Tale & Høre Instituttet, Region Midt Høreafdelingen
Høreafdelingen 19 medarbejdere Hørepædagoger, døvelærere, specialkonsulent, pædagoger, sekretær, alt-mulig-mand I 2008 leverede vi 19800 timer til abonnementskommuner + Aktivitetscenter for døve, audiologiske afdelinger og indtægtsdækket virksomhed
Målgrupper Voksne hørehæmmede Voksne døve Tinnitusramte Høre- og synshæmmede Unge og erhvervs-aktive CI-opererede Svært hørehæmmede Voksne døve Etniske Studerende Pårørende Tinnitusramte - Meniéres sygdom - Lydoverfølsom-hed Børn med hørenedsættelse
Udredning Diagnose Behandling Høreapparat CI operation Undervisning Sundhed Psykiatri og Social Tale & Høreinstituttet Audiologisk afd. Udredning Diagnose Behandling Høreapparat CI operation Undervisning Justering Kurser Hjælpemidler Rådgivning
Træffesteder
Nedsat hørelse – hvad betyder det? Lydeksempel – radioavis Beskrivelser – ”Deaf sentence” Tillægsproblemer: Tinnitus Retningshørelse Balanceproblemer Støj er fjenden
Goya: Dog Overwhelmed by Sand David Lodge: Deaf Sentence ”Et billede på døvhed som en truende, uundgåelig, ubønhørlig kvælning”
Claus Deleuran: Høretab virker som var man i en osteklokke
Antal hørehæmmede/døve 350.000 – 850.000 hørehæmmede og døve i DK Ca. 50.000 er svært hørehæmmede - har bl.a. problemer med deres hørehandicap i forhold til at holde fast på et job. Ca. 8.000 er døvblevne eller har næsten ingen hørelse tilbage og har brug for teksttelefon og tolkeservice. Heraf er ca. 800 personer på arbejdsmarkedet (Høreforeningen) Ca. 5.000 døve (tegnsprogsbrugere) i Danmark 13% af 50-64 årige har klinisk målbar nedsat hørelse 5 % af de 50-64 årige er høreapparatbrugere Sfi. Uhørt, Vibeke Tornhøj Christensen Gennemsnitligt ca. 10% af befolkningen
Voksne hørehæmmede (A-ydelser) Grundundervisning i høreapparat og hørenedsættelse Åben træffetid Justering af høreapparater Hjemmebesøg Høretekniske hjælpemidler Reparationsværksted af høreapparater
Hverdagsproblemer når man kun benytter høreapparat Figur: Logia Hverdagsproblemer når man kun benytter høreapparat
Cochlear Implant - CI CI: Indsat
CI: Indsat i sneglen
CI voksne – flere målgrupper Pludseligt opstået døvhed (Meningitis) Fremadskridende hørenedsættelse Store skelnevanskeligheder / stort diskanttab Tegnsprogsbrugere med høreapparat Døvblinde og døvblindblevne
Cochlear Implanterede - CI Forsamtaler om forventninger og forløb Undervisning i opfattelse af lyd, høretræning, taleforståelse Udtale og kommunikationstræning Deltagelse under tuning af CI Høretekniske hjælpemidler Rådgivning og vejledning af pårørende Identitet – evt. i grupper Info-aftener
CI - træningsforløb Formål: At udnytte det nye auditive input At systematisere lydindtrykkene (høre forskel på lyd og tale) At kende CI’s muligheder og begrænsninger At opøve hensigtsmæssig kommunikation At afdække behov for og lære at anvende supplerende tekniske hjælpemidler
CI træningsforløb Minimum 3 måneder – max. 1 år Individuel undervisningsplan Tolke og skelne hverdagslyde Forskel på vokaler og konsonanter Taleforståelse m/u mundaflæsning, m/u baggrundsstøj Kommunikationstræning Musik, telefon, udtaletræning, dagbog, hjemmearbejde, tekniske hjælpemidler
CI - holdundervisning 6 uger TV lytteøvelse (TV-avisen), Banko Telefontræning Samtale i traffikstøj, i butikscenter, bestille togbillet /biograf, samtale på café Foredrag og lytte til sang, lytte til bog på bånd Rundvisning på museum
Tinnitus, Meniére, lydoverfølsomhed - antal Skøn: Ca. 8-10% af befolkningen, dvs. 4-500.000 i DK (Meniere og Tinnitus Foreningen) Af de ca. 1.080.000 50 – 64 årige i Danmark: Tinnitus: ca. 80.000 Overfølsomhed for støj: ca. 36.000 (Vibeke Tornhøj Christensen, SFI: Uhørt) 50% af personer med tinnitus har også lydoverfølsomhed (hyperakusis) Lydeksempel (CD)
Tinnitus, Meniére, lydoverfølsomhed Grundlæggende viden – grupper Individuel undervisning og samtaler om behandlingsmuligheder og copingstrategier Evt. Psykologsamtaler Evt. specialkonsulent
Tinnitus og lydoverfølsomhed - udredning Kroppens funktioner og anatomi (ICF) Temperament og personlighed (b126) Energi og handlekraft (b130) Søvn (b134), herunder søvnmængde, indsovning, gennemsovning, søvnkvalitet og søvncyklus Opmærksomhed (b140) Hukommelse (b144) Psykomotoriske funktioner (b147) Følelsesfunktioner (b152) eksempelvis tristhed, lykkefølelse, frygt, angst, glæde, sorg Kognitiv kompetence: opfattelse (b156), overordnede kognitive funktioner (b164), sprogfunktioner (b167) Sprogforståelse (b1670) Oplevelse af eget selv og af tidsforløb (b180) Hørelse (b230), herunder lydopfattelse og lyddiskrimination Fornemmelse relateret til hørelse og vestibulær funktion (b240) Opfattelse af smerter (b280), herunder smerter i hoved og hals og ledsmerter, eksempelvis skuldersmerter Hoved, hals og skuldre: ledbevægelighed (b710), knoglers bevægelighed (b720), muskelstyrke (b730), muskeltonus (b735), muskulær udholdenhed (b740).
Tinnitus, lydoverfølsomhed - udredning Aktivitet og deltagelse: Lytte (d115) Fokusere opmærksomhed (d160) Påtage sig en enkelt opgave (d210) Påtage sig flere opgaver (d220) Udføre daglige rutiner (d230) Klare stress og andre psykologiske krav (d240) Samtale (d305) Basalt interpersonelt samspil (d710) Uddannelse (d825 og d830) Arbejde og beskæftigelse (d840-859) Deltagelse i fællesskaber (d910) Deltagelse i rekreative aktiviteter og fritidsaktiviteter (d920)
Tinnitus og lydoverfølsomhed - udredning Omgivelsesfaktorer (ICF) Lægemidler (e1101) Hjælpemidler og særlig teknologi til kommunikation (e1251): herunder hørehjælpemidler Lyd (e250): f.eks. lydstyrke og lydkvalitet som kan give nyttig eller forstyrrende information om omverdenen. Familie (e310): nærmeste familie og pårørende Bekendtskaber, ligesindede, kollegaer, naboer og medlemmer af lokalsamfundet (e325) Personer med ledende eller overordnet rolle (e330) Sundhedspersonale (e355) Holdninger (e410-e460)
Tinnitus, Meniére, lydoverfølsomhed - forløb Henvisning fra ørelæge / audiologisk afdeling Evt. HA eller lydstimulator Indledende afdækning af problemets omfang i flg. ICF-baseret spørgeskema Vejledningsforløbet tager udgangspunkt i den enkeltes situation og kan være ret forskellige, men indeholder typisk: Copingstrategier afdækkes og afprøves (kognitiv coaching) Afspændingsteknikker lydmæssig stimulering, f.eks.afprøvning af Bed-noise-generator defokuseringsmetoder, råd og vejledning ved søvnproblemer, rådgivning omkring brug af høreværn - hvornår- hvornår ikke, visualisering, rådgivning om alternative behandlinger, henvisning til muligheden for at deltage i kombikurser i aftenskoleregi, o.a.
Hørehæmmede undervisning og kurser ”Kørekort til dit høretab” – viden om hørelse og høretaktik (E 3: 2x3 timer) Mundaflæsning, aflæsning og visuel kommunikation (E4: 5 x 2 timer) Tegnstøttet kommunikation (E 6:15 timer/ E10: 10 timer/ B13: 27 timer) Internatkursus (E5: 4 dage+ før/eftersamtaler) Ungdomsweekend (E2) Netværksgrupper for erhvervsaktive (F1)
Høreafdelingens tilbud til hørehæmmede i erhverv Netværksgrupper Vejledning og rådgivning 2010: Uddybende kurser for ledige
Vejledning hos specialkonsulent Målgrupper: Hørehæmmede, døvblevne, tinnitus/ménièreramte samt personer der lider af lydoverfølsomhed Hvor der til hørehandicappet er problemstillinger i forhold til uddannelse og erhverv
Specialkonsulent - Unge Støtteordninger (social, arbejdsmarkeds- og uddannelseslovgivning) Revalidering, specialpædagogisk bistand, tekniske hjælpemidler, tolkning, handicaptillæg Information til uddannelsessteder Samarbejde med socialforvaltning
Erhvervsaktive Afklaring af erhvervssituation Høretekniske hjælpemidler Information Henvisning til kommunikationskurser Revalidering/omskoling Flexjob / skånejob
Operatører på høreområdet Ørelæge (privat praksis) Audiologisk afdeling (Sygehusafdeling) Høreinstitutioner (Regioner/Kommuner) Kommuner Læge Familie, venner og bekendte Skoler, organisationer, tolke, videnscentre
Foranstaltninger Jobcenter/kommune Kommunen SU-styrelse Hjælpemidler Personlig assistance Fortrinsadgang Isbryderordning Kommunen Hjælpemidler Sygedagpenge §56 aftale Revalidering Flexjob § 100 Pension / skånejob SU-styrelse SPS SU-handicaptillæg
Specialkonsulentens koordinerende rolle
Eksempler K32 / Døv på højre øre, svær hørenedsættelse på venstre. Uddannet pædagog, arbejder i vuggestue M 39 / Fornyeligt konstateret méniére. Udd. tømrer. Arbejdsmoral – går på arbejde selvom det gør ondt!
Voksne døve Målgrupper: Etniske døve Studerende Kolleger/medstuderende Pårørende Døve med særlige behov
Voksne døve - indhold Danskundervisning Studiestøtte Tegnstøttet kommunikation til pårørende, kolleger, med-studerende Udtaletræning Grundlæggende IT-forståelse Aktivitetscentret Engtoften
Etniske døve Afdækning af kommunikationsniveau Sprogstart (dansk tegnsprog) Danskundervisning (sv.v. sprogskole)
Kurser for professionelle Høreomsorg for omsorgspersonale Visitatorer Tinnitus, meniére, lydoverfølsomhed Efteruddannelse af kommunale hørevejledere Personale vedr. høre-synshæmmede Lærer- pædagogkurser
Immanuel Kant (tysk filosof 22. april 1724 - 12. februar 1804) "Når du mister dit syn, mister du kontakt med ting. Når du mister din hørelse, mister du kontakt med mennesker" (Immanuel Kant) Immanuel Kant (tysk filosof 22. april 1724 - 12. februar 1804)
Tale & Høre Instituttet Høreafdelingen Peter Sabroes Gade 10, 8000 Århus C Telefon 86137122, fax 86193497, mail: hoereafdelingen@ps.rm.dk Konst. afdelingsleder Ulla Carl: ulla.carl@ps.rm.dk