Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Møde for medarbejderrepræsentanter og ledere for UCL og EAL

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Møde for medarbejderrepræsentanter og ledere for UCL og EAL"— Præsentationens transcript:

1 Møde for medarbejderrepræsentanter og ledere for UCL og EAL
21. august 2017

2 En fusion af Erhvervsakademiet Lillebælt og University College Lillebælt sikrer uddannelser til fremtiden Sammen styrker vi udbuddet af praksisnære videregående uddannelse i tæt samarbejde med omverdenen ruster vi de studerende til at samarbejde på tværs af fag og begå sig professionelt nu og i fremtiden udvikler vi uddannelser ved at anvende teknologier og kombinere fagligheder på nye måder Og bliver derfor …medskaber af vækst og velfærd ved at sikre kompetente medarbejdere til både private og offentlige arbejdspladser …en synlig og markant regional og national aktør indenfor uddannelse, innovation, viden og udvikling … et svar på fremtidens behov

3 Grundfortælling: vigtige grundforståelser for en evt. fusion
Vi fastholder eksisterende uddannelser Vi gerne vil udbyde nye uddannelser hvor vi kombinerer hinandens kompetencer (udnytter det komplementære) Vi fastholder vores campusser i de byer vi er i Fastholdelse af indflydelse – strategisk styring og lokal ledelse, Fælles rammer med plads til forskellighed og kulturer – bruge forskelligheden som en styrke Ressourceforbruget på administration og ledelse skal ikke stige i forhold nuv. niveau EAL skal ikke finansiere uddannelser hos UCL eller omvendt. Vi vil have fokus på at fastholde og udbygge dialogen og kontakten til vores aftagere/interessenter

4 Processen frem til oktober
Foråret 2017 Bestyrelserne træffer i april beslutning om at undersøge muligheden for en fusion. Styregruppe nedsættes. Fusionssekretariat etableres. Arbejde med udarbejdelse af foreløbigt beslutningsgrundlag. Informationsmøder og seminarer. August-september 2017 Input fra arbejdsgrupper ift. beskrivelse af potentialer ved fusion. Færdigbearbejdning af beslutningsgrundlag. Oktober 2017 Bestyrelserne for EAL og UCL træffer principbeslutninger omkring en fusion. Efter eventuel bestyrelsesbeslutning: Endelig bestyrelsessammensætning Forslag til organisering og ledelse udmeldes.

5 Procesplan i tilfælde af en fusion
Efteråret 2017 Interimbestyrelse udpeges. Ansættelse af chefer på vicedirektørniveau samt stabschefer. Påbegyndelse af udfoldning af organisationen. Arbejdet med at udarbejde en sammenlægningsredegørelse påbegyndes. Løbende inddragelse af medarbejdere og studerende hvor relevant. Arrangementer for medarbejdere og studerende på tværs. Foråret 2018 Arbejdet med de enkelte enheder og funktioner i den evt. ny institution påbegyndes, herunder opgavebeskrivelser, placering, medarbejdere osv. Udarbejdelse af campusstrategier og tværgående organisatoriske initiativer. Bestyrelsesgodkendelse og indsendelse af sammenlægningsredegørelse. Plan for fusionsimplementering. Sommer/Efteråret 2018 Ministergodkendelse af fusionen.

6 Forslag til organisering I
Der udarbejdes forslag til overordnet organisationsstruktur samt visioner for de 4 campusser (campusstrategier). Principper: Den overordnede ledelse skal sikre udviklingen af den ny fælles institution, herunder sikre opnåelse af de synergier og gevinster ved fusionen, der er beskrevet i beslutningsgrundlaget. Den overordnede ledelse skal sikre fortsat udvikling og prioritering af de uddannelsesområder, udbudssteder, videnmiljøer og aftagerkontaktflader som henholdsvis EAL og UCL bærer med sig ind i fusionen. Den overordnede ledelse sammensættes af de kompetencer og erfaringsbaggrunde, der bedst muligt sikrer opnåelse af institutionens fortsatte udvikling.

7 Forslag til organisering II
Direktion på 4 medlemmer 5 hovedområder: Videreførelse af uddannelsesområderne Pædagogik og Samfund, Sundhed, Teknologi og Byggeri samt Business. Området for efter- og videreuddannelse sammenlægges fra start. Et antal tværgående stabsområder, der som princip organiseres som en koncernmodel med centrale løsninger for såvel administrative som uddannelsesfaglige opgaver af tværgående karakter. Udpegning af ledere Udgangspunktet er, at rekruttering til lederstillingerne foregår internt Rektorat udpeges af bestyrelse mens øvrige ledere tænkes ansat af rektorat. Udpegninger af ledere vil ske i løbet af oktober – november Stabsfunktioner vil som princip organiseres som en koncernmodel med centrale løsninger for såvel administrative som uddannelsesfaglige opgaver af tværgående karakter. Begrundelsen for centrale løsninger er fleksibilitet og effektivitet i opgaveløsningen, herunder samling af ressourcer og professionalisering af arbejdsprocesser igennem specialisering. Der er ikke taget hermed taget stilling til hvordan de enkelte eller dele af stabsfunktioner fysisk er placeret, ligesom man også må forestille sig af dele af opgaver skal være mere uddannelsesnært. Rektorat udpeges af bestyrelse mens øvrige ledere tænkes ansat af rektorat. Leder stillinger slås op internt – ansøgere som har lederstillinger i dag vil kunne søge dem og hvor der er mere end en leder (på de to institutioner) vil der ske en udvælgelse, som foretages af de to institutioners nuværende rektorer Alle ledere kommer til en samtale – uanset om der er mere end en ansøger til stillingen hos de to rektorer. På baggrund heraf vil de udpeget og/eller udvalg til lederstillingerne i den nye institution Udpegninger vil ske i løbet af oktober – november

8 Medarbejdere Etablering af stabsfunktioner
Når organiseringen er faldet på plads – oktober–november 2017 – og der er udpeget ledere for de enkelte afdelinger, vil disse ledere med udgangspunkt i de ny afdelinger udarbejde oplæg til både opgavefordeling og placering af funktioner. Det vil ske i løbet af foråret 2018 Vi har samme overenskomster, og i udgangspunktet vil ens ansættelsesvilkår følge med i en ny institution. Hovedparten af medarbejdere vil følge deres opgaver – Ligeværdig er et bærende princip – ingen har særlig fortrinsret på grund af oprindeligt ansættelsessted Medarbejdernes kompetencer og udviklingspotentialer ønskes anvendt optimalt Fusionen tænkes ske som en uegentlig fusion, der betyder, at Professionshøjskolen University College Lillebælt fortsætter som organisatorisk ramme (ikke navn – fastsættes i vedtægter), men medarbejdere fra Erhvervsakademiet overføres til den nye institution efter reglerne om virksomhedsoverdragelse dvs. at medarbejdere overføres som udgangspunkt svarende til deres nuværende opgaver.

9 Økonomi og fusionen Fusionen er i sig selv ikke en spareøvelse.
Begge institutioner har et sparekrav på 2% årligt, de skal leve op til – fusion eller ej. Fusionen gør, at vi på sigt kan opnå nogle gevinster, vi ikke kan opnå hver for sig. Der er ved at blive udarbejdet et overblik over, hvilke omkostninger der er tale om i en eventuel fusionsproces.

10 Kommende møder med HSU-SU-HAU
Januar Fremtidig organisering af samarbejdsstrukturen Drøfte opmærksomhedspunkter i forhold til organiseringen af den nye institution Foråret Orientering om sammenlægningsredegørelsen Drøfte tidsplan og organisering af arbejdet med værdier, politikker m.m. for den nye institution


Download ppt "Møde for medarbejderrepræsentanter og ledere for UCL og EAL"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google