DigitalChaos Taking Video beyond ”Hard Data” in User Centered Design - gennemgang af Buur, Binder og Brandt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Readymades / genbrugskunst
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kvantitative metoder
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Udvikling – del II.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Kultur- og branchestudier
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Vejlederens kommunikation
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
SUF - gevinstrealisering
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Simulering af binomialforsøg
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

DigitalChaos Taking Video beyond ”Hard Data” in User Centered Design - gennemgang af Buur, Binder og Brandt

INTRODUCTION DigitalChaos Generelt: Skaber flertydighed og uendeligt mange muligheder for fortolkning. Afhængig af deltagelse fra ”skuespillere”, kameraførere, udgivere, seere etc.

VIDEO AS DESIGN MEDIA NOT ”HARD DATA” DigitalChaos - video bliver brugt til at ledsage og understøtte resultater Det etnografiske feltstudie - video bliver brugt som en oberservator ; grundlaget for analyse er udelukkende, hvad der ses og høres på båndet Hard Data - selve optagelserne må ikke påvirke den filmede event

Seeing-Drawing-Seeing (recording, editing, viewing) DigitalChaos Seeing: Indfange designproblemet Drawing: Påtvinge en orden omkring det sete Seeing: Hvordan det ordnede materiale ”taler tilbage” til designeren - video skaber små historier der indrammer designproblemet og påtvinger orden -video er et ”demokratisk” medie,der ikke giver mening, uden deltagelse og engagement

DESIGNING DOCUMENTARY VIDEO DigitalChaos  At være til stede med et kamera er en tydelig forstyrrelse i hverdagen. De personer som bliver fulgt har en tilbøjelighed til at tænke over deres udtalelser og optræden. Dette skaber en skævhed i det indsamlede materiale.  Formålet er at se, hvordan nyt design kan gøre hverdagen nemmere for de involverede personer.  Ofte gør designerne ikke klart, hvilke fokuspunkter, de har (hvis de på dette tidspunkt har fokuspunkter), da dette kan påvirke de filmede personer.

DESIGNING DOCUMENTARY VIDEO DigitalChaos 1) Mødes med gruppen, introduktion af personer og designinteresser, skabe kendskab til omgivelserne 2) Følger gruppen eller enkelte personer i deres almindelige arbejdsgange, mens kameraet konstant kører i håb om at indfange det normale frem for det unormale 3) Stiller spørgsmål, lader sig mærke af det sete 4) Tager sjældent noter, er afhængig af optagelserne 5) Gentagelse af procedurer, skærper opmærksomheden på visse områder 6) De indsamlede film bliver redigeret til en kronologisk dokumentarfilm, der oftest er bygget op som et portræt af den person eller gruppe der blev fulgt 7) Filmen bliver vist til de involverede personer. Samarbejdets fremtid afhænger af denne fremvisning

Case1: A video portrait of a process operator DigitalChaos - en kort episodisk video som er sammensat af de optagelser, der blev lavet under besøget med gruppen. - videoen skitserer en historie der sammenfatter de problempunkter som designarbejdet retter sig mod. - videoen er forankret i den eksisterende praksis, altså hvad folk gør i dag, men er åben overfor undersøgelser omkring, hvordan tingene kunne gøres anderledes.

CO-AUTHORING VIDEO MATERIALS DigitalChaos - spændingen mellem det, vi registrerer og det, folk vi arbejder med gerne vil fortælle os, er en del af, hvad driver samarbejdet frem. - i forskellige situationer har forfatterne ladet dem, de arbejder med, (f.eks. børn i en skole) være med i selve optagelsen af video-materialerne. - ”video portrætter”, tematiske ”video collager” og ”type scenarier” er scenarier, der ses som et middel for designerne til at finde et energisk engagement med design artefakter i en foregiven brugskontekst. -ved at integrere videoproduktionen i sådanne improvisationer, bliver samarbejdspartnerne ikke kun skuespillere, men også forfattere af den endelige video artefakt.

Case 2: Improvising scenarios on location DigitalChaos - der foreslås at videooptagelse er en måde for operatørerne at medvirke i designprocessen med deres egen design artefakt. - designerne endte med at sætte fokus på et bestemt apparat, de kaldte ”the Pucketizer”. (Nilsson 2000) - de diskuterede om at få operatører fra andre anlæg til at komme og ”teste” deres design. Operatør-gruppen gav deres samtykke og begyndte at forberede 3 ”problem-situationer”, som i deres øjne var gode ”test cases”. - de 3 hold blev sendt ud på anlægget for at kigge på de forskellige ”problem-situationer” som værterne havde forberedt for dem. - meningen med hver gruppeopgave var at frembringe et 5 min. video-scenarium om, hvordan de ville bruge den nye enhed i det daglige arbejde. Da de var færdige viste de det til hinanden og diskuterede om det.

COLLABORATIVE SENSE-MAKING DigitalChaos - En analyseproces af båndet materiale, hvor de personer som bliver fulgt i optagelserne, deltager i analysen af det empiriske materiale. (IAL – Interaction Analysis Laboratory) -Redigering og analyse burde være en integreret del af teamets fremgangsprocedure - Burr & Søndergaard udviklede en teknik inden for video analyse (The Video Card Game), hvor man klipper videooptagelserne ned i mindre stykker, som man laver om til fysiske artefakter i form at f.eks. spillekort, som designerne kan referere til i en design diskussion.

Case 3: Video Card Game DigitalChaos 1)Optagelser redigeres ned til mindre sekvenser, bliver repræsenteret i form af et spillekort 2) Kortene fordeles blandt deltagerne, sammensættes i stik/familier af hver deltager 3) beskriver sine stik/familier for de andre deltagere, udvælger de mest relevante i kollaboration med de andre deltagere som kan tilføje med kort 4) de nye stik/familier diskuteres på ny med deltagerne - Video kort spillet tager udgangspunkt i både den antropologiske tradition i form af ”bottom-up”- men også den kollaborative design tradition, via ideen om at benytte ”videospillekort” til at involvere brugere til at strukturere ideer ud fra kortene. Bottom-up: (at feltet og de aktører, der studeres, er med til at styre processerne, og således med til at definere det endelige resultat.)

SHARING TAPES AND NEGOTIATING STORIES DigitalChaos - ”tapes talk back”, Schön - ”… video as a media is well suited for communication involving [such] ambiguities”, Minneman (1991) - udvekslingen af læring og subjektive holdninger og historier udvider mulighederne i en designproces

Case 4: Video as reflective material DigitalChaos - Eva Brandt blev bedt om at evaluere en designgruppes bruger-involverede aktiviteter - en ”workshop on workshops”, hvor videooptagelser fra aktiviteterne blev brugt til at danne et overblik over udbyttet -et bånd med ”frustrationer” blev et biprodukt fra de tre andre bånd brugt i workshoppen; båndet fik navnet ”Harry’s frustrations” - hvert af de fire bånd skabte udgangspunkt for en stand i workshoppen; samtlige deltagere besøgte alle fire stande -gensynet med videoerne fik deltagere på alle plan til at forstå spørgsmål og frustrationer i andre dele af designprocessen bedre: ”I now have a better understanding of the customers’ and users’ needs, their use of terminology, and the way they work and think”, udtalt af en fra marketingsafdelingen

PARTICIPATION AND REPRESENTATION DigitalChaos -”the meeting of language games”, Ehn (1988) -“To design is to have a ‘project’. “ - improviserede videoscenarier er ikke, hvad brugerne ønsker. Scenarierne er en samarbejdende søgen efter ”what might be” - ”…participants are protagonist rather than users”. Dunne (1999) - video er et fleksibelt redskab, der hjælper designeren til at spring fra ”what is” til ”what could be” gennem det overblik, et videoklip frembringer frem for noter på papiret.