Globale dimensioner i international undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Svend Gønge-skolens værdier...
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Global undervisning.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Hvad er korruption? En kort introduktion
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Interkulturel kompetence
Billedbøger.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Globale dimensioner - links
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Kulturforståelse niveau C
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Dansen omkring handicapbegrebet
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Forskellige former for magt
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Århus Y’s Men’s Club Marselisborg 11/19/2014 Klubben har fadderskaber i 4 organisationer: SOS Børnebyerne Danmission ”Fremtidsbørn” Areopagos Børnefonden.
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Miljøplanlægning og forvaltning Miljøplanlægning 1. Kursusgang Mandag den 12/
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Globale dimensioner i international undervisning En temadag for internationale koordinatorer Sønderborg Skolevæsen Onsdag d. 30. januar 2008

EMU - International ”På den internationale EMU kan du finde opdaterede oplysninger om væsentlige sider af arbejdet med den internationale dimension i grundskolen.” http://www.emu.dk/gsk/internationalt/

EVAM – en verden af muligheder

Globale dimensioner EVAM - et pilotprojekt 2002 - 2004 EVAM - et pilotprojekt til styrkelse af den internationale/globale dimension i undervisningen ved at udvikle ideer, metoder og materialer til at:   sætte fokus på global undervisning integrere globale vinkler i den daglige undervisning fremme elevernes globale handlekompetence I projektet deltog 14 skoler, fem lærerseminarier, otte amtscentre, Red Barnet, Mellemfolkeligt Samvirke, Ulandsorganisationen Ibis og Statens Pædagogsike Forsøgscenter i et netværk. Projektet var støttet af Danidas Oplysningsbevilling.

Globale dimensioner Baggrunden for EVAM   en voksende erkendelse af behovet for at styrke og integrere i undervisningen, herunder interkulturel kompetence i skolen motiveret af undersøgelser i skolesektoren foretaget af FN-forbundet og Danida, der dokumenterer, at skolerne kun i ringe omfang har arbejdet med globale dimensioner og interkulturelle forhold I ministeriets pjece ”Den internationale dimension i grundskolens fag og emner” 1998 omtales den internationale dimension, men der lægges især vægt på den europæiske vinkel.

Tove Heidemann Folketingsdebat om fremme af den internationale dimension Styrke erhvervslivets konkurrenceevne & udvikling af den enkeltes internationale kompetence. Opfattelse : Vi konkurrerer med dem – og bliver forskrækkede over resultaterne af de international sammenlignende færdighedsundersøgelser Hvad skal styrkes? - Evnen til at løse opgaver i samarbejde med mennesker med anden kulturel baggrund. Konsekvens: Der skal strammes op om fagligheden, mere paratviden, bedre beherskelse af fremmedsprog, mere IT, mere natur /teknik som bud på en effektfuld international undervisning. Markedsorientering

Tove Heidemann Folketingsdebat om fremme af den internationale dimension Fredelig sameksistens, sikring af verdensfreden, gøre noget for indvandrere og u-lande. Opfattelse: Det er synd for dem, og vi vil gerne hjælpe dem fx med skoleudvikling og udvikling af demokrati Hvad skal styrkes? - Global forståelse: empati, følelsesmæssig indlevelse i hvordan andre har det. Konsekvens: Viden om og indsigt i kulturelle værdier, natur, konflikthåndtering og samfundsmæssige sammenhænge, fremme af etisk og kritisk refleksion over omverdenen. Demokratisk holdning

Socialforskningsinstituttet 1999 - ”Livsstrategier og uddannelsesvalg” Gruppe A : Frelserne   Bekymrede over udviklingen & globaliseringens negative konsekvenser Idealister der vil hjælpe andre mennesker og gøre noget for at løse problemerne Studere naturvidenskab for at forbedre miljøet Mellemlange uddannelser indenfor social- og sundhedsområdet Piger ”Jeg vil være med til at løse nogle af de store problemer, som verden står overfor. Det er vigtigere for mig end at fremme min egen karriere” Gruppe B : Erobrerne Udnytte globaliseringens muligheder. Ud i verden og producere, handle, udvikle og rådgive Ingeniører og samfundsvidenskab Drenge ”Jeg vil ikke være bundet af noget bestemt land. Man må være så fri så man den ene dag kan arbejde i New York og den næste i Tokyo”

”Behersker man ikke ….”

Tanja Jessing Internationale dimensioner i lov og virkelighed   International undervisning, global undervisning, fredsundervisning, u-landsundervisning, interkulturel undervisning …. 1960 Den blå betænkning – mellemfolkelig forståelse 1975 Folkeskoleloven – politisk dannelse og medborgerskab UNESCO’s Rekommendation af international undervisning 1974 – international forståelse, samarbejde og fred 70’erne : Børn i u-lande, kløften mellem rig og fattig, handel og multinationale selskaber 80’erne : fred og nedrustning, indvandrere og flygtninge, verdens skæve ressourcefordeling 1987 Brundtlandrapporten - det globale miljø 1990 Konventionen om barnets rettigheder & 1998 50-året for vedtagelsen af FN’s menneskerettighedserklæring – rettighedsundervisning Folkeskoleloven 1993 – ”bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen” (formålsparagraf) ”Menneskets samspil med naturen som et oplagt eksempel på den ansvarlighed lokalt såvel som globalt, der kræves af fremtidens verdensborger” (bemærkninger til formålsparagraf) 1994 UNESCO Handleplan som supplement til rekommandationen fra 1994. Sammenhæng mellem temaerne fred, demokrati, menneskerettigheder, udvikling og miljø. Forståelse for den gensidige afhængighed 1998 – UVM Den internationale dimension i folkeskolens fag og emner

Verdensborgere Tove Heidemann: International forståelse for eleverne betyder både at kunne sætte sig i andres sted og evnen til at kunne løse opgaver sammen med folk, der kommer fra en anden kulturbaggrund. Verdensborgeren skal ha’ en forståelse for andre og et handleberedskab, som både rummer erobrerstrategiens dynamik og frelserstrategiens ansvarlighed.   Tanja Jessing: Den globale forståelse er en livsanskuelse, hvor man forstår sig selv som verdensborger, som en del af naturen, som led i en historisk proces, forstår forbundetheden og den gensidige afhængighed i verden, samt at man kritisk reflekterer over det man oplever og deltager i.

Verdensborgere

EVAM – globale dimensioner Begrebet den globale dimension forstås som en samlet betegnelse for globale og internationale aspekter i undervisningen. Brugen af global dimension understreger inddragelse af vestlige såvel som ikke-vestlige forhold. Global undervisning forstår vi som en undervisning, der sætter elevernes egne værdier og holdninger i spil i forhold til andre kulturer, og som tager udgangspunkt i forskellige temaer og sætter dem i en global sammenhæng. Temaerne kan være børne- og menneskerettigheder, udviklingsforhold, bæredygtig udvikling, kulturmøder, handel og forbrug.   Global handlekompetence forstår vi som udvikling af viden om andre kulturer og faglig indsigt i de temaer, man sætter fokus på og samarbejder om. Lyst og interesse til at gå i dialog med andre kulturer. Evnen til at tage den andens perspektiv. Mod og vilje til at handle som deltager i de fællesskaber, man indgår i. www.evam.dk

Visioner om en global skole Skolen hvor man underviser lokalt og tænker globalt Fysiske rammer: Skolens grønne område Skilte på mange sprog Afdelinger navngivet efter verdensdele Skolebiblioteket/ skolens udviklingscenter med Verdenshjørne/Verdensrum http://www.inet-spf.dk/U_by/artverdenrum.htm

Visioner om en global skole Skolen hvor man underviser lokalt og tænker globalt Organisering: Internationalt udvalg Netværk Læseplan Budget med midler til lejrskoler, lærernes efteruddannelse, featurearrangementer, materialer mm Studiekredse

Visioner om en global skole Skolen hvor man underviser lokalt og tænker globalt Undervisningen: Læseplanen - interkulturelle kompetencer Venskabsklasser – i DK og den store verden Lejrskoler Udvekslingsbesøg med indlagt udlandspraktik Den daglige uv & årlig featureuge

Tarno fra Tanzania

Globale kasser på CFU Nepal Indien Laos Indonesien Niger Burkina Faso Tanzania Bolivia Beduin-kasse

Globale kasser - andre www.svalerne.dk Ghana Venskabsgrupperne U-landsforeningen Svalerne - kasse fra Bangladesh www.svalerne.dk Ghana Venskabsgrupperne - kasse fra Ghana http://www.ghanavenskabsgrupperne.dk/

Unesco Materialesamlingerne http://www. moesmus. dk/page. asp 26 samlinger fra 19 lande/områder De Etnografiske Unesco Materialesamlinger er et undervisningstilbud, der retter sig mod folkeskolerne og andre undervisningsinstitutioner i Danmark. Intentionen med Unesco Materialesamlingerne er at formidle viden om og forståelse af andre kulturer gennem direkte arbejde med og behandling af etnografiske genstande. Som hovedsigte er samlingernes formål at bibringe en grundig forståelse for det pågældende samfund, dets håndværksmæssige traditioner, kulturelle værdier og sociale organisationer

Et billede siger mere end 1000 ord Billedsamlinger CFU Billedsamlinger kan også bestilles f.ex: www.global.dk Billedgallerier på web-sider f.ex : www.u-web.dk Globale billedbøger Aviser, magasier, World Press..

Levende billeder – Globale film CFU – løbende optagelser fra DR1 og TV2 DR Skole : www.dr.dk/skole Fjerne naboer :http://www.fjernenaboer.dk/index.php?PID=2 Det danske filminstitut www.dfi.dk Skolekatalog : http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Skolekatalog/SkoleKatalog.htm Temaer : http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Skolekatalog/Temaer/TemaeriSkolekataloget.htm Temapakker : http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Skolekatalog/TemaPakker/Temapakker.htm Søgning på tværs : http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Skolekatalog/Fag/Fag.htm

Aligermaas eventyr Aligermaa på otte år sidder på en hest, som er hun født på den. Hun bor sammen med far og mor, store- og lillebror i Mongoliet. På de store stepper, hvor vinden suser, og hvor himlen er et uendeligt, farverigt panorama, lever familien i overensstemmelse med den barske og storslåede natur. Men én drøm har Aligermaa til fælles med mange andre jævnaldrende piger i verden. Drømmen om en hest. I Aligermaas verden betyder heste meget, og derfor ser alle frem til det store, årlige hestevæddeløb, hvor alle børnene deltager

DANIDAs verdensbilledlegat Om Danidas Verdensbilledlegat   Legatet uddeltes for første gang i 2002. Det gives til 10 hold à to studerende. De ti hold får hver et legat på 40.000 kroner, der skal dække alle rejse- og produktionsomkostninger - altså også lokal transport, tolk etc.   Budskabet Minifilmen skal have en original vinkel, der giver ny viden og en anderledes opfattelse af den tredje verden - langt væk fra de stereotyper vi alt for ofte konfronteres med. Filmen skal kunne appellere til et bredt publikum. http://www.3world.dk/ http://verdensbilledlegat.emu.dk/

Globale gæstelærere Et kulturmøde, som kan Inspirere Berige Provokere Give viden Give oplevelser Ændre holdninger Åbne øjne & ører

Oplysningscenter om den 3. verden – www.o3v.dk Gæstelærere : Tæller i øjeblikket 90 indvandrere og flygtninge, der er aktive og interesserede i at fortælle om deres land og kultur. Underviserne kommer fra Asien, Afrika eller Latinamerika, og de har alle fået individuel vejledning i at undervise i den danske folkeskole. Fortællerfugle: En fortællerfugl tager udgangspunkt i den gode historie, og er godt orienteret om det emne og den kultur, som fortællingen stammer fra. For såvel børn som voksne kan mødet med fortællerfuglen og andre kulturers fortællinger bygge bro til nye måder at løse velkendte problemer på.

Globale gæstelærere - også www.global.dk En internetportal som beskæftiger sig med udviklingsrelaterede emner: u-lande, menneskerettigheder, bæredygtig udvikling, kultursamarbejde og andre globale spørgsmål. www.cfu.dk Fra Huskunstnerordningen, f. eks Sylvester Abdoglo, Togo www.masterdrummer.dk Charlotte Blay www.blay.com

Børnenes u-landskalender I 1962 begyndte Danmarks Radios Børne- og Ungdomsafdeling at producere "Børnenes Julekalender". TV. Fra 1977 ændredes navnet til Børnenes U-landskalender. Børnenes U-landskalender er et samarbejde mellem Danmarks Radio, danske børn, Danida og ulandsorganisationer/ NGOér med det formål at skaffe penge til projekter for børn i fattige lande – og lære børn i DK om de samme børn Fra 1992 er der hvert år udgivet et undervisningsmateriale i tilknytning til støtteprojektet

Børnenes u-landskalender Elevbog Lærervejledning m. kopisider DR TV-film Kassettebånd med musik Kassettebånd/CD med elevbogens tekst indtalt Diasserie Sansekasser Websider Organisationernes egne materialer

Børnenes u-landskalender, Afrika 1994: Ghana Rumpedans og kalabasser 1997: Malawi En lille bitte butik 2000: Mozambique Laura I Solsikkehuset 2003: Niger Månebåden 2006: Etiopien Geden med det røde øje

Børnenes u-landskalender, Asien 1992: Nepal Børn i Nepal 1995: Vietnam Bøfler og bambusskud 1998: Filippinerne Al tid I verden 2001: Laos To venner og en lillebror 2004: Bangladesh Mayna I flodernes land 2005: Burma/Thailand Drømmen om Burma 

Børnenes u-landskalender, Latinamerika 1993: Guatemala Catarinos farlige nat 1996: Mellemamerika Drøm og virkelighed 1999: Nicaragua Gadebørn og gavtyve 2002: Bolivia Luis og sølvmønten 2007: Guatemala Forbrydelse og fodbold

Geden med det røde øje, 2006 Geden med det røde øje. Bedstemor er blevet blind, og det synes både Rahel og Alem og lillebror Bobo er rigtig irriterende. De går på jagt efter en løsning. Men der er ingen, som kan hjælpe. Først da de møder en klog mand, får de et godt råd "I skal finde en ged med et rødt øje - den har mælk, som kan hjælpe bedstemor.” http://www.u-landskalender.dk/2006/ AC Børnehjælp –”Glade børn i grønne oaser”: http://www.ladlivetgro.dk/

Drømmen om Burma, 2005 Drømmen om Burma. Sai Ku er født i Shan-staten i Burma. Det kommer han i hvert fald til at sige nogle gange, selv om han i virkeligheden lå inde i sin mors mave, da hun og hans far flygtede til Thailand. http://www.u-landskalender.dk/2005/ Den danske Burma Komité Skoler til shan-folket : http://www.shanskoler.dk/flash/

Mayna i flodernes land, 2004 Mayna i flodernes land. Om Mayna, der mister sit arbejde på tøjfabrikken, og må finde en løsning selv. http://www.u-landskalender.dk/2004/ Red Barnet Om børnearbejdere i Bangla Desh : http://www.redbarnet.dk/Default.aspx?ID=2257

Månebåden, 2003 Månebåden er historien om den ti-årige Sulei, der bor i en lille landsby i Niger. Vi følger hans liv i landsbyen, hvor de har et stort problem i landsbyen: Regnen, der ikke vil komme. En nat har Sulei en mærkelig drøm. Da han står op næste morgen, ved han, hvad han skal gøre for at få regnen til at komme ... http://www.um.dk/um_files/u-landskalender/2003/index.html Care Danmark Projekt Ørkenbørn : http://www.orkenborn.dk/

Luis og sølvmønten, 2002 Luis er skopudser. Luis og sølvmønten En dag sker der noget mystisk. Luis finder en værdifuld sølvmønt. Luis’ bedstemor er syg. Måske kan han hjælpe hende ... Men der er jo også den flotte cykel. http://www.um.dk/um_files/u-landskalender/2002/default.asp

U-landshjælp – på skoleplan?! Fadderskaber : Børnefonden : http://www.bornefonden.dk/7.aspx SOS Børnebyer : www.SOS-Borneby.dk Og mange, mange andre Generel hjælp til børn : UNICEF : www.unicef.dk Og mange, mange andre organisationer Projekter : Ibis - Hele verden i skole : http://www.ibis.dk/verdeniskole/ Lokalt: Giv et lærerkursus : http://moshi.dk/edunet/gaver.html

”Gi´ en hånd til …….” Billig PC skal demokratisere verden Forskere afprøver den nye OLPC til børn i 3. verdenslande. Den har netop fået den prestigefyldte design-pris INDEX One Laptop Per Child er sloganet for OLPC-projektet, der nu er resulteret i en lille plastgrøn 100 dollars bærbar computer. Tanken i OLPC-projektet er, at udstyre fattige børn i skolerne i den 3. verden med en billig personlig computer. Idet OLPCen giver en direkte adgang til helt nødvendige informationer og arbejdsgange, kan den ideelt set påvirke den sociale ulighed i 3. verdenslande. OLPCen har alle basale IT funktioner, netadgang, skrive- og regneprogram, og muliggør endda egen musikproduktion, pod casts og lignende.

Fodbold og forbrydelse, 2007 Lucas på 10 år er mayabarn, dvs. efterkommer af den ældgamle mayakultur. Han spiller fodbold, jagter en forbryder og drager alene ind til storbyen for at lede efter sin bortrejste far. http://u-landskalender.dk/2007/