Skolereform august 2014………………

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Skolereform august 2014……………… Fløng skole marts 2014 Skolereform august 2014………………

Fløng skole marts 2014 Overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Reformen af folkeskolen er baseret på tre overordnede indsatsområder: Fløng skole marts 2014 Reformen af folkeskolen er baseret på tre overordnede indsatsområder:   En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger

NYT - Oversigt Flere timer i skolen (mindre tid i SFO, Klub mv.) Fløng skole marts 2014 NYT - Oversigt Flere timer i skolen (mindre tid i SFO, Klub mv.) Understøttende undervisning Mulighed for faglig fordybelse - herunder Lektiehjælp Obligatorisk for skolerne at tilbyde, men frivilligt for eleverne at deltage Lektiehjælpen placeres om eftermiddagen i ydertimerne frem til folketingsvalg Evaluering og test og udvikling af elevplanen Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund Inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen Skolebestyrelsens sammensætning

Resultatmål, som folkeskolen skal leve op til: Fløng skole marts 2014 Resultatmål, som folkeskolen skal leve op til: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. Elevernes trivsel skal øges.

Ved lovændring indføres en længere og varieret skoledag: Fløng skole marts 2014 Ved lovændring indføres en længere og varieret skoledag: Forhøjelse af dansk i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin.

Den understøttende undervisning - Fløng skole marts 2014 Den understøttende undervisning - ”bruges til at arbejde med elementer, der har betydning for, at eleverne får mere ud af den fagopdelte undervisning” Centralt omdrejningspunkt i udviklingen af folkeskolen, idet den vil give mulighed for nytænkning, for nye lærings- og aktivitetsformer: Træning Automatisering af faglige færdigheder (fx intensive læse- og matematikkurser) Faglig fordybelse Særlige talentforløb til fagligt stærke elever Emneorienterede forløb (fx i innovation og iværksætter) Læringsaktiviteter i relation til de obligatoriske emner (Timeløse fag: uddannelses-, erhvervsorientering, trafik mv.) Samarbejde med det lokale idræts-, kultur og foreningsliv Løbende individuel feedback og opfølgning Tværgående emner Arbejde med elevernes sociale kompetencer og alsidige udvikling Motivation Trivsel. Mv.

Hvad der virker i skolen Fløng skole marts 2014 Hvad der virker i skolen Forskning viser, at elever lærer mere i løbet af skoledagen, når: Kilde:  ”En ny folkeskole” fra KL Eleverne har tydelige læringsmål for deres faglige og personlige udvikling, og når de er i hyppig dialog med en lærer om deres resultater og indsats. Eleverne træner selv (arbejder individuelt), og når de arbejder sammen med andre. Eleverne arbejder med praktiske og eksperimenterende aktiviteter i og uden for skolen. Eleverne bliver passende udfordret i forhold til deres niveau og kapacitet, så de hele tiden lærer mere. Kilde:  Positive effekter (Hattie 2009) Fravær af uro i klassen.             Synlig og lærerstyret undervisning. Tydelige mål og feedback til eleven.              

Reformmøder på Fløng Skole Fløng skole marts 2014 Reformmøder på Fløng Skole Deltagelse af klubben Engvadgaard, skolebestyrelsen lærere og pædagoger Pædagogisk dag lørdag den 15/3 Træffe beslutninger omkring ”hvad er skolegang på Fløng Skole” august 2014 Reformen skal implementeres i løbet af ca. 3 år.

Fløng skole marts 2014 http://uvm.dk/Den-nye-folkeskole

Arbejde i grupper – her i Festsalen og i Store B og i Lille B Fløng skole marts 2014 Nu skal I arbejde Arbejde i grupper – her i Festsalen og i Store B og i Lille B I skal give input til følgende: Hvad er du mest usikker på mht. folkeskolereformen? Hvad vil du gerne vide mere om mht. folkeskolereformen? Hvordan kan forældresamarbejdet optimeres inden for de nye rammer? Hvordan kan du som forælder bidrage til, at alle børn skal lære mere og alle børn skal trives bedre?