Tale & Høre Instituttet, Region Midt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Menièretræf Herning d
Vi skaber positiv forandring !
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Døvblind og i job. Hvordan. - og hvad så med kommunikationen på jobbet
Livsvilkår for børn på asylcentre
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Kommunikationskursus - Erhverv
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Center for Selvmordsforskning1 Kommunepakke Forebyggelse af selvmordsadfærd hos børn og unge – Vejledning til personale i socialsektoren Hvordan sikres.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Kursus i høreomsorg. Henvender sig primært til Personale på plejehjem Hjemmeplejen Andre som i forbindelse med deres jobfunktion har med hørehæmmede at.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Sygeplejerskeuddannelsen
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Ulla Monrad Høreforeningens Tolkeformidling
Velkommen til et stramt program 
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Synshandicap og beskæftigelse
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tilgængelighed - det handler om at være med!
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Det Sociale Kapitel
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Det gode lyttemiljø Opsamling på sidste års seminar Der var ønsket om en udarbejdelse af en såkaldt ”facitliste” ved valg af Høretekniske hjælpemidler.
Ungeguide.
af den ældre medicinske patient
ICF-projektet forår 2008 – december 2009 Evaluering Afsluttende konference Torvehallerne i Vejle Marianne Engberg,
Psykologisk- og social rådgivning og terapiforløb for studerende og borgere i Piareersarfik-forløb Arnaq Grønvold Projektleder Center for National vejledning.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
COCHLEAR IMPLANT Cecilia Fernandez Samar,
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Oticon. Vi udfordrer jer til at finde nye, sjove og brugbare løsninger sjove og brugbare løsninger. Vi har brug for jeres hjælp til at finde nye, sjove.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
IKT-Messe og Konference 2013 ”Døves vilkår og kompensations- muligheder på arbejdsmarkedet ” v/ Pia Schmidt og Annette Winther Troelsen.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
”Når teknik og taktik ikke rækker - ældre med erhvervet døvblindhed”Når teknik og taktik ikke rækker - ældre med erhvervet døvblindhed DEN 4. SEPTEMBER.
Hør bare her! ”Rehabilitering i specialpædagogisk optik” i Hørekonsulent Berit M. Nielsen og høre- og specialkonsulent Henrik Mors.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Om Videnscenter for Specialpædagogik (ViSP) Lægeforeningens generalforsamling 4. november 2011.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Høretab og høretekniske hjælpemidler
Præsentationens transcript:

Tale & Høre Instituttet, Region Midt Høreafdelingen

Høreafdelingen 19 medarbejdere Hørepædagoger, døvelærere, specialkonsulent, pædagoger, sekretær, alt-mulig-mand I 2008 leverede vi 19800 timer til abonnementskommuner + Aktivitetscenter for døve, audiologiske afdelinger og indtægtsdækket virksomhed

Målgrupper Voksne hørehæmmede Voksne døve Tinnitusramte Høre- og synshæmmede Unge og erhvervs-aktive CI-opererede Svært hørehæmmede Voksne døve Etniske Studerende Pårørende Tinnitusramte - Meniéres sygdom - Lydoverfølsom-hed Børn med hørenedsættelse

Udredning Diagnose Behandling Høreapparat CI operation Undervisning Sundhed Psykiatri og Social Tale & Høreinstituttet Audiologisk afd. Udredning Diagnose Behandling Høreapparat CI operation Undervisning Justering Kurser Hjælpemidler Rådgivning 

Træffesteder

Nedsat hørelse – hvad betyder det? Lydeksempel – radioavis Beskrivelser – ”Deaf sentence” Tillægsproblemer: Tinnitus Retningshørelse Balanceproblemer Støj er fjenden

Goya: Dog Overwhelmed by Sand David Lodge: Deaf Sentence ”Et billede på døvhed som en truende, uundgåelig, ubønhørlig kvælning”

Claus Deleuran: Høretab virker som var man i en osteklokke

Antal hørehæmmede/døve 350.000 – 850.000 hørehæmmede og døve i DK Ca. 50.000 er svært hørehæmmede - har bl.a. problemer med deres hørehandicap i forhold til at holde fast på et job. Ca. 8.000 er døvblevne eller har næsten ingen hørelse tilbage og har brug for teksttelefon og tolkeservice. Heraf er ca. 800 personer på arbejdsmarkedet (Høreforeningen) Ca. 5.000 døve (tegnsprogsbrugere) i Danmark 13% af 50-64 årige har klinisk målbar nedsat hørelse 5 % af de 50-64 årige er høreapparatbrugere Sfi. Uhørt, Vibeke Tornhøj Christensen Gennemsnitligt ca. 10% af befolkningen

Voksne hørehæmmede (A-ydelser) Grundundervisning i høreapparat og hørenedsættelse Åben træffetid Justering af høreapparater Hjemmebesøg Høretekniske hjælpemidler Reparationsværksted af høreapparater

Hverdagsproblemer når man kun benytter høreapparat Figur: Logia Hverdagsproblemer når man kun benytter høreapparat

Cochlear Implant - CI CI: Indsat

CI: Indsat i sneglen

CI voksne – flere målgrupper Pludseligt opstået døvhed (Meningitis) Fremadskridende hørenedsættelse Store skelnevanskeligheder / stort diskanttab Tegnsprogsbrugere med høreapparat Døvblinde og døvblindblevne

Cochlear Implanterede - CI Forsamtaler om forventninger og forløb Undervisning i opfattelse af lyd, høretræning, taleforståelse Udtale og kommunikationstræning Deltagelse under tuning af CI Høretekniske hjælpemidler Rådgivning og vejledning af pårørende Identitet – evt. i grupper Info-aftener

CI - træningsforløb Formål: At udnytte det nye auditive input At systematisere lydindtrykkene (høre forskel på lyd og tale) At kende CI’s muligheder og begrænsninger At opøve hensigtsmæssig kommunikation At afdække behov for og lære at anvende supplerende tekniske hjælpemidler

CI træningsforløb Minimum 3 måneder – max. 1 år Individuel undervisningsplan Tolke og skelne hverdagslyde Forskel på vokaler og konsonanter Taleforståelse m/u mundaflæsning, m/u baggrundsstøj Kommunikationstræning Musik, telefon, udtaletræning, dagbog, hjemmearbejde, tekniske hjælpemidler

CI - holdundervisning 6 uger TV lytteøvelse (TV-avisen), Banko Telefontræning Samtale i traffikstøj, i butikscenter, bestille togbillet /biograf, samtale på café Foredrag og lytte til sang, lytte til bog på bånd Rundvisning på museum

Tinnitus, Meniére, lydoverfølsomhed - antal Skøn: Ca. 8-10% af befolkningen, dvs. 4-500.000 i DK (Meniere og Tinnitus Foreningen) Af de ca. 1.080.000 50 – 64 årige i Danmark: Tinnitus: ca. 80.000 Overfølsomhed for støj: ca. 36.000 (Vibeke Tornhøj Christensen, SFI: Uhørt) 50% af personer med tinnitus har også lydoverfølsomhed (hyperakusis) Lydeksempel (CD)

Tinnitus, Meniére, lydoverfølsomhed Grundlæggende viden – grupper Individuel undervisning og samtaler om behandlingsmuligheder og copingstrategier Evt. Psykologsamtaler Evt. specialkonsulent

Tinnitus og lydoverfølsomhed - udredning Kroppens funktioner og anatomi (ICF) Temperament og personlighed (b126) Energi og handlekraft (b130) Søvn (b134), herunder søvnmængde, indsovning, gennemsovning, søvnkvalitet og søvncyklus Opmærksomhed (b140) Hukommelse (b144) Psykomotoriske funktioner (b147) Følelsesfunktioner (b152) eksempelvis tristhed, lykkefølelse, frygt, angst, glæde, sorg Kognitiv kompetence: opfattelse (b156), overordnede kognitive funktioner (b164), sprogfunktioner (b167) Sprogforståelse (b1670) Oplevelse af eget selv og af tidsforløb (b180) Hørelse (b230), herunder lydopfattelse og lyddiskrimination Fornemmelse relateret til hørelse og vestibulær funktion (b240) Opfattelse af smerter (b280), herunder smerter i hoved og hals og ledsmerter, eksempelvis skuldersmerter Hoved, hals og skuldre: ledbevægelighed (b710), knoglers bevægelighed (b720), muskelstyrke (b730), muskeltonus (b735), muskulær udholdenhed (b740).

Tinnitus, lydoverfølsomhed - udredning Aktivitet og deltagelse: Lytte (d115) Fokusere opmærksomhed (d160) Påtage sig en enkelt opgave (d210) Påtage sig flere opgaver (d220) Udføre daglige rutiner (d230) Klare stress og andre psykologiske krav (d240) Samtale (d305) Basalt interpersonelt samspil (d710) Uddannelse (d825 og d830) Arbejde og beskæftigelse (d840-859) Deltagelse i fællesskaber (d910) Deltagelse i rekreative aktiviteter og fritidsaktiviteter (d920)

Tinnitus og lydoverfølsomhed - udredning Omgivelsesfaktorer (ICF) Lægemidler (e1101) Hjælpemidler og særlig teknologi til kommunikation (e1251): herunder hørehjælpemidler Lyd (e250): f.eks. lydstyrke og lydkvalitet som kan give nyttig eller forstyrrende information om omverdenen. Familie (e310): nærmeste familie og pårørende Bekendtskaber, ligesindede, kollegaer, naboer og medlemmer af lokalsamfundet (e325) Personer med ledende eller overordnet rolle (e330) Sundhedspersonale (e355) Holdninger (e410-e460)

Tinnitus, Meniére, lydoverfølsomhed - forløb Henvisning fra ørelæge / audiologisk afdeling Evt. HA eller lydstimulator Indledende afdækning af problemets omfang i flg. ICF-baseret spørgeskema Vejledningsforløbet tager udgangspunkt i den enkeltes situation og kan være ret forskellige, men indeholder typisk: Copingstrategier afdækkes og afprøves (kognitiv coaching) Afspændingsteknikker lydmæssig stimulering, f.eks.afprøvning af Bed-noise-generator defokuseringsmetoder, råd og vejledning ved søvnproblemer, rådgivning omkring brug af høreværn - hvornår- hvornår ikke, visualisering, rådgivning om alternative behandlinger, henvisning til muligheden for at deltage i kombikurser i aftenskoleregi, o.a.

Hørehæmmede undervisning og kurser ”Kørekort til dit høretab” – viden om hørelse og høretaktik (E 3: 2x3 timer) Mundaflæsning, aflæsning og visuel kommunikation (E4: 5 x 2 timer) Tegnstøttet kommunikation (E 6:15 timer/ E10: 10 timer/ B13: 27 timer) Internatkursus (E5: 4 dage+ før/eftersamtaler) Ungdomsweekend (E2) Netværksgrupper for erhvervsaktive (F1)

Høreafdelingens tilbud til hørehæmmede i erhverv Netværksgrupper Vejledning og rådgivning 2010: Uddybende kurser for ledige

Vejledning hos specialkonsulent Målgrupper: Hørehæmmede, døvblevne, tinnitus/ménièreramte samt personer der lider af lydoverfølsomhed Hvor der til hørehandicappet er problemstillinger i forhold til uddannelse og erhverv

Specialkonsulent - Unge Støtteordninger (social, arbejdsmarkeds- og uddannelseslovgivning) Revalidering, specialpædagogisk bistand, tekniske hjælpemidler, tolkning, handicaptillæg Information til uddannelsessteder Samarbejde med socialforvaltning

Erhvervsaktive Afklaring af erhvervssituation Høretekniske hjælpemidler Information Henvisning til kommunikationskurser Revalidering/omskoling Flexjob / skånejob

Operatører på høreområdet Ørelæge (privat praksis) Audiologisk afdeling (Sygehusafdeling) Høreinstitutioner (Regioner/Kommuner) Kommuner Læge Familie, venner og bekendte Skoler, organisationer, tolke, videnscentre

Foranstaltninger Jobcenter/kommune Kommunen SU-styrelse Hjælpemidler Personlig assistance Fortrinsadgang Isbryderordning Kommunen Hjælpemidler Sygedagpenge §56 aftale Revalidering Flexjob § 100 Pension / skånejob SU-styrelse SPS SU-handicaptillæg

Specialkonsulentens koordinerende rolle

Eksempler K32 / Døv på højre øre, svær hørenedsættelse på venstre. Uddannet pædagog, arbejder i vuggestue M 39 / Fornyeligt konstateret méniére. Udd. tømrer. Arbejdsmoral – går på arbejde selvom det gør ondt!

Voksne døve Målgrupper: Etniske døve Studerende Kolleger/medstuderende Pårørende Døve med særlige behov

Voksne døve - indhold Danskundervisning Studiestøtte Tegnstøttet kommunikation til pårørende, kolleger, med-studerende Udtaletræning Grundlæggende IT-forståelse Aktivitetscentret Engtoften

Etniske døve Afdækning af kommunikationsniveau Sprogstart (dansk tegnsprog) Danskundervisning (sv.v. sprogskole)

Kurser for professionelle Høreomsorg for omsorgspersonale Visitatorer Tinnitus, meniére, lydoverfølsomhed Efteruddannelse af kommunale hørevejledere Personale vedr. høre-synshæmmede Lærer- pædagogkurser

Immanuel Kant (tysk filosof 22. april 1724 - 12. februar 1804) "Når du mister dit syn, mister du kontakt med ting. Når du mister din hørelse, mister du kontakt med mennesker" (Immanuel Kant)   Immanuel Kant (tysk filosof 22. april 1724 - 12. februar 1804)

Tale & Høre Instituttet Høreafdelingen Peter Sabroes Gade 10, 8000 Århus C Telefon 86137122, fax 86193497, mail: hoereafdelingen@ps.rm.dk Konst. afdelingsleder Ulla Carl: ulla.carl@ps.rm.dk