Evalueringskulturen på Enghavegård skole
Undervisningen tilrettelægges ud fra tre hovedområder: kjeld@resen.org
Fundamentet for elevens udvikling Det faglige Fundamentet for elevens udvikling Det personlige Det sociale kjeld@resen.org
Personlige mål bl.a.: Finde styrkeområder Skabe kontakt til egne følelser Styrke selvværd og selvtillid Erkende egne muligheder Skabe lyst til at lære Lære at tackle både med - og modgang kjeld@resen.org
Sociale mål bl.a.: Respektere andre Respektere forskelligheder Skabe god omgangstone Kunne skabe gode relationer Udvikle empati kjeld@resen.org
Grundlæggende tværfaglige mål bl.a.: Lære gode arbejdsvaner Opnå faglige succeser Tilegne sig høj grad af koncentration Lære strategier og angrebsteknikker Mestre faglig fordybelse kjeld@resen.org
Skolens dilemma! Ved at præcise nuværende faglige slut- og trinmål - vil der centralt blive foretaget et valg af et fagligt indhold, - herved der vil ske et fravalg af andet, som kan være lige så relevant…! kjeld@resen.org
Specifikke fagmålstyper: Færdighedsmål Kundskabsmål Interesse- eller dannelsesmål kjeld@resen.org
Færdighedsmål Synonym med testbare mål Præcise trin- og slutmål Eleven skal kunne, mestre, beherske - - - Skriftlige prøver, herunder multiplum choice Disse mål er lette at danne sig et overblik over Ingen kan være uenig i at paratviden er vigtig kjeld@resen.org
Kundskabsmål Er bl.a. mål for indsigt og erfaring Måles fx på, at elevens viden kan bruges i tværfaglige sammenhænge Skolelovens § 5 stk. 1 Eleven kan arbejde med problemstillinger Svært at evaluere men mindst lige så vigtige kjeld@resen.org
Interessemål eller dannelsesmål Er bl.a. mål for, at eleven bliver personlig interesseret i faget. Lærerens personlighed er afgørende Den tillærte vide fra faget er blevet en del af den personlig dannelse. ”Umuligt” at evaluere! Men måske det vigtigste mål Se dias på sidste side. kjeld@resen.org
Evalueringsplanerne 1. Kommunens udviklingsplan 2. Skolens udviklingsplan 3. Klassetrinnets og klassens udviklingsplan herunder elevgruppers udviklingsplan 4. Udviklings- og handleplan for det enkelte barn. kjeld@resen.org
Kommunens udviklingsplan Regeringen vil foreslå, at kommunerne forpligtes til at udarbejde en årlig tilsynsrapport om det faglige niveau i kommunens skoler. Rapporten skal bl.a. vurdere skolernes faglige niveau i forhold til resultaterne fra: de obligatoriske test, den nationale standard samt skolernes evalueringspraksis. På initiativ fra forvaltningen beslutter byrådet de rammer for udviklingsplaner, som skolerne skal forholde sig til kjeld@resen.org
Skolens udviklingsplan På initiativ af skolens ledelse og i samarbejde med det pædagogiske personale udarbejdes et udkast til udviklingsplanerne. Skolefokusområder aftales på et lærermøde i maj Skolebestyrelsen godkender den endelige plan Skolens ledelse er tovholder for Formandsskabet og fagteamskoordinatorerne Deltager selv i de selvstyrende teams kjeld@resen.org
Klassetrinnets og klassens udviklingsplan Klassetrinnet-klasseteamet skriver planen Fokus på både faglige og sociale mål Udarbejdes i juni/august Afleveres på kontoret senest 1/9 Fremlægges på årets første forældremøde Skoleledelsen deltager i konferencer hvor udviklingsplanerne bliver inddraget SMTTE – modellen benyttes i vid udstrækning kjeld@resen.org
Udviklings og handleplan for det enkelte barn - del 1. Klassens lærere og pædagoger er ansvarlig Der indgår udviklings- og handlemål for Den faglige udvikling Alsidige sociale- og personlige udvikling Skal bl.a. bruges i forbindelse med: undervisningsdiferentiering skole- hjemsamarbejdet kjeld@resen.org
Udviklings og handleplan for det enkelte barn - del 2. I løbet af skoleåret testes i dansk, matematik og andre faglige relevante test. Portfolio bruges som dokumentationsredskab: Produkterne samles i mapper, kasser m.v. Større elever skriver reflektionsbreve i forb. hermed Bruges i forbindelse med: UV-differentiering og skole- hjemsamtaler kjeld@resen.org
Elevens egen evaluering Den daglige evaluering i elevens logbog kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvad gik godt i læringsforløbet? Hvorfor gik det godt? Hvad kunne forbedres? Hvordan kunne det forbedres? Hvad nåede du at lære? Og hvad nåede du evt. ikke at lære? kjeld@resen.org
Evalueringens mål i forhold til forældrene er bl.a.: At gøre det muligt for forældrene at bakke op om barnets skolegang. At give forældrene indsigt i barnets muligheder og i de evt. vanskeligheder barnet har. (Det daglige samarbejde med forældrene foregår bl.a. ved hjælp af møder, kontaktbog, telefon og skoleintra.) kjeld@resen.org
Evalueringshjælpemidler På skolens bibliotek findes forslag til: relevante test i faglige færdigheder samtaleark udviklingsmodeller punkter til reflektionsbreve Placeres i mapper for indskoling, mellemtrinnet og udskoling Fagteamkoordinatorerne er ansvarlig for bl.a. testmateriale Teamkoordinatorerne er ansvarlig for bl.a. samtaleark Skoleledelsen har overblik over indholdet kjeld@resen.org
(Ifølge Rambøll management) Hvilket samfund? I inddustrisamfundet handler det om, hvad man kan. I videnssamfundet handler det om, hvordan man fungerer (Ifølge Rambøll management) Hvilket samfund skal skolen satse på i deres evalueringskultur? kjeld@resen.org
Vedr. interesse- og dannelsesmål Det vigtigste Vedr. interesse- og dannelsesmål Det vigtigste vi lærer er det vi har lært når vi har glemt hvad vi har lært kjeld@resen.org