Nyt om Caretakerprojektets videreførelse som et netværk samt om Atlas III – hvor står vi nu Nyt om Caretakerprojektets videreførelse som et netværk samt om Atlas III – hvor står vi nu? Årsmøde, 5. marts 2011 Thomas Vikstrøm, Fuglenes Hus
Der lægges nu op til at Caretakerprojektet fortsætter efter 2013 som et netværk – med ophæng i lokalafdelingerne lokalafdeling > < caretaker
Hvad får caretakerne så – og hvad får de ikke? Caretakernetværket får (sandsynligvis): •Central vedligeholdelse af caretakerdatabasen over deltagere, fokusarter osv. •(Mere eller mindre) central vedligeholdelse af DOFbasen og af caretaker-hjemmesiderne •Publicerede resultater af Caretakerprojektets data fra •Mulighed for at caretakergrupper fortsætter som atlasgrupper •Mulighed for fortsatte årsmøder – i atlas-regi
Hvad får caretakerne så – og hvad får de ikke? Caretakernetværket får (sandsynligvis) ikke: •Bearbejdning af overvågningsdata fra august 2011 og fremefter •Besøg af Caretakerprojektets medarbejdere efter 1. august 2011 •Faglig bistand og økonomisk støtte fra projektet efter 1. august 2013 •Caretaker-årsmøder efter 2012
Foreløbig tidsplan •Forår 2011: Nedsættelse af en arbejdsgruppe mhp. at arrangere et lokalafdelingsmøde om Caretakernetværket og Atlas III til afholdelse i efteråret 2011 •25. marts 2011: HB tager endelig stilling til caretakernetværkets fremtid og udpeger sin repræsentant til ovennævnte arbejdsgruppe •1. august 2011: Bearbejdning af Caretakerprojektets overvågningsresultater siden 2003 påbegyndes. Overvågningsdata indsamlet efter denne dato vil ikke indgå i projektets afrapportering, ligesom de centralt ansatte medarbejdere ikke længere medvirker ved projektaktiviteter (udover årsmødet i 2012) •Efterår 2011: Møde for lokalafdelingerne om Caretakernetværket og Atlas III
Foreløbig tidsplan •Januar 2012: Publicering af videnskabelig artikel i fx DOFT med en præsentation og diskussion af status og udviklingstendenser for DK’s truede og sjældne ynglefugle •Forår 2012: Sidste årsmøde i Caretakerprojektets regi •31. juli 2013:Publicering af faglig publikation om den overordnede udvikling og tendenserne i fuglelivet på Danmarks IBA’s • 31. juli 2013: Publicering af tværgående analyse af tendenserne på IBA’erne siden ca som særskilt artikel i fx DOFT •1. august 2013: Caretakerprojektet afløses af Caretakernetværket på ubestemt tid
Nu over til Atlas III - hvad står klart? •Et Atlas III (over ynglefugle) er ved at være på høje tid •Timingen er perfekt ( , , ) •Skal være sammenligneligt med Atlas I og Atlas II •Skal levere ny og opdateret viden om arternes aktuelle udbredelse
Betydning for DOF af Atlas •En hjørnesten i DOF’s løbende overvågning •Involverer og aktiverer et stort antal frivillige •Oplæring og styrkelse af kompetencer •En udfordring mht. teknisk udvikling og formidling
Samarbejde •Internt samarbejde mellem ansatte og frivillige med forskellige interesser (forskning, naturbeskyttelse, økonomi og formidling) •Eksternt samarbejde med universiteter, myndigheder osv. Foreløbig har DMU og KU-makroøkologi ytret ønske om at medvirke!
Hvem gør hvad? •Al indledende planlægning vil blive udført af DNA i samarbejde med andre relevante aktører(HB, VU, lokalafdelingerne og referencegrupper) •En programmør og en projektkoordinator skal ansættes •500? frivillige vil blive involveret •Inddragelse af eksisterende projekter/netværk
Målgrupper •Forskere og naturbeskyttere –Biodiversitet og makroøkologi –Ændringer i natur og landskab •Fuglekiggere –Yngle- (og vinter-) -udbredelse –Udbredelseskort i felthåndbøger –Standardreferenceværk •Den brede befolkning –Nyheder
Resultater •Overblik over ændringer i fuglearternes udbredelse •Dokumentation af udviklingstendenser i udbredelsen •Opmærksomhed omkr. såvel problemer som gode nyheder for fuglelivet •Ny viden om fuglenes foretrukne naturtyper
Tidsplan •2011 –Planlægning, endelige aftaler, ansøgning, rekruttering af med- arbejdere •2012 –Ansættelse af programmør, udvikling af internetfaciliteter •2013 –Ansættelse af projektkoordinator, rekruttering af frivillige, PR for projektet
Tidsplan fortsat • –feltarbejde • –Analyse, rapportering og publicering
Centrale emner til diskussion •Vinteratlas •Tætheder •Bestandsstørrelser •Atlasgrupper som kvadratansvarlige
Elementer til diskussion – vinteratlas: Eksempel fra BTO
Elementer til diskussion – tætheder: Eksempel fra Fuglenes Danmark
Internetformidling •Optimeret brug af nye tekniske faciliteter •Her-og-nu-kommunikation med atlasdeltagerne •Administration af alle atlaskvadrater og frivillige •Rapportering af data inkl. foreløbige resultater
Internetformidling – eksempel fra BTO
Publikationer •Bog –Dansk/engelsk •Web –Dansk? •Videnskabelige artikler? •PhD- og/eller kandidat-studerende?
Tak! Tid til diskussion! Foto: Sølvmåger, Sune Riis Sørensen