Metoder til organisatorisk brugerinddragelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Implementering på Fenrishus
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Sygeplejerske Lone Woelders
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Temaaftener for patienter med Mb
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Information om akkrediteringsbesøget 2005 V/ leder/kvalitetskoordinator, navn.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Præsentation af materialer på personalemøde
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Patientforløb for onkologiske patienter
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Inspiration til SFI Anæstesiologisk Afdeling Hermed en oversigt over standardplaner + SFI’er = aktiviteter. Dette kun til inspiration, så i har en fornemmelse.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Samlet tilbagemelding Intern survey i Psykiatrien Marts 2014 Afdeling: Psykiatrien Øst 1.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Implementering af et opfølgende EORTC 2 skema i Dansk Palliativ Database Mogens Grønvold Forskningsenheden, Palliativ medicinsk afdeling, BFH Afdeling.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
De pårørende i beslutningsrummet
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Metoder til organisatorisk brugerinddragelse Seminar om organisatorisk patientinvolvering i Finsencentret Metoder til organisatorisk brugerinddragelse

Formål Inspiration til metoder til organisatorisk brugerinddragelse, der kan tilpasses jeres patient-/pårørendegrupper og valgte temaer. Præsentation af et lille udvalg af metoderne – og et indtryk af ressourcekrav i og udbredelsen af disse metoder – og hvad EEB kan tilbyde. 35 minutter i alt Spørgsmål & kommentarer er velkomne

Muligheder for organisatorisk brugerinddragelse Scenarie 1 – Kvantitative data uddybes vha. kvalitative data Interview (individuelle, gruppe, telefon) Vurdering af skriftligt informationsmateriale Hvordan vil I vurdere det skriftlige informationsmateriale (tidspunkt for udlevering, indhold, relevans, læsevenlighed) – hvad kunne være bedre? Hvornår har I modtaget materialet, hvornår har I læst materialet, hvordan har I evt. prioriteret i, hvad I skulle læse (først)? Feedbackmøde Personalet deltager  mulighed for at stille spørgsmål, teste ideer. Fx Vi overvejer at lave en patienthåndbog, hvori vi også informerer om døgnrytmen i afdelingen osv. Hvilke informationer, vurderer I, er relevante at have med i sådan en patienthåndbog? Tekstdagbøger Efter udskrivelse: Vil du skrive, hvad du er i tvivl om i forhold til din behandling mm. efter du er kommet hjem? Under indlæggelse: Hvad er din oplevelse af det skriftlige informationsmateriale, du har fået udleveret? Hvornår fik du materialet, hvornår læste du det, hvilke tanker gjorde du dig, da du læste materialet, hvilke spørgsmål rejste der sig hos dig, da du læste materialet, hvilke ideer har du evt. til forbedringer? Fx LUP – Indikerer uoverensstemmelse i patienternes og personalets oplevelse af udlevering af skriftligt informationsmateriale. Relativ stor andel svarer, at de ikke har modtaget skriftligt informationsmateriale, mens plejepersonalet oplever, at de uddeler meget skriftligt informationsmateriale.

Muligheder for organisatorisk brugerinddragelse Scenarie 2 – Kvalitative data suppleres med kvantitative data Spørgeskema (papir/elektronisk) Udleveres/sendes ved udskrivelsen/efter besøg i ambulatoriet med fokus på udvalgte temaer Fx fokus på, hvor stor en andel af patienterne, der oplever, at der ikke afsættes tilstrækkelig tid til dem under deres ophold i Finsencentret. ”5 hurtige spørgsmål” (tablet) Udfyldes under patientens ophold i Finsencentret/på vej ud. Fx fokus på patientens oplevelse af at være ventet, blive mødt med interesse, mulighed for at tale uforstyrret med personalet. Optælling Hvor mange patienter får udleveret en patienthåndbog – og hvor mange patienter bruger den i forbindelse med lægesamtaler. Udgangspunkt i kvalitativt datamateriale – efterspørgsel på viden om udbredelsen af nogle af de udfordringer, OA peger på.

Flere scenarier… Fokus på patienternes oplevelse af sammenhæng i forbindelse med overflytning til ny afdeling  skyggemetode – fokus på, hvad patienten ved om det, der skal ske i den nye afdeling – selve overførslen – modtagelsen – kontinuitet i personale, information. Hvordan forløber overgangen retur til stamafdeling? Fokus på patienternes oplevelse af nye lokaler (efter flytningen)  skyggemetode – fokus på hvordan patienterne oplever lokalerne, når de kommer i afsnittet første gang (skiltning, modtagelse, venteområde, sengestuer mv.) ELLER  fotodagbøger – patienterne opfordres til at tage billeder af det, de oplever hhv. positivt og negativt ved de nye lokaler. Kræver et opfølgende interview.

Direkte patientfeedback-møde Setup To-tre grupper repræsenteret (fx. også regionsrådsmedlemmer) Interview- og refleksionsrunde Egner sig til inddragelse af patienter/pårørende, der vurderes kognitivt og sprogligt i stand til at deltage i mødet. Ressourcekrav Rekruttering, planlægning, udvikling af interviewguide, opfølgning på mødet mv. Facilitatorer/interviewer, medarbejdere & ledelsesrepræsentanter EEB kan hjælpe med interviewguide, afholdelse af feedbackmødet (facilitator og interviewer)+ evt. opfølgende prioriteringsmøde Udbredelse ONK, Neurocentret – Herlev Hospital, Hillerød Hospital m.fl. Alle psykiatriske centre i Region H

Tekst- og fotodagbøger Setup Fotodagbøger: Kamera med instruktioner til opgaven - Interview med udgangspunkt i billederne Tekstdagbøger: Hæfte med instrukser til opgaven – evt. opfølgning med interview Egner sig til inddragelse af patienter/pårørende, der vil kunne håndtere et kamera, og som vurderes kognitivt egnede til at indgå i et interview (fotodagbøger). Ved tekstdagbøger er det en forudsætning, at patienten/den pårørende er i stand til at kunne udfylde dagbogen (også sprogligt). Ressourcekrav Fotodagbøger: Rekruttering, anskaffelse af kameraer, udvikling af interviewguide, fremkaldelse af billeder, afholdelse af interview, opsamling og opfølgning. Tekstdagbøger: Rekruttering, print og udlevering af dagbøger, indsamling og opsamling, opfølgning EEB kan hjælpe med interviewguideskabelon, skabelon til referat af interview og tekstdagbogsskabelon. Udbredelse Fotodagbøger: Mammakirurgisk Afdeling, Ringsted Sygehus, Hjertemedicinsk Afdeling, Gentofte Hospital Tekstdagbøger: Brystkirurgisk Afdeling, Herlev Hospital (hvordan oplever patienterne den første dag på afdelingen med særlig fokus på bl.a. tiden før mødet med lægen, selve mødet med lægen og med sygeplejersken, tiden hvor kvinden får taget prøver og undersøgelser). Fulgt op af gruppeinterview.

Skyggemetode Setup Ressourcekrav Udbredelse Følge i patient/pårørendes fodspor – observation & interview Fokus på fx kontakter, tid, hændelser Egner sig umiddelbart til inddragelse af de fleste patienter/pårørende Ressourcekrav Rekruttering, selve skygningen, opsamling og opfølgning. EEB kan hjælpe med skabelon til observationsnoter og observationsrapport + guide til skygning. Udbredelse HÆM, Region H Wayfindingsprojekt, Hjertemedicinsk Afdeling + Geriatrisk Afdeling, Gentofte Hospital, Kirurgisk Afdeling, Køge Sygehus, Neurologisk Afsnit, Bornholms Hospital. NYT: Studerende på Holbæk Sygehus.

Afsluttende bemærkninger Metoderne kan med fordel kombineres & tilpasses jeres kontekst Hvordan kommer vi videre? Metodeworkshops med undervisning og sparring i: Mindre spørgeskemaundersøgelser Interview, herunder fotodagbøger Skyggemetoden Og www.patientoplevelser.dk

www.patientoplevelser.dk