Nyt om Caretakerprojektets videreførelse som et netværk samt om Atlas III – hvor står vi nu Nyt om Caretakerprojektets videreførelse som et netværk samt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

8. december 2010 på Egegård Skole
LinkedIn Intro.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
KTO-forlig / KL-området – 19. februar 2011 • Pr. 1. april 2011 – 31. marts 2013.
Kendetegn for IDAs/DdLs nye statslige OK
mellem Miljøministeriet og KL
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Frøslev-Padborg skole
Rehabilitering i Svendborg Kommune ”Nye veje til aktivt liv”
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
KTO-forlig / RLTN-området – 27. februar 2011
- vi har succes når vi har gjort folk nysgerrige
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Red Barnets frivillignet
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
1 Caretaker Årsmøde 14. marts 2009 Frivilliges fugletællinger – for fuglene, fornøjelsen og samfundet. af Bo Kayser Frivilliges fugletællinger – for fuglene,
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Europæisk samarbejde om fugleovervågning DOF’s årsmøde 2012 Nymindegab, 24. marts 2012 Henning Heldbjerg.
Diagnostisk Center FORSKNINGSSEMINAR FOR PROFESSORER OG KLINIKLEDELSER 9 Januar 2014 Bernstorff slot Koordinerende professor Peter Garred Centerdirektør.
CARETAKERPROJEKTETS & DATSY ’S ”FASE II” Udkast til projektbeskrivelse, marts 2007.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Introduktionskursus for frivillige
NOVANA - Naturtyper og Arter.
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Kpartner på AU.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Alle har ret til en rig natur.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Llælædlf. Flere ka’ mere Spastikerforeningens økonomi skal styrkes. Spastikerforeningen vil være større Spastikerforeningen vil være mere synlig Spastikerforeningen.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent 2.Godkendelse af dagsorden 3.Bestyrelsens beretning om.
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
HR Løn og Personale Niels Jørgen Andersen.
1 Fuglene i den kommunale § 3-administration Eksempler på relevante arter og biotoper, datasøgning i DOFbasen. Peter Lange, Silkeborg.
Implementering i Region Midt
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Stormøde for økonomi på AU
Optakt 20 minutter Program Optakt 20 minutter Dilemma #1 40 minutter Pause 10 minutter Dilemma #2 40 minutter Evaluering 10 minutter.
Status WP4 – Biogas2020 Partnermøde – Tønsberg, 6. – 7.april.
Samarbejdsaftale Badminton
Møde for medarbejderrepræsentanter og ledere for UCL og EAL
digitaliseringsstrategi
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

Nyt om Caretakerprojektets videreførelse som et netværk samt om Atlas III – hvor står vi nu Nyt om Caretakerprojektets videreførelse som et netværk samt om Atlas III – hvor står vi nu? Årsmøde, 5. marts 2011 Thomas Vikstrøm, Fuglenes Hus

Der lægges nu op til at Caretakerprojektet fortsætter efter 2013 som et netværk – med ophæng i lokalafdelingerne lokalafdeling > < caretaker

Hvad får caretakerne så – og hvad får de ikke? Caretakernetværket får (sandsynligvis): •Central vedligeholdelse af caretakerdatabasen over deltagere, fokusarter osv. •(Mere eller mindre) central vedligeholdelse af DOFbasen og af caretaker-hjemmesiderne •Publicerede resultater af Caretakerprojektets data fra •Mulighed for at caretakergrupper fortsætter som atlasgrupper •Mulighed for fortsatte årsmøder – i atlas-regi

Hvad får caretakerne så – og hvad får de ikke? Caretakernetværket får (sandsynligvis) ikke: •Bearbejdning af overvågningsdata fra august 2011 og fremefter •Besøg af Caretakerprojektets medarbejdere efter 1. august 2011 •Faglig bistand og økonomisk støtte fra projektet efter 1. august 2013 •Caretaker-årsmøder efter 2012

Foreløbig tidsplan •Forår 2011: Nedsættelse af en arbejdsgruppe mhp. at arrangere et lokalafdelingsmøde om Caretakernetværket og Atlas III til afholdelse i efteråret 2011 •25. marts 2011: HB tager endelig stilling til caretakernetværkets fremtid og udpeger sin repræsentant til ovennævnte arbejdsgruppe •1. august 2011: Bearbejdning af Caretakerprojektets overvågningsresultater siden 2003 påbegyndes. Overvågningsdata indsamlet efter denne dato vil ikke indgå i projektets afrapportering, ligesom de centralt ansatte medarbejdere ikke længere medvirker ved projektaktiviteter (udover årsmødet i 2012) •Efterår 2011: Møde for lokalafdelingerne om Caretakernetværket og Atlas III

Foreløbig tidsplan •Januar 2012: Publicering af videnskabelig artikel i fx DOFT med en præsentation og diskussion af status og udviklingstendenser for DK’s truede og sjældne ynglefugle •Forår 2012: Sidste årsmøde i Caretakerprojektets regi •31. juli 2013:Publicering af faglig publikation om den overordnede udvikling og tendenserne i fuglelivet på Danmarks IBA’s • 31. juli 2013: Publicering af tværgående analyse af tendenserne på IBA’erne siden ca som særskilt artikel i fx DOFT •1. august 2013: Caretakerprojektet afløses af Caretakernetværket på ubestemt tid

Nu over til Atlas III - hvad står klart? •Et Atlas III (over ynglefugle) er ved at være på høje tid •Timingen er perfekt ( , , ) •Skal være sammenligneligt med Atlas I og Atlas II •Skal levere ny og opdateret viden om arternes aktuelle udbredelse

Betydning for DOF af Atlas •En hjørnesten i DOF’s løbende overvågning •Involverer og aktiverer et stort antal frivillige •Oplæring og styrkelse af kompetencer •En udfordring mht. teknisk udvikling og formidling

Samarbejde •Internt samarbejde mellem ansatte og frivillige med forskellige interesser (forskning, naturbeskyttelse, økonomi og formidling) •Eksternt samarbejde med universiteter, myndigheder osv. Foreløbig har DMU og KU-makroøkologi ytret ønske om at medvirke!

Hvem gør hvad? •Al indledende planlægning vil blive udført af DNA i samarbejde med andre relevante aktører(HB, VU, lokalafdelingerne og referencegrupper) •En programmør og en projektkoordinator skal ansættes •500? frivillige vil blive involveret •Inddragelse af eksisterende projekter/netværk

Målgrupper •Forskere og naturbeskyttere –Biodiversitet og makroøkologi –Ændringer i natur og landskab •Fuglekiggere –Yngle- (og vinter-) -udbredelse –Udbredelseskort i felthåndbøger –Standardreferenceværk •Den brede befolkning –Nyheder

Resultater •Overblik over ændringer i fuglearternes udbredelse •Dokumentation af udviklingstendenser i udbredelsen •Opmærksomhed omkr. såvel problemer som gode nyheder for fuglelivet •Ny viden om fuglenes foretrukne naturtyper

Tidsplan •2011 –Planlægning, endelige aftaler, ansøgning, rekruttering af med- arbejdere •2012 –Ansættelse af programmør, udvikling af internetfaciliteter •2013 –Ansættelse af projektkoordinator, rekruttering af frivillige, PR for projektet

Tidsplan fortsat • –feltarbejde • –Analyse, rapportering og publicering

Centrale emner til diskussion •Vinteratlas •Tætheder •Bestandsstørrelser •Atlasgrupper som kvadratansvarlige

Elementer til diskussion – vinteratlas: Eksempel fra BTO

Elementer til diskussion – tætheder: Eksempel fra Fuglenes Danmark

Internetformidling •Optimeret brug af nye tekniske faciliteter •Her-og-nu-kommunikation med atlasdeltagerne •Administration af alle atlaskvadrater og frivillige •Rapportering af data inkl. foreløbige resultater

Internetformidling – eksempel fra BTO

Publikationer •Bog –Dansk/engelsk •Web –Dansk? •Videnskabelige artikler? •PhD- og/eller kandidat-studerende?

Tak! Tid til diskussion! Foto: Sølvmåger, Sune Riis Sørensen