Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Undervisningsevaluering i matematik
Temadag om undervisningsmiljø
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Web 2.0 Teoretisk viden.
Kommunikation/IT eksamen
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Hvad er en brugergrænseflade
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Præsentation til eksamen i ERHVERVSCASE
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Matematik HHX Tina Nørrelykke
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Synopsis.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Anmelderklub.dk. Struktur - Betina Indledning Hvad er brugervenlighed? Er Anmelderklub.dk brugervenlig? Hvordan kunne vi have testet anderledes? Hvad.
Den grafiske brugergrænseflade Overvejelser Afprøvning Udvidelser.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Design - brugervenlighed
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Videnskabeligt projekt
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Fagligt udviklingsforløb om e-ressourcer – pust nyt liv i formidlingsarbejdet 11. september 2018.
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.

Disposition  Brugervenlighed.  Test metoder.  Tænk højt afprøvning.  Resultater og konsekvens af test. Følg løberen.

Brugervenlighed. Definition:  Let at lære,  Let at huske,  Effektiv at bruge og  Tilfredsstillende at bruge. (Kilde: Rolf Molich bog om; Brugervenlige edb-systemer.)

Brugervenlighed er vigtig. For at:  Undgå ”muse-døden”.  Færre fejl.  Brugerne føler de styrer systemet.  Alle kan bruge siden. Ser på testmetoder.

Test metoder. Der er mange test metoder:  Tænke højt afprøvning.  Spørgeskemaer.  Interviews.  Fokusgrupper.  Anvendelses-statistik.  Observation.  Konstruktiv inspektion.  Heuristisk inspektion.  Tilbagemelding fra brugere.

Test metoder. Ser nærmere på metoden. Der er mange test metoder:  Tænke højt afprøvning.  Spørgeskemaer.  Interviews.  Fokusgrupper.  Anvendelses-statistik.  Observation.  Konstruktiv inspektion.  Heuristisk inspektion.  Tilbagemelding fra brugere.

Tænk højt afprøvning. Test pers. skal fortælle hvad de tænker under afprøvningen. Forarbejde:  Opstiller opgaver og krav til besvarelsen.  Finder test personer i målgruppe.  Udføre testen.  Anvender resultater af testen. Ser nærmere på punkt 1.

1. Opgaver og krav. Udformning af opgaver:  Positive.  Let forståelige.  ikke ledende spørgsmål. Eks. ”Forklar hvilke funktioner web-siden indeholder”. ”Prøv at oprette et medlemskab”. Udformning af krav:  Målbare.  Realistiske. Eks. Min. 60% kan oprette et medlemskab uden tænkepauser over 30 sek.. Det giver følgende…

Resultat af test  Et intuitivt forståeligt web-side.  Større kendskab til brugeren.  Får skabt værdi for brugeren (CRM).  En mere anvendt web-side. ændring i virksomheden.

Konsekvens af test  Anvendt ressourcer til test og opdateringer.  Ændringer på siden.  En mere anvendelig web-side.  Leavitts model. I mål.

Præsentationen er færdig. Præsenteret af: NN