Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En gennemgang af internettet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En gennemgang af internettet"— Præsentationens transcript:

1 En gennemgang af internettet
Web 1.0, 2.0 og 3.0 En gennemgang af internettet

2 Introduktion Internettet i 2010 For alle aldre
Hvad betyder det for os? Information Fil deling Sociale Netværker Hverdagsbrug Et netværk af netværker

3 Internettets oprindelse
Web 1.0 Internettets oprindelse

4 Internettets Historie
1960’erne: USA’s regering begynder udviklingen af et nyt kommunikationssystem. Dette projekt overtages af privatpersoner og af CERN (Da Vinci Code). Udvikles til World Wide Web i midten af 90’erne. Den første grafiske webbrowser: Viola, blev skabt i 1993

5 Internettets Historie
Der er ingen der styrer eller bestemmer over Internettet Internettet er et netværk af netværk. Billedet: Denne prik kunne f.eks. være Markman. I 2009 var ¼ af jordens befolkning kommet på nettet. IP Adresser: Fingeraftryk.

6

7 1996  2010 Hvad er Web 1.0? Internettets startfase
Links: som det her! Databaser Hjemmesider Oldschool look Wayback Machine 1996  2010

8 Gamle hjemmesider Hvis vi kigger på DRs hjemmeside, har den udviklet sig utroligt meget siden 1996.

9 Nye hjemmesider Flash hjemmesider er blevet meget populære. Flash tillader især de mere kreative firmaer at udtrykke sig tydeligt. Hjemmesider bliver lavet med alle formål i dag. Mersalg Information Reklamer Inspiration Etc.

10 Internettets udvikling Fra HTML til Flash
Eksempler: Igennem tiden har hjemmesiderne udviklet sig. Nye former for programmering har gjort det muligt at gøre siderne større, mere avancerede og hurtigere. HTML, XML, CSS og ASP Eksempler:

11 Medier på nettet - Underholdning
Videoafspillere Musikafspillere Online spil Online Radio Mulighederne for bruget af medier er vokset kolossalt. Aviser – berlingske.dk, politiken.dk, etc. Film – Youtube, Google Video, Blogs Radio – dr.dk, thevoice.dk Musik - Musikblogs Youtube, Blogs, TV hjemmesider.

12 Hverdagsbrug Netbank Borger.dk Skat.dk SU.dk Jobnet.dk

13 Konklusion Web 1.0 Internettets fødsel System orienteret Hjemmesider skabes og forbedres Vi lærer mulighederne for nettet at kende Vi begynder at bruge nettet til at gøre vores hverdag nemmere

14 UGC User Generated Content Brugergenereret indhold
Web 2.0 UGC User Generated Content Brugergenereret indhold

15 Fokus på brugeren Web 2.0 indleder nyt fokus: Brugeren Nu har vi fået styr på teknikken, tid til at kigge på brugerdelen af nettet Her opstår Facebook, Twitter, Flickr, Youtube, etc. Metadata Blogging opstår Alle er en kritiker, alle er journalister.

16 Hvem kan bruge Web 2.0 til noget?
Privatpersoner kan dele deres tanker med andre på tværs af kloden. Privatpersoner kan ytre dem om hvad som helst, eller indgå i hvilket som helst fællesskab. Internettet giver mulighed for at udøve ting man ikke kan i dagligdagen. Musikkritiker Skribent Online rollespil Dating Finde gamle venner og bekendte Virksomhederne får gratis markedsundersøgelser vha. deres hjemmesider eller blogs. Viral Markedsføring Virksomhederne får gratis eller billig reklame på nettet. Men… Virksomhederne har ingen kontrol over forbrugernes mening eller kommentarer på nettet. Vi ved ikke hvem der ytrer sig om et givent emne og med hvilke motiver. Objektivitet er umulig at opnå.

17 Amatør Journalisten!? Hvem kan udtale sig professionelt? Hvis mening er bedre end andres? Er der overhovedet brug for journalister mere, eller skal de bare sælge ud og lave X-factor alle sammen?

18 Avisernes død? Aviser i papirform er en uddøende race. Alle store aviser har en hjemmeside Alle der er på internettet kan få lige den information de vil, uden om aviserne. Twitter.com – Nyhederne på din måde

19 Viral markedsføring Gorilla på trommer Indirekte association til brandet. Video 40 % off voucher Folk markedsfører virksomhedens produkt. Markedsføring på nettet kaldes Viral Markedsføring. Denne form for markedsføring kommer ud til et langt større publikum og giver nye muligheder for reklamer. Kan påvirke folk på en anden måde. Her bliver medierne til det essentielle, ikke produkterne. Man kan få folk til at markedsføre virksomhedens produkter. Undergrundsreklamer

20 Instant Messaging MSN Facebook Skype
Nye medier giver nye muligheder og nye udfordringer Gratis telefoni Gratis kommunikation Sig hvad du mener med et øjebliks varsel

21 Blogging En blog er en personlig hjemmeside, hvor en person kan dele hvad som helst med andre personer. Alle kan lave en blog – I skal lave en blog. Konceptet bag en blog er Metadata. Brugerne tilføjer mere viden ved at bruge siden. Kommentarfelter Tag Clouds Ratings Henriette som Danser

22 Wikipedia Som i måske har opdaget i de sidste par dage, findes mange historiske svar på wikipedia sider. Wikipedia er for alle, til alle. Alle kan blive forfatter – Der sorteres dog i informationerne. Alting kan næsten findes ved at tilføje ”wiki” i en google søgning.

23 Konklusion Web 2.0 Web 2.0 handler om brugeren. Netværket (internettet) udvides til at absorbere mere information fra brugeren. Metadata lader os hjælpe hinanden Med så mange skribenter og afsendere, kan det være svært at skelne mellem fup og fakta. Der er et nyt skift i journalistikken på vej. Web 2.0 er en guldgrube.

24 Web 3.0 Semantisk Web

25 Hvad er Web 3.0? Semantisk web Semantik er betydningen af ord i kontekst Kontekstuel søgning: F.eks. Søgning: Print. (program/google) Fordele: Internettet ved hvad du mener Hurtigere tilgængeligt materiale Information er ikke hindret af sproglige barrierer

26 Web 3.0 i 2010 Eksempelvis: Twine, Powerset Powerset.com Powerset giver dig muligheden for at søge nemt og hurtigt i wikipedia. Twine.com Tilbyder friske nyheder, med mulighed for at definere dem i forhold til dine vaner.

27 Fremtiden I fremtiden vil hele internettet forhåbentligt være struktureret til at understøtte det semantiske web. Næste generation: Web 4.0 vil igen sætte fokus på systemet.

28 Konklusion Vi befinder os nu på efterdønningen af Web 2.0. Der går stadig år før det er optimeret. Internettet har været med til at skabe verden som den ser ud i dag. ¼ af planetens mennesker er på nettet. I 2009 havde 83 % af danske familier internet.

29


Download ppt "En gennemgang af internettet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google