Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Klasseledelses- og relationskompetence
5 IT-didaktiske principper
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Lærerprofessionen.
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
”At finde og dyrke talenter - et opgør med Tordenskjolds soldater og opfattelsen af den erfarne, som den mest kompetente”. Talentudvikling 8.oktober 2013.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Nyt ansvar.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Det autentiske menneske
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Evnen til at se og forstå talenternes forskellighed og behandle dem individuelt ud fra deres præmisser, gøre sig umage for at forstå de bagvedliggende.
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læring i et vejledningsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Dansk Magisterforenings mentorordning
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Den ideelle talentudvikler - en refleksiv praktiker?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Et fagligt løft af folkeskolen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Talentets Loyalitet Min baggrund og rolle Henrik Edeltoft.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
Per Møller Janniche Mobil
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Mental sundhed Hvad vil det sige at være robust?
Ansvarlig.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan bør talentudvikleren forstå / se sin egen rolle i forhold til talenterne? Den ideelle talentudvikler

”Faktisk er netop dét, en del af problemet med at definere en talent- udvikler. At vi alle ønsker, at det er en konkret størrelse, vi kan forholde os til og derfor let implicere i udviklingen af vores fag. Men det, jeg tænker på, er ikke konkret. Det er snarere en dyb menneskelig egenskab, der i kraft af sin egen indre logik, ikke er definerbar. ”

Den ideelle talentudvikler ” Jeg læste et halvt år i Auckland, og fornemmede en helt anden (og meget bedre) tilgang til mødet med de studerende. Hér, modsat KBH, oplevede man lærere, som virkelig identificerede sig med rollen som mentorer snarere end forskere. Krav og feedback var noget hårdere, men dette oplevede jeg langt mere respektfuldt, end den danske, ”vi skal sige tingene på en pæn måde”, som for mig kommer til at udstråle lidt ligegyldighed og ansvarsfralæggelse.”

Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde?

ERHVERVSLIV Personlig erfaring Faglige kompetencer Målsætning Samarbejde Visioner/forventninger Kommunikation psykologisk ballast Coaching Konflikthåndtering Processtyring Kulturforståelse FORSKNING Faglige kompetencer Metodiske kompetencer Viden om forskningens væsen på ph.d.-niveau KUNST Faglige kompetencer Personlige erfaringer Metodiske kompetencer ELITEIDRÆT Personlige erfaringer Faglige kompetencer Redskaber til at tackle pres Didaktik Kommunikation Teknik / taktik Fysisk træning Mental træning og udv. Ledelse/Team Mgt. Læring Talentspotting Rådgivning Almen orientering Proceskompetence Faglige kompetencer Metodiske, didaktiske kompetencer Personlige erfaringer Kommunikation Psykologisk ballast Processtyring

Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde?

ERHVERVSLIV Nysgerrighed Åbenhed Tålmodighed Kreativ og nytænkende Fokuserer på muligheder Forandringsorienteret Empati God selvindsigt Mod til at udfordre talent Ansvarsfuld Helhedsforsåelse Optimisme Helhjertet engageret FORSKNING Loyal Lyst til at bære processen God lytter og coach Kan se potentialer Realisme Kunne støtte, stramme, motivere og inspirere Engagement, brændende Nysgerrighed Åbenhed God til at skabe tillidsfuld relation Forståelse for usikkerhed KUNST Store empatiske evner Entrepeneurship God stamina Åbenhed Motiverende Coachende Give anerkendede feedback Indlevelse i andre Networker Humor og alvor Kan holde/formidle fokus Overskud til ris,ros og tiltro ELITEIDRÆT Motiverer til hårdt arbejde Coachende – ikke Belærende Empatisk Ser det ikke-åbenlyse talent Udadvendt Brænder for talenterne Kanhave kontakt til flere samtidig Autencitet Selvbevidst Dynamisk Videnssøgende Omstillingsparat Procesorienteret Konstant selvreflekterende God til udtrykke glæde Tryghedsskabende Empati Se potentialer / muligheder Stærkt engagement God til at lytte og coache Åbenhed Udtrykker glæde, ris og ros God selvindsigt Nysgerrighed Omstillingsparat

Hvordan bør talentudvikleren forstå / se sin egen rolle i forhold til talenterne?

ERHVERVSLIV Facilitator – ”gøre det muligt” Udfordrer – matche talentet Give frihed Vågen for ”faresignaler” Se og lytte til talentet Coach Finde og udvikle potentialer Lyst til at se andres udvikling Balancegang Bidragyder til afklaring og progression FORSKNING En god vejleder Understøtter af projektet Hjælper i processen Udvikling på talentets præmisser Give plads og rum Obejektiv ”skubben på” Skal skabe tryghed, så talentet kan tåle kritik KUNST Respekt for talentet Forstå at talentet vil ”suge til sig” Ikke blive forblændet af talentets respekt Give tro på at nå ”det uopnåelige” Skal ikke ”sætte på plads” med sin viden Bevæge sig fra mesterlæren til mentoren ELITEIDRÆT En vidensbank Bevidst om egne kvaliteter Stå ved, at tvivl ikke behøver at være en svaghed Inspirator og indpisker Coach Konstruktiv kritiker Vejleder og guide Instruktør Konstruktør Fra styring til coaching Uegennyttig Succes, er at skabe den for andre Høj grad af integritet Klarhed over hvis ambitioner, der skal tilfredsstilles Ikke hænger fast i egen herlighed Vejleder, facilitator, hjælper Give plads, frihed og rum Udvikling på talentets præmisser Fra mesterlæren til mentor/coach Indpisker, objektiv ”skubben på” Lyst til andres udvikling Bidrag til afklaring og progression Skaber tryghed Konstruktiv kritik