Inklusion en samlet ”pakke”! Det teoretiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Social kapital – rig på relationer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Arbejdspladsudvikling
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Alle børn er alles ansvar
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
- et udviklings- og dialogværktøj
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”
Den lærende organisation
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Ledelse i forskellige retninger
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Inklusion en samlet ”pakke”! Det teoretiske

Inkluderende skole/institution Teori 10 anbefalinger Læringsarbejde Motivation Brændende platform Kommunikation Modstand Vidensledelse Videndeling kultur Inklusionsledelse Forandringsledelse Teamsamarbejde, Holddannelse .. Kompetencecenter,LP, CL, Praksis Forventninger Manifestet

Forbedret arbejdsmiljø Bedre kvalitet i arbejdet Forventninger: Bedre trivsel Højere faglighed Forbedret arbejdsmiljø Bedre kvalitet i arbejdet Bedre ressourceudnyttelse (selvhjælp – minus magtesløshed)

Inklusion – hvorfor? Vi er motiverede af det menneskelige aspekt i inklusionsproblematikken! Samfundets krav: Økonomi 95% (drop outs) Inklusion – hvordan?

Forandringsledelse / inklusionsledelse Generelt opgør med troen på formelle strukturer som effektive styringsmidler – ansvarstagende medarbejder / selvledelse Rationelt Humanistisk Rationel tænkning Systemorienteret tænkning Lineær Cirkulær Første ordens ledelse Anden ordens ledelse Extriniske motivationsfaktorer Intriniske motivationsfaktorer

Ledelsens betydning for arbejdet hen imod en mere inkluderende skole/institution: Fokus: ”Hvordan kan lederen ved bestemte valg af ledelsesstrategi og ledelsesværktøjer bidrage til at øge graden af inklusion i skolen/institutionen”? Systemisk ledelse! Transformationel ledelse!

Normativ tilgang til kultur – manipulerbar variabel Ledelse af kulturel læring – Hvordan? Normativ tilgang til kultur – manipulerbar variabel Etnografisk tilgang til kultur – en organisation er en kultur

Inkluderende skole Teori 10 anbefalinger Læringsarbejde Motivation Brændende platform Kommunikation Modstand Vidensledelse Videndeling kultur Inklusionsledelse Forandringsledelse Teamsamarbejde, Holddannelse .. Kompetencecenter,LP, CL, Praksis Forventninger Manifestet

Modstand: Enhver forandring medfører modstand Det er menneskeligt at reagere på forandring Modstand udspringer af frygt for .. At fejle eller ikke leve op til forventningerne Konflikter Isolation, at være overflødig Tab Skyld Modstand indikerer behov Modstand forsvinder I takt med at disse behov anerkendes og imødekommes

Forstå modstand: Frygt for det ukendte = behov for kontrol Frygt for at fejle = behov for succes Frygt for konflikt = behov for harmoni Frygt for isolation = behov for at være en del af Frygt for tab = behov for noget værdifuldt Frygt for ansvar = et ønske om at give de rette svar

Forandringens kræfter: Formidle en attraktiv vision “Ønskværdig fremtidig tilstand”. NU Strategi: Overlevelsesangst>læringsangts Den brændende platform Øg overlevelsesangst – sænk læringsangst

Inkluderende skole Teori 10 anbefalinger Læringsarbejde Motivation Brændende platform Kommunikation Modstand Vidensledelse Videndeling kultur Inklusionsledelse Forandringsledelse Teamsamarbejde, Holddannelse .. Kompetencecenter,LP, CL, Praksis Forventninger Manifestet

Strategisk ledelseskommunikation Ledelse er kommunikation – kommunikation er ledelse Hvis lederens visioner, tanker og ønsker ikke er kommunikekeret, er der så tale om ledelse? Og hvad, hvis de er kommunikeret, men ikke forstået eller opfattet?

Kommunikation før og nu! Kommunikation i hierakiet Hierakiet er kendetegnet ved regelmæssighed, forudsigelighed og skarp arbejdsdeling Kommunikations foregår ad kendte og relativt stabile kanaler. Kommunikation i team-baserede organisationer Er kendetegnet ved høj grad af opgavetilpasning med flydende arbejdsdeling. Kommunikationen foregår ad skiftende kanaler Udfordringen i en offentlig organisation er, at vi skal kunne mestre begge dele samtidig!

Lille Effekt på adfærd Stor “Kanaler” Involverende processer Coaching/sparring Læringsgrupper Feedback Uddannelse/kompetenceudvikling Deltagelse I beslutning på møder Debat på møder Orientering på møder Nyhedsbrev, målrettet Stormøder Konferencer www/video Nyhedsbrev, generelt E-mails og sms Opslag Lille Effekt på adfærd Stor

Motivation: Autonomi, selvrealisering, selvstændighed T ilhørsforhold U dfordrende opgaver R imelighed P ræstation A utonomi S elvrealisering

Behovsteorien: Fokus på sociale-, selvværds- og selvrealiseringsbehov. Dette understøttes af den valgte ledelsesstil og inddragelse af medarbejdere i beslutningsprocesserne. Kontekstteorien: Kaldes også for job enrichment teorien. Fokus på intern motivation og oplevelsen af et meningsfuldt arbejde med ansvar for resultat og konsekvens.

Rimelighedsteorien: Processuel retfærdighed. Medarbejderne bliver motiveret ved at blive inddraget i de beslutninger, hvis konsekvenser de selv udsættes for. ”We want to be treated with respect for our intelligence and want our ideas to be taken seriously”

Lederen som meningsskaber Lederens rolle er at skabe mening: Hvorhen? Hvad er målet? Hvordan ser det ud, når vi er der? Hvorfor? Hvorfor er forandringen vigtig? Hvordan hænger initiativet sammen med vores strategi? Hvad opnår vi ved at gøre det? Hvad er konsekvenserne, hvis vi ikke gør det? Hvordan? Hvad er de konkrete initiativer? Disse spørgsmål skal kunne besvares

Kodeks for god offentlig topledelse Du afklarer dit ledelsesrum med alle relevante parter Du påtager dig ansvaret for, at de politiske mål efterleves i hele organisationen Du skaber en institution, der er lydhør og kan påvirke omverdenen Du skaber en institution, der handler som en del af en sammenhængende offentlig sektor Du kræver, at institutionen har fokus på resultater og effekter Du har udsyn og arbejder strategisk med udviklingen af din organisations opgaveløsning Du bruger din ret og pligt til at lede organisationen Du udviser professionel og personlig integritet Du værner om den offentlige sektors legitimitet og de demokratiske værdier

Opgave 15. min: Prøv at se jer selv og jeres ledelsesindsats ud fra disse ni punkter: Kan I bruge punkterne som en slags retningslinier for jeres arbejde? Er det rimelige kriterier at vurdere sig selv og blive vurderet af andre på? Er der mangler i listen? Er der punkter som bør omformuleres eller fjernes?

Fagsekretariat for Undervisning - www.faaborgmidtfyn.dk HVORDAN GÅR DET SÅ? Budgettet holder på 4. år Der henvises færre elever til specialundervisning Faldende udgifter til specialundervisning => ressourceoverførsel til almenområdet/tidlig indsats KURVEN ER KNÆKKET ! Logo er kommunevåben og navnetræk Fagsekretariat for Undervisning - www.faaborgmidtfyn.dk

Foreløbige resultater Færre indstillinger til PPR 2007: 755 indstillinger 2008: 562 indstillinger 2009: 342 indstillinger 2010: 232 indstillinger 2011: 100 indstillinger Kreativitet og afprøvning af nye veje Konkrete nye inkluderende strukturer på skolerne Logo er kommunevåben og navnetræk Fagsekretariat for Undervisning - www.faaborgmidtfyn.dk

Fagsekretariat for Undervisning - www.faaborgmidtfyn.dk Frigjorte ressourcer til Konsultativt arbejde og vejledning hos PPR Kompetenceudvikling af medarbejdere => Den positive spiral! Kulturskabelse er det vigtigste element , men tager tid…. Logo er kommunevåben og navnetræk Fagsekretariat for Undervisning - www.faaborgmidtfyn.dk