Den Danske Kvalitetsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Den Danske Kvalitetsmodel
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Ressourcer i hjertet og hår på brysterne.
Det Nye Universitetshospital i Århus I Styregruppemøde I d Orienteringsmøde Akutcenter Det Nye Universitetshospital i Århus.
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Date :31 1.
Hvordan arbejder Det Palliative Team – Hvad tilbydes og til hvem?
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Intern survey uge 45.
Patientsikkerhed
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Identifikation af spild
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Hvordan akkrediteringens standarder får betydning for sygeplejerskens arbejdsrutiner, processer og kompetencer over tid Dorte Evaristi Klinisk oversygeplejerske,
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Følge- Op.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Vi ved, at - Ekstern survey afholdes i uge 13.. Vi ved, at - Planen for besøgene på matriklerne er: Mandag 28. marts 2011 Herning Tirsdag 29. marts 2011.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Hjerterehabilitering i Nyborg Kommune
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Brug af text analytics på elektroniske patientjournaler til identifikation af problemer med patientsikkerhed 1 April 2013 Ulrik Gerdes ∙ Overlæge, dr.med.,
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Arbejdsgruppen vedrørende skadestuevisitation og skadeklinik
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
Lederkonferencen 9. juni 2010
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Arbejdsgruppen vedrørende akutmodtagelser 27. marts 2007
Omstillinger - mere end besparelser
Den Danske Kvalitetsmodel
Palliation til gamle Hvordan? Og er det noget vi taler om?
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Den Danske Kvalitetsmodel
Akutmodtagelser i Region Sjælland - rammer og principper.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Lægelig direktør Dorthe Crüger PhD MHM Sygehus Lillebælt Patientsikkerhed – back to basic.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Velkommen Helene Westring Hvidman Lægeforeningen Hovedstaden Medlemsmøde Onsdag den 3. februar 2016 kl – Hotel Scandic, København V.
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsudvikling hvordan
Lektion 5 Afslutningsmødet
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Interne survey som ledelsesværktøj
Klinisk biokemi frem mod 2020
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Den Danske Kvalitetsmodel Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 3. april 2017

Hvidovre Hospital Survey mandag d. 30. januar til fredag d. 3 Hvidovre Hospital Survey mandag d. 30. januar til fredag d. 3. februar 2012 Afsluttende feedback Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 3. april 2017

Hvem er vi? Evt. fremhæve hvem sygehuset selv har af surveyors? Marianne Jensen (ledende surveyor), chefsygeplejerske, Regionshospitalet Randers og Grenaa. Charlotte Hjort, speciallæge i arbejdsmedicin, kvalitets- og forskningschef, Hospitalsenhed Midt. Anni Wyrtz, vicechefjordemoder, Hospitalsenheden Horsens. Steffen Strøbæk, ledende overlæge og hygiejnechef, Sydvestjysk Sygehus. Helle Vibeke Andersen, oversygeplejerske, Anæstesiologisk Afdeling, Kolding Sygehus, Sygehus Lillebælt Christian Hald Jensen (under oplæring), chefkonsulent, Psykiatrihuset, Region Sjælland. Erik Kjær Sørensen (observatør), kvalitets-/logistikchef, Responce. Evt. fremhæve hvem sygehuset selv har af surveyors?

4 og sådan ser vi ud Listen ikke udtømmende

Vi har fået stor hjælp Stort arbejde i forberedelsen forud for survey: Dokumentsamlinger, pc-adgange, stifinderordning, surveyor-rum, forplejning har fungeret upåklageligt. Venlighed, imødekommenhed og engagement. 5

Hvordan har vi arbejdet? Vores udgangspunkt mandag morgen: Vi er kommet til et hospital, som leverer en høj kvalitet i pleje og behandling til patienterne og som fokuserer på forskning. Vi kommer ikke for at finde fejl, men for at holde Den Danske Kvalitetsmodel op mod jeres praksis. 6

Vores dataindsamling Tværgående interviews (10 stk.)  Kvalitets- og patientsikkerhedsdata, Bygninger og forsyninger, Medicinering, Hygiejne, Ansættelse mv., Beredskab, Laboratorieydelser, Medicoteknik, Billeddiagnostik, Koordinering, kontinuitet og samarbejde med primærsektoren, Ledelse. Patient- og systemtracere Besøg på alle afdelinger. Nogle afdelinger flere gange med forskelligt fokus. 7

Hvad kan I være stolte af? Høj faglig kvalitet og stor bevidsthed om den faglige kvalitet Stort engagement Gode til at indsamle data og måle på det, som I gør Høj hygiejnestandard Introduktion og udvikling af personale Hospitalets organisation er præget af kvalitetstankegangen (Plan, do , study, act) Godt samarbejde med primærsektoren Tilfredse patienter = Patienttilfredshedsundersøgelsen 8

Hvilke områder kræver særlig opmærksomhed? Rettidig reaktion på prøvesvar (2.8.6) Dokumentstyring (1.3.1) Skriftlig information i behandlingsforløbet (2.2.2) Smertevurdering og – behandling (2.7.5) Ernæringsplan og opfølgning (2.14.2) Man kan enten tage elementerne på 1-2 slides eller et punkt på hver, hvilket er muligt ud fra det efterfølgende

”Akkrediteret med bemærkninger”. Konklusion Vi anbefaler jer til ”Akkrediteret med bemærkninger”. Den videre proces Vores rapport sendes til IKAS. IKAS sender rapporten til jer med henblik på eventuelle indsigelser. Akkrediteringsnævnet tildeler jer en akkrediteringsstatus. Akkrediteringsstatus: Husk at Akkrediteringsnævn skal have et vist antal sygehusrapporter for at lægge niveau, så grundet at Norge er blandt de første sygehuse vil der gå en rum tid før de modtager status. Akkrediteret Akkrediteret med bemærkninger Ikke akkrediteret 10

Tak for denne gang 11