Motivation og opmærksomhed i overbygningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Karakterdannelse for begyndere
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Forældremøde X årgang.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
- fortsat midt i en flekstid?
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Klasseledelse og cooperativ learning
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Frans Ørsted Center for Grundskole-forskning /DPU / AU Ph.d / adjunkt
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Anders Myszak (org. psykolog)
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Hva er god klasseledelse ?
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Læringskultur og elevinddragelse
Program Vitalisering af samspillet
Velkommen til Lægedage
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Grunde til at jeg elsker dig
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Styrkebaseret læring Enghavegård Skole
Vision mission værdier handleplaner
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
At motivere til forandring
Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup

Små glade ben i tal.
Drivkraften og Motivation
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Præsentationens transcript:

Motivation og opmærksomhed i overbygningen 03-04-2017 Motivation og opmærksomhed i overbygningen Frans Ørsted Andersen Center for Gundskoleforskning / AU Universefornden Ph.d / lektor / aut. psykolog www.dpu.dk

Indhold Ungdom i dag – iflg forskningen Indre og ydre motivation Identitetssøgning Mestring og performance Styrkebaseret pædagogik Cooperative learning (”kooperativ læring”) Brug af moderne teknologi (”overvågningens dilemma” – ”fremtidens undervisningsfacilitet”) 03-04-2017

Karakteristika ved unges liv i dag Skal vælge selv – ”fra hvad kan jeg blive?” til ”hvem kan jeg blive?” Usikre – søgende – kommunikerende – ”on-line-liv”- identitesafprøvende Forbrugs- og medieorienterede (”sociale medier”) Performanceorienterede: skal ses, være på, have succes Emotionelle – jeg føler – jeg oplever – jeg er Individualisering Storforbrugende af hi-tech: Ipads, smartphones, bærbare, osv. (Kilde: Center for Ungdsomsforskning, DPU / AU) 03-04-2017

Vekselvirkning mellem ydre og indre motivation Indre motivation handler om at drivkraften bag en handling / aktivitet kommer indefra – aktiviteten er så at sige motiverende i sig selv Ydre motivation kan være nødvendig som motor for vækst og udvikling men skal føre til indre motivation på sigt 03-04-2017

Udfordringer med mestringsmulighed er vigtig for unges udvikling Mangel på udfordringer og meningsfulde, ”belønnende” aktiviteter kan føre til alvorligt negative mentale tilstande (Scientific American, Mind, may 2008) Flow. Frans Ørsted Andersen 03-04-2017

Mestring og performance Forskningen viser, at oplevelsen ”af at gøre sit bedste” skaber substantielle og vedvarende positive emotioner og styrker indentiten Optimal ydeevene hænger sammen med flow: den fuldstændige ”opgaveorientering” og selvforglemmelse kan skabe enestående performance. Flow. Frans Ørsted Andersen 03-04-2017

Positve emotioner 03-04-2017

24 signaturstyrker Visdom & kundskab Mod Medmenneskelighet & kærlighed 1. Nysgerrighed 2. Lærelyst 3. Dømmekraft 4. Opfindsomhed 5. Social intelligens 6. Vision og perspektiv Mod 7. Tapperhed 8. Utholdenhedt 9. Integritet Medmenneskelighet & kærlighed 10. Venlighed 11. Kærlighed Retfærdighed 12. Samfundsengagement 13. Retskaffenhed 14. Lederegenskaber Mådehold 15. Selvbeherskelse/selvregulering 16. Forsiktighed 17. Ydmyghed Transcendens 18. Æstetisk sans 19. Taknemmelighed 20. Håb 21. Åndelighed 22. Tilgivelse 23. Humor 24. Livsglæde

Eksempel på screening og udtalelse vha VIA Character Test ”I forbindelse med uddannelsesforløbet har skolen foranlediget, at NN har taget en karakterstyrketest, ”VIA Character Strength Test”. Den viser følgende 5 hovedstyrker hos NN: 1. Fornuft, forsigtighed og diskretion 2. Taknemmelighed 3. Vedholdenhed, arbejdsomhed og grundighed 4. Ærlighed, autenticitet og ægthed 5. Dømmekraft, kritisk tænkning og åbenhed. Desuden viser testen, at NN scorer højt på lederskab og samarbejdsevne (nr 6 og 7 ud af i alt 24 karakterstyrkeområder). Vi kan på baggrund af vores daglige kendskab til NN klart bekræfte, at testresultatet svarer til vores opfattelse af NN.” 03-04-2017

”From a focus on ability to an emphasis on effort” Forskning viser at undervisning og evaluering med mere fokus på elevindsats og - engagement fremfor evner og kompetencer har en positiv effekt på læringen. (Lisa Blackwell, Columbia University, 2011) 03-04-2017

Kooperativ læring = mer læring Kooperativ læring tager højde for de unges måde at være på i dag: kommunikerende, søgende, snakkende, orienteret mod relationer og venskaber. KL handler om strukturerede og varierede gruppearbejdsformer hvor positioner og arbejdsmåder hele tiden skiftes Tre-fire bullits om det vigtigste i kl 03-04-2017

KL fordele KL har generelt en positiv effekt på både læring og trivsel. Med KL bliver flere elever konstruktivt aktive i timerne KL bryder fastlåste elevroller KL medvirker til at der bliver færre konflikter i klassen KL dæmper urolige elever KL medvirker til at alle i klassen kommer til at kende hinanden og lettere bliver venner. 03-04-2017

Barbara Fredrickson anbefalinger Flg. kan gøres: Netop udkommet på dansk: Sikre 1-3 i vores hverdag: altså øge mængden af pe (vigtig pointe: sammenhæng med negative e.) Ændre ”måden vi taler sammen på i hverdagen” (narrativitet – fortællinger – AI) Genkalde sig positve situationer (mindfulness) Vigtigt element: tal sammen om ”det der lykkes”, ”de aktiviteter, der giver pe”, osv. 03-04-2017

FUF: et forsøg på at udvikle principper og materialer der tager højde for de unge ! -det videnskabelige teoretiske grudlag FUF forsøger at udvikle materialer, vilkår og faciliteter, der imødekommer vores viden om unges læring. Et konkret eksempel er det tværfaglige materialesæt, ”Overvågningens dilemma”, der udlånes af CFU’erne Er bl.a. udviklet i samarbejde med UVM og DR S Fremtidens Undervisningsfacilitet

Positiv psykologi i skolen Ny Dafolo-udgivelse sommer 2011 ”Positiv psykologi i skolen” Af Frans Ørsted Andersen Bygger på aktuel forskning 0g en række praksiseksempler. Positiv psykologi i skolen. Frans Ørsted Andersen 03-04-2017