre for at vise forståelsen? Dygtige kursister demonstrerer Progression 1-2 hf, tiltagende kedeligt Skolen har lige så klare regler som Netto Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Klare regler på din skole? Tal med din sidemand: Har vi klare regler på min skole – burde eller kunne vi gøre mere?
Formuler mål Dansk Evalueringsselskab: Formulerer fag- og kompetencemål! så begriber de unge, hvad de skal opnå, hvordan det kan ske, og hvorfor de skal arbejde med det faglige stof Tydelig kommunikation Henvis løbende til dem Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Understøt læreprocesser Giv kursisterne samme opgave i begyndelsen og slutningen af et forløb Giv modeleksempler Spørgsmål til lektien Forforståelse Tests Progression i f.eks. matematik Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Hvordan motiverer vi? Sætte delmål – kursisterne ser, at de har lært noget Lad dem selv formulere egne mål Visualisere målet – hjælper hen over modgang Omdefinere selvopfattelsen fagligt: ”Jeg er den, der er god til integralregning” Skolen laver klare spilleregler for adfærd Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Variér undervisningsformer ”Fjernundervisning” – rette opgaver 8 grupper, 4 fremlæggelser Fortællingen: Hjælpe Kurt Fra ekskursion til opgave Walk and talk Interview af ”ekspert” + tysk + tendensiøs Paneldebat + mediedimension + afstemning + ”demokrati?” Fremtidens menneske http://www.emu.dk/gym/fag/al/forloeb/Fremtidens%20menneske-3g-2007.doc Tage udgangspunkt i eleven selv: http://www.emu.dk/gym/fag/al/forloeb/Branding-2007.doc
Overblik Begrebskort – relationer Krydsskema – systematisere Brug billeder
Hvordan motiverer vi ellers? Sikre elevaktivitet Arbejde med selvtillid Prøve at alle får lige plads og taletid Variere konstellation i grupper Medansvar for sociale klima i klassen Lektiehjælp: skolens tilbud om hjælp og gode fysiske rammer for lektiearbejde, kammerathjælp, netbaseret lektiehjælp Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Læringsstile Dunn og Dunn http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp Meyer/Briggs http://www.jobindex.dk/ Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/laeringsvaner.html Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Studievaner, der virker – for nogle Læse teksten højt Lytte til teksten http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/elever/studiemetode/Laeringsvanermetakognition.html Tale for sig selv Tænkeskrivning Læselog, principskitser, mindmap, spørgsmål Diskutere sin forståelse med andre Formidle sin forståelse til andre Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Læringsstil og f.eks. it Pragmatiker søger løsninger Konkrete svar, teori i praksis, simulering Teoretiker sætter erfaringer i faglig sammenhæng E-bøger, wiki til opslag, logbøger Reflektor deler erfaringer Blogs, logbøger, dialogrum Aktivist afprøver løsningerne Tests, animationer, træningsspil http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/laeringsvaner.html Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Vær præcis - naturvidenskabelig rapport Præciser kravene til rapportskrivning Giv tjekliste Elev sammenligner rettet rapport m. krav Elev formulerer, hvad han/hun vil gøre næste gang Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 28
Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk Dansk stil Lav en aktuel liste over kravene til specifik stil Giv som tjekliste Elev reflekterer over, hvordan opgaven er løst Elev beslutter, om han/hun vil gøre noget anderledes næste gang Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 29
Variér de skriftlige opgaver Formidlingsopgaver – mælkekarton Refleksionsopgaver – hypotese ud fra data Overbliksopgaver – mindmap Fokuseringsopgaver – lave overskrifter Repetitionsopgaver – lave tests Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Lektier på nye måder Omskrive lektien Lav rollespil Lav test eller lign, der fremmer helhedsforståelsen Brug elevernes visuelle evner - Brug idéerne til at skabe relevans ift. erhvervsuddannelse og job Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk
Selvevaluering Lad kursist selv vurdere egen opgave før aflevering Lad kursister lave quizzer Lav ”interview” af ”ekspert” Hvor er de alvorlige fejl? Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Situations- og opgavebevidsthed giver motivation for at lære Hvornår man lærer noget - i modsætning til hvornår man bare er til stede, snakker… Hvordan man løser opgaver på mest hensigtsmæssige måde, sætter mål, vurderer egne færdigheder, er i stand til at evaluere egen arbejdsindsats Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Lærerrolle HFs rolle: Overgang til korte og mellemlange videregående uddannelser Lærer undervise både i læringskompetencer og i faglig viden De fire selvopfattelser af lærerrollen
Hvilken rolle spiller du? Sæt jer i grupper á 4-5 stykker Vælg et billedkort: hvilken rolle spiller du på din skole?
Gode links Anvendelsesorienteret undervisning http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/anvendelsesorienteret.html Øg elevernes udbytte http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/refleksion.html Digital dannelse http://www.emu.dk/gym/elever/tema/digitaldannelse.html Elevsider med faglig vinkel http://www.emu.dk/gym/elever/fagligvinkel.html Metoder i fagene (stx) http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/metoder.html Arbejdsformer http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/arbejdsformer-oversigt.html Taksonomiske niveauer http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/taksonomiskeniveauer.html