Mariendals Haver kvalitative interview data

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Læringsstile og lektier
FOKUS! På vores udvikling.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
God trivsel = God læring
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Selvopfattelse.. STIGMA
Velkommen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Maskulinitet.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Stress En folkesygdom?.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Team Nordahl og Skibet Skole
SUF - gevinstrealisering
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Trivsel og mental sundhed
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mariendals Haver kvalitative interview data Af Joanna Wieclaw, PhD, Cand.psyk Birgitte Krøis Gonge, Cand.psyk

Baggrund Haveterapi brugt i rehabilitering i mere end 100 år Tidlige somatiske og psykiatriske hospitaler Social rehabilitering De fleste evalueringer erfarings-baserede Få baseret på kvantitative målinger Oversigt over ‘natur-assisteret terapi’ (Annerstedt et al. 2011) 6 lodtrækningsforsøg / 29 med kontrol-gruppe Flest mindre studier Når effekt: Små til medium effektstørrelser

Interview - formål Indhold og metodeudvikling Undersøgelse af deltagernes oplevelse af Mariendal forløbet: værdien og betydningen af de forskellige elementer, som indgik i Mariendal forløbet oplevelse af en ændring/bedring i den psykiske, mentale, fysiske helbredstilstand og i den social funktion ændring i arbejdsmarkedsparathed eventuelle mangler, kritik og forslag til forbedring

Interviews Interviews med deltagerne på de første 5 hold I alt 41 personer, 74 % var kvinder Holdstørrelse 6-11 På MH i perioden august 2009-august 2011 1 times varighed Interview guide med 22 spørgsmål, VAS skala og åbne spørgsmål

Resultater

Figur 1. Tilfredshed med Mariendals Haver forløbet alt i alt VAS skala 1 meget utilfreds til 10 meget tilfreds

Figur 2. Betydning af Marindal forløbets forskellige elementer for bedringen i deltagernes helbredstilstand VAS skala 1 ingen betydning – 10 meget stor betydning

Vurdering af forskellige elementer i Mariendal forløbet

Naturen ro nærvær rummelighed oprindelighed tryghed og stabilitet overskud

Naturen Man mærker elementerne og bliver bevidst om vind og vejr. Det bringer fokus indad; på min egen krop og på hvad jeg ellers mærker Træet er der bare og vil dig ikke noget, ved at læne mig op ad et træ kan jeg mærke, at jeg godt kan stå fast, jeg kan altid bruge det, jeg kan bare lade som om jeg laver strækøvelser og så læne mig op ad træet Det er ok at tude oppe i et træ, men ikke helt nemt i et klasseværelse med 8 mennesker

Fysiske aktiviteter to grupper gear ned f.eks kajak, mindful walk jeg har lært, at det er legitimt at tage den tid til tingene man har brug for, i stedet for hele tiden at sætte tempoet op høj puls f.eks power walk, løb der er faktisk noget jeg mestrer

Mindfulness øget selvindsigt øget nærvær øget accept større ro og tolerance justeret ambitionsniveau ændret adfærdsmønstre

Mindfulness En nærværsøvelse, hvor jeg lugede et bed, var meget udfordrende for mig. Det blev tydeligt, hvor svært jeg har ved at afgrænse og begrænse mig. Jeg kunne mærke, at jeg har brug for at slippe behovet for at planlægge og være på forkant med alt Også derhjemme kløver jeg træ, når jeg har brug for at skabe ro og nærvær, for at komme ind i mig selv Der er kommet mere struktur på min hverdag, det er ikke blevet fedt at gøre rent fordi jeg nu er blevet mere mindful, men jeg får mere fra hånden, og så får jeg mere tid til det jeg gerne vil

Mindfulness Jeg skal ikke vurdere alle følelser, som gode eller dårlige, og jeg skal lade være med hele tiden at sammenligne mig med andre Jeg begyndte ret hurtigt at bruge SOAH øvelsen [stands-observerer-accepterer-handler] derhjemme, især i pressede situationer. For eksempel om morgenen, hvor jeg skal have 3 børn ud af døren; der kan jeg mærke, jeg bruger det til at bevare mit fodfæste Jeg har lige pludselig fået øjnene op for, at jeg var til rådighed 24 timer i døgnet, nu er jeg blevet bedre til at holde fast, hvad der er godt for mig

Personalet Ligeværdighed Respekt Accept Empati Engagement Humor

Personalet ægthed og troværdighed - det de prædiker er også det de er rollemodeller - de er gode til at tage tingene som de kommer og tackle ændringer på en rolig måde, det hjælper mig til at slippe mine egne behov for struktur og kontrol tilgængelighed - en del af helbredelsen i det her ophold er personalet, den måde man bliver mødt på, den accept og kærlighed. Det kan man overføre til sig selv, det er deri helbredelsen består for mig

Samværet Hernede tillader jeg mig at være sammen med dem sådan som jeg lige har det. Jeg bliver nemt den vittige og den der tager ordet og sørger for at alle har det godt. Jeg øver mig i at lade være, og det har jeg kunnet tage med i min hverdag møde med ligesindede tilhørsforhold humor åbenhed, omsorg og accept et trygt øve-rum At være sammen med nogle fra andre faggrupper og se, at vi har oplevet noget af det samme i forskellige erhverv, det har givet mig en følelse af, at jeg ikke står alene

Bedringen i funktionsniveauet

Figur 3. Deltagernes vurdering af bedringen i deres fysiske, psykiske, mentale og sociale tilstand ved afslutning af Marindals opholdet. VAS skala 1 ikke bedre til 10 meget bedre

Psykisk/følelsesmæssig bedring Opleves som: øget accept øget selvindsigt øget psykisk overskud.

Psykisk/følelsesmæssig bedring ved hjælp af Personalets tilgang Indhold i hverdagen Frirum og tid det hjalp mig, at have fået lov til at trække stikket helt ud, at have været fredet i en længere periode Naturen og fællesskabet Øvelser og praktiske redskaber man har mulighed for at prøve teknikkerne af og se at de virker

Mental/kognitiv bedring før i tiden vendte jeg tingene indad, nu kan jeg tage en lidt mere offensiv strategi, der gør at jeg ikke bliver så påvirket af det, jeg kan bedre tænke rationelt og konstruktivt bedre hukommelse øget koncentration og indlæringsevne bedre impulskontrol bedre tidsfornemmelse mindre støjfølsomhed bedret planlægnings- og struktureringsevne øget overblik bedre evner til at udholde og håndtere belastning færre automatiske (negative) tanker færre katastrofetanker

Fysisk helbred udelivet frirum fokus på kroppen man har været aktiv i naturen, i al slags vejr udelivet frirum fokus på kroppen nye teknikker og redskaber øget fysisk velvære

Social funktion Jeg er blevet klar over, at man faktisk bedre kan være der for andre, hvis man selv formår at sige til og fra Større overskud og øget lyst til deltagelse i sociale sammenhænge Øget kvalitet i social samværet

Figur 4. Ændringen i tro på at man kommer i gang med arbejdsmarkedsrettede aktiviteter og får, på sigt, en mulighed for ny tilknytning til arbejdsmarkedet VAS skala 1 ikke mere tiltro – 10 meget mere tiltro 1 ikke bedre muligheder – 10 meget bedre

Arbejdsmarkedet - afklaring Arbejdet har slugt al min energi i mange år. Nu skal der findes en ny balance Det at opholdet var så langt og koncentreret har givet mulighed for fundamentale ændringer; det ændrer både mit selvbillede og handlemønster, jeg har flyttet mit fokus fra selvbebrejdelse til at se mere på arbejdsbetingelserne Jeg har fået værktøjerne til at passe på mig selv, også på arbejdsmarkedet

Figur 7. Procent, som svarer bekræftende på at de er blevet bedre til at håndtere huslige, familiære, sociale pligter og fritidsaktiviteter. Svarmuligheder: ja/nej

Opsamling En meningsfuld og værdifuld kombination af elementer i Mariendal forløbet; især natur, mindfulness i praksis og personalets tilgang Symptomreduktion og bedring i deltagernes psykiske, mentale, sociale og fysiske tilstand Højere selvværd og selvtillid, redskaber til at håndtere udfordringer og positive forventninger til fremtiden, også på arbejdsmarkedet Vurdering afgivet ved afslutning på Mariendal forløbet – holder det på sigt? Fokus på den personlig forandring – hvad med virkelighed på arbejdsmarkedet?