Viral Markedsføring Nicholas og Simon
Hvad er Viral Markedsføring? Opstået i 1990’erne (Beskrevet første gang i 1997). Online Mund-til-mund Markedsføring. Dele et budskab.
Metoder Unik reklame for produktet eller virksomheden. Opsigtsvækkende. “MME”-konceptet (Messenger, Message, Environment).
Hvorfor Viral Markedsføring? Differentiering. Sociale medier gør det muligt. 52% sender nyheder videre via sociale medier. 3 – 11 princippet.
Fordele Billigt. Hurtigt. Troværdigt.
Ulemper Svært at henvende sig til bestemt målgruppe. Ikke samme kontrol over ‘produktet’ (reklamens) opfattelse.
Eksempler - Hotmail Hotmail.com – “skaberen af Viral Markedsføring”. 50 millioner brugere efter det første år.
Eksempler - Fleggaard Hjemmesidereklamer fra 2009. Undersøgelse viste en kendskabsgrad til Fleggaard på 81%. 51% ville efterfølgende handle hos Fleggaard inden for et år.
Eksempler – ”Guld i hanerne” Salgsvideo fra 2013. Reklame for et hus i Sanderum, Fyn. Lavet i forbindelse med DR1’s ”I hus til halsen”.