KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Skolereformen på Søndersøskolen
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
At udforske sin egen praksis
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Biblioteket som læringscenter
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Lederseminar 2014 Varde Kommune
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Dagens program – ugens program
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Navn på jeres idé Jeres navne:
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
It i folkeskolens matematikundervisning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Præsentationens transcript:

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Tidsplan for kurset den røde tråd i undervisningen om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Efteruddannelseskurset den røde tråd i undervisningen om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Velkommen til den første workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Hvad er indholdet af kurset: Faciliterings metoder Michelin manden: Fagdidaktisk forståelse Faglig energiforståelse KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 Valg af case Test af UV -forløb Præsentation af UV - forløb Præsentation af egen læring Evaluering og vidensdeling Miljøundervisning i København 26-05-2011

Dagens program Hvem er vi? Hvad er indholdet af hele kurset? Hvorfor arbejde med brug af faciliteringsmetoder og reflektions metoder i løbet af kurset? Serious playing forløb i grupper Introduktion til temaet: ”den røde tråd i undervisningen”. Hvilke overgangsproblemer findes i skolen? Hvilke forskelle og ligheder er der mellem naturfagsundervisning i indskoling, mellemtrin og overbygningsfagene? Klimaplanen - ”København CO2 neutral i 2025” som faglig case Miljøundervisning i København 26-05-2011

Hvorfor arbejde med brug af faciliterings- og reflektionsmetoder i løbet af kurset? En gruppe præget af gode relationer, prototyper til koncept- ilustration, forskellige fagfolk der kan udfordres og som tør tage helt nye perspektiver øger chance for at nye ideer opstår

LEGO SERIOUS PLAYING Skab egne mentale modeller i LEGO og lyt til de andres You can learn more about a person in an hour of play than you can from a lifetime of conversation"   -Plato                  

KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 som case

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Efteruddannelseskurset den røde tråd i undervisningen om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Velkommen til den anden workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Dagens program 14.00 – 14.20 Check ind og refleksion over modelbyggeriet sidste gang. 14.20 – 14.25 Refleksionsvideo et eksempel.   14.25 – 14.30 Opfølgning på lektie. 14.30 – 14.45 Øvelse i grupper – hvor skal co2 reduktioner i planen ske. 14.45 – 15. 10 Didaktik oplæg 2 – (Pause) 15.15 – 15.45 Rundvisning på E&V samt indføring i klimaplanens energidel. 15.45 – 16.00 Grundforståelse af energiflow i klimaplanen – (Pause)    16.10 – 16.25 Open space og kategorisering – Hvilke naturfaglige problemstillinger i klimaplanen kunne være spændende at arbejde med ift overgangsproblemmet? 16.25 – 16.50 Øvelse i skolegruppe. Hvilke pædagogiske indgangsvinkler kunne tages til den valgte problemstilling? 16.50 – 17.00 Opgave: hvad kunne være interessant emne/sted/problemstilling at studere via videofeltstudiet Miljøundervisning i København 26-05-2011

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Efteruddannelseskurset den røde tråd i undervisningen om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Efteruddannelseskurset den røde tråd i undervisningen om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Efteruddannelseskurset den røde tråd i undervisningen om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025 Opgave til den tredje workshop : Hvad vil I undersøge fagligt i klimaplanen? Hvordan kan de faglige problemstillinger åbnes op for forskellige målgrupper? Hvad ved vi ? Hvad ved vi ikke? Hvad vil vi undersøge på vores feltstudie? Hvor og hvordan?

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Efteruddannelseskurset ’Den røde tråd i undervisningen’ om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Velkommen til den tredie workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Hvad er indholdet af kurset: Faciliterings metoder Michelin manden: Fagdidaktisk forståelse Faglig energiforståelse KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 Valg af case Test af UV -forløb Præsentation af UV - forløb Præsentation af egen læring Evaluering og vidensdeling

Dagens program Hvilke skoler arbejder med hvad ? Og hvad skal besøges i videofeltstudiet? Kort præsentation fra skolerne? Fokus og roller ifm videofeltstudiet. Hvorfor bruge videofeltstudie? Hvordan virker videokameraerne ? Fordeling af undervisere på videofeltstudierne.

Fokus og roller ifm videofeltstudiet. ”Videofeltstudiet er en dagbog” - Fokus er på jeres fagligforståelse og egen faglig refleksion - Fokus er på jeres ideer til u.v – forløb. - Fokus er på jeres fagdidaktisk refleksion. Spørgsmål til hjælp kunne være: - hvordan kan den valgte problemstilling åbnes op for de forskellige målgrupper. - hvad lærte vi af besøget eller interviewet , hvilke ideer fik vi undervejs? - hvilke forskelle og ligheder er der til problemstillingen mellem indskoling, mellemtrin og overbygningsfagene? Roller: En der interviewer. En der opsummere jeres refleksioner. En som sikre optagelser. En den der sikre faglig vinkel (Tema: KBH CO2 neutral, Problemfelt: overgang, Emne: fagforståelse) Miljøundervisning i København 26-05-2011

Video på feltstudie Middag Miljøundervisning i København 26-05-2011

Hvad skal filmes? Stor fokus på egne refleksioner Hvilke teknologier er vi ude at se? Hvad kan det aktuelle sted byde på til indskolingen, mellemtrinet og udskolingen? Miljøundervisning i København 26-05-2011

Hvad skal filmes? Lav 4-6 korte klip, hvor der reflekteres over to følgende spørgsmål. Hvad er dine forventninger til stedet I skal besøge senere? Hvad tror du at indskoling, mellemtrin og udskoling vil kunne få ud af at besøge sådan et sted? Miljøundervisning i København 26-05-2011

Gode råd Lav mange små klip Vend ikke skærmen under klip Se ikke det hele igennem men prøv at huske tilbage på situationerne der er optaget Miljøundervisning i København 26-05-2011

Redigering Indsæt filmklip Gør klippet længere og kortere Indsæt tekst Juster indgang og udgang på klip Miljøundervisning i København 26-05-2011

Film starte hvor den røde streg er Filmstudie Indsæt videoklip ved den rød streg Film starte hvor den røde streg er Hold øje med tiden Miljøundervisning i København 26-05-2011

Filmstudie Indsæt effekt Indsæt tekst Tilføj overgang Slet Gør klippet kortere Miljøundervisning i København 26-05-2011

Fordeling af undervisere på videofeltstudierne. Miljøundervisning i København 26-05-2011

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Efteruddannelseskurset ’Den røde tråd i undervisningen’ om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Velkommen til den fjerde workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Hvad er indholdet af kurset: Faciliterings metoder Michelin manden: Fagdidaktisk forståelse Faglig energiforståelse KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 Valg af case Test af UV -forløb Præsentation af UV - forløb Præsentation af egen læring Evaluering og vidensdeling

Dagens program Hvad lærte vi på feltstudiet ? Kort præsentation fra skolerne? Styrker og svagheder ved feltstudie reflektions runde? Hvordan redigere vi videofilmene? Opstart af undervisnings forløb?

Hvilke erkendelser? Hvilke erkendelser blev gjort i forhold til os selv og til hvad vores elever kan arbejde med (indskoling, mellemtrin og udskoling)? Miljøundervisning i København 26-05-2011

Krav til forløbsbeskrivelser Der skal vælges et tema under overskriften København CO2 – neutral 2025 Der skal beskrives mindst to forløb pr. skole fra indskoling – mellemtrin – udskoling ”Den røde tråd” Hvert forløb skal bestå af mindst to lektioner Forløbene skal videodokumenteres

For hvert forløb Der skal være tydelige målovervejelser – med afsæt i Fælles Mål 2009 Der skal være begrundelser for inddragelse af praktisk og undersøgende arbejde Der skal være refleksioner over evalueringsmuligheder

Hvad er det eleverne skal? Hands on Iagttage Beskrive Forklare Niveauer

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Efteruddannelseskurset ’Den røde tråd i undervisningen’ om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Velkommen til den femte workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Hvad er indholdet af kurset: Faciliterings metoder Michelin manden: Fagdidaktisk forståelse Faglig energiforståelse KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 Valg af case Test af UV -forløb Præsentation af UV - forløb Præsentation af egen læring Evaluering og vidensdeling

Dagens program Forventninger til eget læringsprodukt (Jesper) Udarbejdelse af undervisningsforløb (Ole og Jens) Logistik og aftaler gennemførsel af undervisningsforløb. (Ole) Video og video dokumentation. (Patrick)

Videomateriale Alt videomateriale Reflektionsvideoer 3-4 stk, af ca. 2 min Undervisningsforløb 1 stk, af 4-6 min Videre-uddannelse Offentlighed (Kun godkendte) Forskning

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Efteruddannelseskurset ’Den røde tråd i undervisningen’ om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Velkommen til den sjete workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Hvad er indholdet af kurset: Faciliterings metoder Michelin manden: Fagdidaktisk forståelse Faglig energiforståelse KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 Valg af case Test af UV -forløb Præsentation af UV - forløb Præsentation af egen læring Evaluering og vidensdeling

Dagens program - Velkommen og intro til dagen - Refleksions runde. Hvad har I lavet I jeres U.V – forløb ? Hvordan gik det? Gruppearbejde med efterfølgende præsentation af releksioner over overgangsproblemer ift U.V- forløb? Kloge Ole opsummerer på overgangsproblemerne. Krav til det videre forløb, aflevering den 6.3 og netværksdage den 7.3 Der arbejdes I grupperne og laves aftaler med Ole, Jens, Patrick eller Jesper

KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Efteruddannelseskurset ’Den røde tråd i undervisningen’ om KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL I 2025 Velkommen til den syvende workshop Velkommen til fordybelse, undersøgelse og refleksion Velkommen til legepladsen Lad os samme blive klogere på overgangsproblemerne mellem indskoling, mellemtrin og overbygning samt finde løsninger

Hvad er indholdet af kurset: Faciliterings metoder Michelin manden: Fagdidaktisk forståelse Faglig energiforståelse KØBENHAVN CO2 NEUTRAL 2025 Valg af case Test af UV -forløb Præsentation af UV - forløb Præsentation af egen læring Evaluering og vidensdeling

Dagens program - Velkommen og dagens program - Præsentation af de færdige videofilm. - Videofilm fra U.V – forløb - Videofilm om egen læring og reflektioner Fælles opsamling på overgangsproblemer, udfordringer og løsninger Klimaplanen som emne for undervisning i folkeskolen Evaluering af kursusforløbet Afslutnings-økopils og –vand samt aftaler om fremlæggelser den 7. 3.