forår At studere digital kultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Børns sociale liv med digitale medier
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
LinkedIn Intro.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Borgernes barrierer for brug af IT
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Elevernes digitale dannelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
SEO PÅ AU.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Vejlederens kommunikation
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Børn og unges sociale liv online
Region Midtjyllands tilbud 2013
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Børn og unges sociale liv online
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Fundamentale datastrukturer
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
SKABELON.
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

forår 2010 7. At studere digital kultur Digital mediekultur forår 2010 7. At studere digital kultur

idag kort opsamling sidst det kulturelle perspektiv valg af metode(r) at definere jeres studieobjekt etiske overvejelser mulige projekter

et historisk besøg!

forrige gang social kapital – vigtigt i en netværksverden Irina og Pernille det globale – lokale perspektiv: nye indsigter? forståelse?

det kulturelle perspektiv skift i fokus: ikke kun hvad kommunikationen betyder og hvordan den bliver modtaget/fortolket, men: hvem deltager i den, hvordan deltager man og hvorfor? Hvilke betydninger skabes og cirkuleres? kontekstuel: livsverden og gruppetilhørsforhold, værdier og symboler, praksisser, cirkulation og flow hverdagslivspraksis vs. kulturel sfære (time-in vs time-out kultur)

Hvad står der i kronikken – hvilket politisk syn er det udtryk for Hvad står der i kronikken – hvilket politisk syn er det udtryk for? Hvad betyder layout for oplevelsen? Hvordan er debatkulturen på Politiken? Hvordan afspejler den måde, folk taler på i kommentarene, Politikens politiske syn? Hvad betyder debatsoftwaren for den måde, folk udtrykker sig på?

Seks metoder (KBJ) Dette kursus: triangulering (primær kvalitativ)

metodiske indgangsvinkler (kvalitative) etnografi (”thick description”) deltagerobservation (participant observation) interviews (strukturerede, semi-strukturerede, fri) fokusgrupper og gruppeinterviews case studies auto-etnografi cultural probes (”selv-rappotering”) cultural studies (hverdagslivspraksis, cirklen)

etnografisk feltarbejde længerevarende, “sitespecifik” studie af samfund, kultur eller gruppe i dets “oprindelige” setting (opr. antropologisk) primært observation (måske endda integration i samfund) “deltager observation”: forskeren kan opleve, dele hvad deres subjekter oplever

etnografisk feltarbejde “In its most characteristic form [ethnography] involves the ethnographer participating, overtly or covertly, in people’s daily lives for an extended period of time, watching what happens, listening to what is said, asking questions – in fact, collecting whatever data are available to throw light on the issues that are the focus of the research.” (Hammersley and Atkinson, 1995:1) (også citeret i Hine-teksten)

”going native”

adfærd eller kontekst? man kan lave et etnografisk studie af rejse med Greyhound bus rundt i USA, men ikke af “det at rejse” som begreb det vil sige, du kan studere digitale, computer-medierede praksisser etnografisk (f.eks. selvfremstilling eller samtaler på modeblogs), men ikke “blogging” (= en kontekst)

Eksempel: Larsen (2009) Et sociokulturelt studie af Arto: ”i forbindelse med min egen forskning har jeg fundet det fordelagtigt at definere sociale netværkssider ud fra hvilke handlingsmuligheder, de giver brugerne, og hvordan disse indgår i deres brugsmønster.” ”etnografiske observationer af de mest centrale sociale handlinger udført af de unge på de sociale netværkssider – frem fori de overordnede diskurser, som florerer i og omkring disse netsteder” at forstå oplevelserne på brugernes egne præmisser (børneperspektivet) jeg har i min tid som etnograf på de unges sociale netværkssider observeret, at deres måde at bruge venskabsbegrebet på adskiller sig fra min egen14 og ældre generationers

HUSK!

15 min!

metodiske indgangsvinkler (kvalitative) etnografi (”thick description”) deltagerobservation (participant observation) interviews (strukturerede, semi-strukturerede, fri) fokusgrupper og gruppeinterviews case studies auto-etnografi cultural probes (”selv-rappotering”) cultural studies (hverdagslivspraksis, cirklen)

Case studies eksemplarisk, (proto)typisk næranalyse af en enkel gruppe, virksomhed, site etc (som f.eks. Pernilles virtuelle teams) (der kan belyse en generel problemstilling/felt) kan inddrage flere forskellige metoder (f.eks. også netværks- og flowanalyse) [term fra medicin, socialvidenskaberne]

Case studie: tøjkultur i World of Warcraft Forskningsspørgsmål: hvilken betydning har tøj og ”mode” for adfærd og oplevelsen af andre spillere i World of Warcraft?

Case studie: tøjkultur i World of Warcraft egne observationer (auto-etnografi) survey (baseret på iagttagelser) dybde-interviews m. 2 end-level spillere spiller”tekster” i form af diskussioner på officielle fora, magasiner o.lign

Case studie: tøjkultur i World of Warcraft Fund: Spillere bruger tid på at skaffe sig ”tøj” også selvom de ikke kan bruge det i kamp Spillere ser på andres tøj og bedømmer deres evner som spillere efter det ”sejt tøj” en måde at skabe en unik identitet på i en verden, hvor mange er ens og anonyme (som i storbykultur)

Auto-etnografi (mig selv som informant) Hine: ”learning how to be a user” f.eks: google wave bruger guild-medlem blogger subkultur-medlem ?? Hvordan sikrer man objektivitet og nuanceret fokus på emnet?? – diskuter m sidemand i 5 min

Auto-etnografi (mig selv som informant) “Here technology is seen as allowing relationships with the “informants” to be carried across spatial and temporal boundaries unlike traditional face to face but some might argue this raises issues of authenticity for the research.” (University of Portsmouth, slideshare, om Hine)

ledende vs ikke-ledende spørgsmål Fiktiv undersøgelse om valg af racer i et online fantasyspil Hvorfor gider du ikke spille den grimme ork? Hvilken race vælger du som oftest at spille? (vælg een) a. elver b. menneske c. dværg d. ork Åbent spørgsmål: hvorfor vil du helst spille x race? Hvilken race vælger du sjældent/aldrig? (vælg een) a. elver b. menneske c. dværg d. Ork Åbent spørgsmål: hvorfor har du ikke lyst at spille x race?

cultural probes http://www.hcibook.com/e3/casestudy/cultural-probes/ http://mindblog.dk/tag/cultural-probes/ Få brugerne til at dokumentere deres egen hverdag og oplevelser gennem ”kreative” værktøjer som forskeren udvikler og uddeler

hvad er objektet/ hvad skal vi se på? Christine Hine (dagens tekst) multi-sited analyse (connectivity) ”webography” (”tekst” perspektiv: meningsdannelse set gennem de udvalgte tekster: hvem kan og må sige noget, hvordan performer man sin identitet gennem teksterne osv, hvordan er teksterne forbundet) ”stopping the ethnography becomes a pragmatic decision” (p.311)

”Multi-sited etnography” Eks: There.com følg personer (fællesskabet og brugerne, f.eks. hvor går There-brugerne hen nu?) tingen (There.com som kulturelt artefakt, circulation) metaforer – begreber (hvordan brugere taler om There offline, ”diaspora”) plot/historie/allegori (myter og fortællinger om verdenen) (Leeroy) liv/biography (mit liv i There) konflikter (brugerne vs. producenten – kampen om de virtuelle penge/genstande) people, the usual thing, tracing the objects circulation/production/etc metaphor, the thing as it exists in the realm of discourse, thought, signs, symbols plot, the myths people tell, the stories of their everyday situations (and contrasting to practice). “social memory” life, producing life histories conflict, following the parties to conflicts (law does this often)

Websphere analysis (Foot & Schneider) fokus på ”objekt” (Ipad), tema eller begivenhed (f.eks. katastrofe) på givet tidspunkt (lige efter September 11) fokus på producenttyper, og forskellige kategorier af udtryksformer konstant arkivering (NB! Offline Explorer) kodning af indhold

hvor stopper man? personlig blogging som kulturelt fænomen – hvor studerer man adfærden? hvilke “tekster”? blogposter? blogposter og kommentarer? blogposter, kommentarer, IMs og emails (til skribent) om blogposter? (NB! Frontstage og backstage adfærd) alt dette plus ansigt-til-ansigt møder, mobil samtaler m.v. som relaterer sig til hvad der er blevet postet og som måske inspirerer fremtidige blogindlæg?

5 min!

Etik og redelighed Vigtige temaer: informed consent (public vs private) disclosure dissemination (ja/nej/hvordan) tilgængelighed

Etik: informed consent eg. respekten for privatlivet: ” Forskeren må undgå at volde unødigt besvær og ulempe eller unødigt krænke andres privatliv. ” (Vejledende Retningslinier for Forskningsetik i Samfundsvidenskaberne v. Det Samfundsvidenskabelige Forskningsråd, 2002)

Consent offentligt/privat Svenningson-Elm: privacy begrebet kulturelt betinget offentligt – privat skala: hvad er det for et sted? Hvad tænker brugeren – privat/offentligt? (og er de særligt udsatte og/eller ikke i stand til at tage stilling selv?... hvad f.eks. med ham her?) typen af indhold og typen af bruger (A, B) stillingtagen: find offline ekvivalenter

Offentlig – privat?

Offentlig – privat?

Gode råd Association of Internet Researchers Ethical Guidelines (2002) Ethical decision-making and Internet research Vejledende Retningslinier for Forskningsetik i Samfundsvidenskaberne: http://www.fi.dk/publikationer/2002/vejledende-retningslinier-for-forskningsetik-i-samfundsviden/ssf-etik.pdf

vigtige overvejelser: ”disclosure” Hvordan gør du det fællesskab, du studerer, opmærksom på at du er der og studerer dem? Nogle gange tvinger opstændighederne dig til det Ikke så meget om du skal afsløre det, men til hvem og hvordan? på din profil eller i en samtale? Til dine “friends”, til din guild, til din server?

dissemination andre (læsere, presse osv) skal ikke kunne identificere hvem de involverede subjekter er => anonymisering evt. anmod om fortrolig stempling af rapport

tilgængelighed andre ”forskere” skal kunne kigge jer i kortene (dele data, forklare metode > repeterbar) giv noget tilbage til det community og de mennesker, der har hjulpet jer og vær selv tilgængelig

Øvelse Forestil jer, at I vil lave et studie af adfærd og intern kultur på i et pro-ana community i Danmark ved at følge en række blogs og se på deres fælles diskussionsforum Hvordan vil I gribe det an? - skal I fortælle blogskribenter og forum at I observerer dem? - skal I bede dem om lov til at citere dem og bruge deres billeder? - hvad gør I hvis en af blogforfatterne skriver, at hun overvejer at begå selvmord?

Tips og tricks fra T.L.Taylor process tricks of the trade + find a confidant, an insider who helps you gain legitimacy and access + snowball method + consider your participants knowledgeable. they are insiders to their worldview! + learn/know how the tech systems you are dealing with work (this is often part of your data, and part of your way of connecting to the community) + be creative (people, literature, finding the networks) + be adventurous (push yourself, go into the field)

obligatorisk aflevering næste tirsdag kl 16! Teksten skal beskrive undersøgelsesdesign (hvordan I vil gøre) og fokus for jeres egen undersøgelse af et digitalt kulturelt fænomen (hvad I vil se på og med hvilket formål: hvad vil I finde ud af?). Længde: ca ½ - 1 side Teksten skal afleveres i skriftlig form til kursusansvarlig og hjælpelærere i form af et præcist link til en pdf-fil, der skal lægges i jeres portfolio under ”Digital Mediekultur” siden (send linket i email til os alle tre)

Kommende emner I også kunne undersøge:

Mulige emner: fankultur Animefans på YouTube Vampire Diaries fansites og tekster Fans af Star Wars eller Lord of the Rings og hvordan de bruger Star Wars Galaxies eller Lord of the Rings Online Musikfans (genre x) på Myspace og Last.fm fx hvad forskel i interface gør?

Mulige emner: online spilkultur er der forskel på hvordan mænd og kvinder spiller x onlinespil? hvad kendetegner kulturen i spilverden y? (fælles sprog, symboler, værdi, historier?) hvad tænker folk om deres spilfigurer og hvordan oplever de forholdet mellem deres ”fysiske” identitet og deres online identitet? (avatarer/karakterer)

Mulige emner: politisk kultur Politikeres selvfremstilling i sociale medier (fx blogs eller Facebook – udvælg nogle få og følg dem) Hvordan er den politiske ”debatkultur” på udvalgte avisers websites (fx nationen.dk?) Uriasposten el. lign – hvad kendetegner den politiske kultur og fællesskabet på sites som disse? Hvem er fjenden og vennerne? (inklusion/eksklusion) Hvilke forventninger skal vi have til politisk aktivitet på nettet og hvor finder den sted henne? (identificere debatform og sites)

Mulige emner: nyhedskultur mulige konflikter mellem traditionel nyhedsformidling og brugerdreven nyhedsformidling (udvælg nyhed og følg den på både almindelige nyhedssites og sociale medier) studer nyhedskulturen på et udvalgt nyhedssite (mediehus): hvordan iscenesættes breaking news og hvordan inddrages brugeren i formidlingen af nyhederne? Hvordan reagerer brugeren? ”citizen journalism” på Twitter: praksis og etiske udfordringer

Mulige emner: mobilen i hverdagslivet Hvordan indgår mobile devices i et udvalgt fællesskab/gruppe af personer? Hvad kommunikerer man om? Hvornår kommunikerer man? Hvem kommunikerer man med? Hvad betyder kommunikationen for intern opfattelse af gruppen?

Mulige emner: ipod-kultur Hvordan bruger udvalgt gruppe ipoden? Hvilke former for social adfærd og normer er ved at blive udviklet omkring ipoden? (observation) Hvad tænker gruppen selv om deres brug og hvordan indgår ipoden i deres selvforståelse?

bevidste og begrundede valg At huske Hvad vil I observere? (mennesker, site, objekt) Hvordan afgrænser I jeres objekt? Hvordan vil I observere det? (hvilke kvalitative og kvantitative metoder) Etiske problemstillinger?? Hvad er teknologiens betydning? bevidste og begrundede valg

dagens øvelser NB! Starter kl 12.30 I mødes her i auditoriet Gruppepræsentationer af tekster samt emne- og gruppedannelsesproces

næste gang NB! Aflevere beskrivelse af undersøgelse Fankultur og musikkultur Litteratur: Baym, 2007 (web , First Monday), Ito og Horst m.fl. (web /pdf – s 1-35) tekst af Sandvoss om fans (lægges op onsdag)

Mere litteratur Ahituv& Steinberg: The Impact of the Internet on Research Methods: Is a new methodology being created or just a new use of existing methodologies? (en god oversigt over bla. web survey methodologi! - working paper fra 2006) Claire Hewson: Conducting Research on the Internet (pro & cons fra en psykologs perspektiv) Andrews, Nonnecke& Preece: Conducting Research on the Internet: Online Survey Design, Development and Implementation Guidelines (2003) Nina Wakeford: New Media, New Methodologies: Studying the Web (2000) Michelle White: People or Representations? (fra Ethics & Information Technology særnummer, 2002) Kaye & Johnson: Research Methodology: Taming the Cyber Frontier-Techniques for Improving Online Surveys(1999) Association of Internet Research’s paper om Ethical decision-making and Internet research Vejledende Retningslinier for Forskningsetik i Samfundsvidenskaberne: http://www.fi.dk/publikationer/2002/vejledende-retningslinier-for-forskningsetik-i-samfundsviden/ssf-etik.pdf Hine, Christine (2005)(ed.): Virtual Methods. Berg Publishers Deacon, David, M. Pickering, P. Golding, G. Murdoch (1999) Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural analysis. London: Arnold.

material tricks of the trade: online what kind of machine/tech do you need? “save as” archive.org (the wayback machine) google cache print copies community pages and resources screenshots video capture (firefox plugins for saving youtube, etc movies) video format convertors and multiple players text loggers a method to keep it organized!

S critical issues we could discuss + public/private domains + researcher disclosure + pseudonyms + “going native” + critical & analytic distance (to field, to participants) + underlying ethical foundation for research you adhere to