Lærerprofessionen - en definition.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Principper Stenmagle skole
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Tværfagligt undervisningsforløb
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Internationalt arbejde på. Dalby skole Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – •1999/2000 – •2000/2001 – 230.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Uddannelsesparathed - hvad er det
IT i undervisningen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Uddrag af politiske principprogrammer
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Vision mission værdier handleplaner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Alle børn med i idrætsfaget
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lærerprofessionen - en definition

Præsentation 3. års lærerstuderende på VIA Silkeborg. Idræt som linjefag.

Lærerprofessionen Professionsidealet Formålsparagraffen Faghæfte 21 Fremtidens lærer

Formålsparagraf og Fælles mål ”Læreren vil efter bedste evne opfylde folkeskolens målsætning og undervisningsmål..” Udarbejdet af UVM Bindende eller ikke..! Faglighed og selvstændig dømmekraft Ansvar

Demokrati ”Læreren vil indøve eleverne i dansk demokratisk livsform og folkestyrets principper og værdier..” Engagement Anvendelse Inkludering Det pædagogiske paradoks..

Det pædagogiske paradoks Ud/dannelse til demokratisk borger gennem tvang. Egne vs. Statens værdier...

Dannelse til medborger ”Læreren vil i sit virke som underviser, opdrager og vejleder stræbe efter at fremme den enkelte elevs værdifulde vækst og udvikling som menneske” Kulturelle/Politiske medborger ... Gennem relationer Forpligtende fællesskab

Opdragelse og undervisning ”Læreren vil med samme engagement påtage sig medansvar for hver enkelt elevs opdragelse og undervisning..” Fuld og ubetinget ligestilling Undervisningsdiff.

Samarbejde med forældre ”Læreren vil indgå i ligeværdigt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene om det fælles ansvar om den enkelte elevs udvikling, undervisning og opdragelse..” Elevplan Udvikling og trivsel Elevens interesse Medvirken fra hjemmet

Oplysning Egenvækst KLM ”Læreren vil fremme sin egen vækst og udvikling, engagere sig i almenmenneskelige livsspørgsmål og vise medleven i samfunds- og kulturlivet..” Egenvækst KLM

Selvudvikling Evaluering Dialog ”Læreren vil reflektere over og aktivt udvikle sin praksis..” Evaluering Dialog

Metodefrihed Autonom Dialog ”Læreren vil indestå personligt for, at de betroede opgaver udføres bedst muligt..” Autonom Dialog

Samarbejde Anerkende Rådgive Reflektering ”Læreren vil indgå ligeværdigt og loyalt i samarbejde med kolleger og påtage sig medansvar for fælles faglig og pædagogisk refleksion og udvikling..” Anerkende Rådgive Reflektering

Skolestrukturen Loyalitet Kritisk syn ”Læreren vil ansvarligt opfylde pligterne som medarbejder ved sin skole og påtage sig medansvar for at virkeliggøre folkeskolens værdier..” Loyalitet Kritisk syn

Formålsparagraffen §1 stk. 1. ” Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.”

Formålsparagraffen §1 stk. 2. ” Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.”

Formålsparagraffen §1 stk. 3. ”Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati..”

Faghæfte 21 ”Eleverne skal have indsigt i vilkår der påvirker sundhed, seksualitet og familieliv..” ”Eleverne skal opnå forståelse af den betydning, seksualitet og familieliv har for sundhed samt af samspillet mellem sundhed og miljø..”

Fremtidens lærer ”Den 4-årige læreruddannelse kvalificerer dig fagligt, pædagogisk og personligt til at arbejde som lærer i folkeskoler, privatskoler, efterskoler og specialskoler.” ” I dit uddannelsesforløb vil du, i et samspil imellem disse tre grundelementer, opnå de faglige og grundlæggende kvalifikationer, du har brug for i jobbet som lærer.” Linjefagene De pædagogiske og psykologiske fag Praktikken

Det er fedt at være lærer..