Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
HHX – HANDELSGYMNASIET HERNING
LEAN Akademy.
Progression i samfundsfag
Head Lean Netværks-gruppe.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Evaluering.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Idegrundlag og koncept
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Viden, læring og progression
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Virksomheder - definition
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
At udforske sin egen praksis
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
IT i undervisningen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Problemorienteret projektarbejde
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Innovation og fagligt samspil i biologi
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
It-støttet religionsundervisning
De 3 læringsrum.
Naturvidenskabelige talenter Eksemplariske undervisningsforløb.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Projekt om teknisk tegning, design og produktudvikling.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Præsentationens transcript:

Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet 28.08.2007 Sosu-skolen Oluf Palmes Allé Claus Albrechtsen T. G. Århus Midtby

Disposition: Innovation, hvad er det? Om faget innovation C Fagets identitet Fagets formål Innovation på Teknisk Gymnasium Skolekulturen Fagene omkring Innovation Arbejdsmetode i faget “Café Nordvang” (video)

Innovation, hvad er det? Innovation er fornyelse og nyskabelse. Innovation fremmer det nye på bekostning af det gamle. Innovation betegner indsatsen med at udvikle et allerede opfundet element til praktisk-kommercielt brug og få accepteret, at elementet indføres. (JS) Innovationer kan være nye produkter, nye produktionsprocesser, ny markedsadfærd, nye råvarer eller halvfabrikata eller nye organisationsformer. (JS) (JS) –Joseph Schumpeter 1934

Om faget innovation C Identitet: Innovation er et samfundsvidenskabeligt fag, der omfatter viden indenfor invention, innovation og diffusion. Faget giver viden om idéudvikling og kommercialisering samt innovations betydning på såvel mikro- som makroniveau. Innovation beskæftiger sig med innovative processer, projektstyring og projektforløb eller forretningsplan.

Om faget innovation C Formål: Formålet med undervisningen er at fremme elevernes evne til at arbejde systematisk med idéudvikling. Endvidere er det formålet, at eleverne udvikler kommerciel handlekraft og evne til risikohåndtering gennem anvendelse af metoder til gennemførelse af innovative projekter og opstart af nye virksomheder i en international økonomi. Endvidere er det formålet, at eleverne skal udvikle deres evne til at kunne arbejde med viden om innovative processer på virkelighedsnære problemstillinger.

Innovation på Teknisk Gymnasium Skolekulturen på Teknisk Gymnasium På Teknisk gymnasium er vi et mix af mange kulturer Vekseluddannelserne på Teknisk Skole Kandidaterne fra Universitetet Ingeniørerne fra DTU, Ingeniørhøjskolen og DIA. Mødet mellem teori og praksis er på denne baggrund blevet et grundlæggende element i læringskulturen på Teknisk Gymnasium.

Innovation på Teknisk Gymnasium Fagene omkring innovation på Teknisk Gymnasium. Teknologistudieretningen, som består af: Teknologi A, Design B og Innovation C. Teknologi med produktudvikling og produktion som centrale fokuspunkter. Design med koncept, form og funktion som centrale fokuspunkter

Innovation på Teknisk Gymnasium CIS-metoden Creative Idea Solution fra T.I. Problem og behov----------------------------------Teknologi Fokus--------------------------------------------------Teknologi Idéskabelse------------------------------------------Innovation Idéudvikling------------------------------------------Innovation Idédesign-------------------------------------------------Design Er idéen bæredygtig?---------------Innovation/Teknologi Konceptudvikling---------------------------------------Design Puppe/klargøring----------------------Innovation/teknologi Take off-----------------------------------------------Innovation

Innovation på Teknisk Gymnasium Arbejdsmetode på Teknisk Gymnasium Problemorienteret Projektorganiseret Eleverne skal have fokus for sagen.

Innovation og Blooms taksonomier Det kognitive område (viden). 6. Vurdering 5. Syntese 4. Analyse 3. Anvendelse 2. Forståelse 1. Viden -Simple sammenhænge---/----Komplekse sammenhænge-

Innovation og Blooms taksonomier Det psykomotoriske område (færdigheder) 5. Komplicerede færdig 4. Udførelse med vanepræg 3. Styret udførelse 2. Parathed 1. Iagttagelse -udfører ikke-/-------------udfører---------------------------------

Innovation og Blooms taksonomier Det affektive område (holdninger). 5. Have personlig 4. Organisere værdier 3. Værdsætte 2. Reagerer på 1. Modtage -Forholder sig passivt-/--------Må engagere sig-----------------

Innovation og Kolbs læringsspiral Konkret oplevelse Ativ eksperi- menteren Reflekterende observation Abstrakt begrebliggørelse

Innovation og Projektmodeller Opstart af egen virksomhed. Deltagelse i Young Enterprise. Samarbejde med lokale firmaer. Samarbejde med lokale skoler. Samarbejde med lokale institutioner. Samarbejde med NGO’er.

”Café Nordvang” Et eksempel på et projekt, hvor nogle elever bevægede sig rundt i Kolbs læringsspiral. Og hvor andre elever bevæger sig rundt. Video – TVSyd d. 22.02.2002