Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Lene Vestervang Olsen Direktør
Social kapital – rig på relationer
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Arbejdspladsudvikling
Skabelon til strategisk plan
Date :31 1.
Helhedsorienteret selvevaluering
Risici for SAPA-projektet
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
De 8 excellence-begreber
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Læringspunkter modul 1-5
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Forbedringsarbejde på Ingeniørhøjskolen i Århus med KVIK selvevaluering Indlæg på SCCK informationsmøde Torsdag 19.januar 2006 kl – v/ Jørgen.
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Erfaringer med selvevaluering
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
1 Strategisk planlægning i Randers Politik, Planlægning og Bullshit.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Interne survey som ledelsesværktøj
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Selvevalueringen – hvad så? En bruttoliste med styrker og forbedringsområder •Udfordringen er at sortere og prioritere forbedringsområderne, så de bliver til håndterbare idéer til forbedringsprojekter •Og så lige få gennemført projekterne………. •”Committed to Excellence” kan hjælpe jer med at komme fra ord til handling

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Det gode grundlag for forbedringsarbejdet Start rigtigt – med den gode selvevaluering •Gode forbedringer starter med en god selvevaluering, hvor formålet med selvevalueringen er kendt og forbedringerne er forankret på arbejdspladsen. •Alle forbedringsområderne i konsensusrapporten grupperes og prioriteres. Udvælg de strategisk vigtige forbedringsprojekter Kommunikation er vejen til commitment •Sørg for commitment til forbedringsprojekterne I hele organisationen gennem den fornødne information, dialog og involvering Forbedringsprojekterne skal videreføre ”ånden” fra jeres virksomhedsgrundlag – men tilføre strategisk vigtige nyheder •Hold fokus på virksomhedens strategier •Hold fokus på jeres forbedringsprojekter •Dokumenter forbedringerne gennem mål og målinger •Følg op

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Det perfekte kan være det godes fjende •Begræns jer til 3 – 4 prioriterede forbedringsprojekter •I kan overveje at ”trykteste” jeres forbedringsprojekter gennem feedback fra SU eller centrale kolleger, som ikke har deltaget i konsensusprocessen •Opstil handlingsplaner og projektbeskrivelser for forbedringsprojekterne: –Formål –Mål –Fremgangsmåde –Evaluering –Organisering –Tidsforbrug og økonomi •Sørg for tydeligt ejerskab •Orienter ansvarlige ledelse i bedst mulig tid, hvis/når der skal tages kritiske beslutninger undervejs •Forbered ledernes beslutningsgrundlag

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Faldgruber i implementeringen •Manglende opbakning fra topledelsen •Forbedringsaktørerne har ikke egen nærmeste leders opbakning til det merarbejde tværgående forbedringsprojekter medfører •Uklarhed i ansvaret for gruppering af forbedringsområder •Slinger i fokus på driften og udviklingsprojekterne •Den øvrige organisation definerer forbedringsprojektet som ”forringelser” grundet manglende involvering og dialog •Manglende timing mellem udvikling og afvikling af processer og metoder.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Committed to Excellence? Committed to excellence er en international anerkendelse af forbedringsarbejdet på en arbejdsplads efter en selvevaluering Hvad indebærer Committed to Excellence? •I udarbejder en selvevaluering •I gennemfører tre strategisk vigtige forbedringsprojekter på grundlag af selvevalueringen •I søger anerkendelsen skriftlig og modtager besøg af en eller to validatorer

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Priser og anerkendelser Committed to Excellence (3 forbedrings- Projekter) Recognised for Excellence (400 point + i Excellence- modellen) Kvalitetsprisen for den offentlige sektor Priser i EFQM-regi

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Prioritering af forbedringsprojekter Krav om mindst tre strategisk vigtige forbedringsprojekter. Fx: •Arbejdspladsens mission eller vision. •Behov/forventninger hos centrale interessenter. •Analyse af arbejdspladsens centrale arbejdsgange. Overvej: •Hvad vil effekten være af forbedringsaktiviteten? •Vil forbedringsaktiviteten kunne gennemføres på et ½ år? Brug Committed to Excellence-prioriteringsmatrix

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Gennemførelse af forbedringsprojekterne Ansøgningen til Committed to Excellence kan bruges som ramme for projektimplementeringen. Ansøgningsskabelonen indeholder bl.a.: •Sammenhæng mellem organisationen, den udførte selvevalueringen og de prioriterede forbedringer (Afsnit 1-4). •Handlings- og tidsplaner (Afsnit 5). •Beskrivelse af forbedringsaktiviteter (Afsnit 6): - Begrundelse af fremgangsmåden. - Udbredelse og implementering af fremgangsmåden. - Resultater dvs. måling af udbredelsen af fremgangsmåden - Evaluering og vurdering af fremgangsmådens udbredelse og effektivitet.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Ansøgning og bedømmelsen •To validatorer læser ansøgningen, diskuterer den og finder steder der skal spørges ind til på site visit. •Validatorerne besøger arbejdspladsen og snakker med lederne og medarbejdere fra forskellige dele af organisationen. •Validatorer skriver feedback-rapport til institutionen og bedømmer, ud fra besøget og ansøgningen, hvorvidt Committed to Excellence anerkendelsen er opnået.