Organisationsteoriens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Social Kapital – rig på relationer
Værdigrundlaget i Greve
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Head Lean Netværks-gruppe.
Analyse af eksterne og interne forhold
Det grænseløse arbejde
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelse og menneskesyn
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Virksomheder – Leavitt’s model
Kunsten at kunne tænke op
Chris Argyris f
Ledelse og menneskesyn
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Ledelse af medarbejdere
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Forstyrrelser og forskelle
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Organisationstruktur
Ledelsesperspektiver
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Personer i organisationen
Nye fagprofessionelle lederroller
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Klassisk Teori Human Relations ??? ??? ??? ???
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Personligheden og selvet
Quality Management Systems
Taylorisme vs. Human Relations.
Design af organisationen
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Selvledelse (Empowerment)
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Videnledelse i projekter
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Organisationsteori Taylorisme
Mennesket og virksomheden
Globalisering, side
Ledere mellem profession, management og demokrati
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Ledelsesformer og ledelsesteorier
Samarbejdsaftale Badminton
Funktioner og arbejdsdeling
Leavitts model.
Leavitts model.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Organisationsteoriens udvikling

Organisationsteoriens udvikling Arbejdsgivere, arbejdstagere og kapital Storproduktion Organisationsteori udvikles Produktion til eget forbrug Produktion og salg af egne produkter Produktion af mester med ansatte

Organisationsteoriens udvikling Motivations-faktoren er tilfredshed Motivations-faktoren er penge Vi kigger nærmere….

Klassisk organisationsteori Handler om: 1)Organisationens formål og deres strukturelle opbygning 2)Hensigtsmæssig planlægning og kontrol af arbejdet 3) Opstår i beg. af 1900-tallet Nøgleord: Masseproduktion, standardisering, produktivitet (teknisk)

Organisationsteoriens udvikling Den klassiske skole Hierarki og klarhed er det drivende Linie organisering

Klassisk organisationsteori Den bureaukratiske skole: Grundlægger: Max Weber (1864-1920) Der er tale om en idealmodel Motivation: at sikre organisationens overlevelse Billede: en stor og velsmurt maskine Mekanistisk menneskeopfattelse Forbindes fortsat med offentlige institutioner, men også den private sektor Hierarkiske strukturer i 2 eller 3 niveauer (nogle ledere er overordnede i forhold til andre ledere)

Klassisk organisationsteori Regler & autoritet: Regler skal sikre at autoriteten ikke misbruges Autoritet er baseret på dens legitimitet (er den berettiget, rigtigt at adlyde lederen) Karismatisk/traditionel/legal autoritet Kritik: Manglende fleksibilitet og omfattende administration At regelmængden forøges

Klassisk organisationsteori Weber’s idealmodel: ”tandhjul i en maskine” Udelukker det enkelte individs behov og følelser (og det var godt på Weber’s tid: retssikkerhed, effektivitet m.m.)

Klassisk organisationsteori Den videnskabelige skole/ scientific management Grundlægger: Frederick W. Taylor (1856-1915) Arbejdsdeling på et videnskabeligt grundlag Fokus på produktivitetsmæssige fremskridt ved en klar arbejdsdeling mellem det administrative og det udførende arbejde Hvordan undgå spild (ledelsen: planlægning, udførelse:arbejderen)

2. Klassisk organisationsteori Tidsstudier m.m. (Gilbreth) Analysere produktionsprocessen Opdele og standardisere arbejdet i mindste detalje  nemmere at måle (og sætte mål for) arbejdet Metodeafdeling/produktionsteknisk afdeling Især masseproduktion af standardvarer akkordaflønning Motivation: menneskesynet er det økonomiske menneske

Klassisk organisationsteori Henry Ford anvendte principperne i den videnskabelige virksomhedsledelse Samlebåndsteknik: at arbejdet kan nedbrydes i små delopgaver, der nøje planlægges og styres

Klassisk organisationsteori Kritik: Ingen indflydelse på arbejdssituationen Rutinearbejde. Lærer ikke at udføre forskellige arbejdsopgaver Det mekanistiske menneskesyn Manglende viden om sociale behov, følelser og motiver

Klassisk organisationsteori Fordele: Mindre fysisk anstrengelse for at producere det samme Færre arbejdsulykker Skabelse af en ny form arbejdspladser Arbejdslederne skal også følge reglerne Velstand

Klassisk organisationsteori Den administrative skole Grundlægger: Henry Fayol (1841-1925) Baseret på egne ledelseserfaringer Fokus: hvordan virksomheder bør være organiseret og ledet for at blive effektive Interesse for organisationen som helhed Nøgleord: Koordinering (af samarbejdet)

Klassisk organisationsteori Kritik af den adm. skole: At dens principper er for vage eller for generelle og de kommer ofte i konflikt med hinanden.

Klassisk organisationsteori Sammenfattende om de klassiske organisationsteorier: Fælles menneskesyn: individet er drevet af penge(mekanistisk menneskesyn) Effektivitet, arbejdsdeling Ansvarsplacering baseret på ledelsens autoritet Adskillelse af planlæggende og udførende arbejde

2. Klassisk organisationsteori Konsekvens: Centraliserede beslutninger Hierarki med mange niveauer, lange kommunikationskanaler, lange og ufleksible beslutningsprocesser ”Mekanistisk” menneskeopfattelse

2. Klassisk organisationsteori Anvendes først og fremmest under forhold: Med stabilt eksternt miljø Med relativt simple opgaver der skal løses Hvor fleksibilitet ikke er en afgørende konkurrencemæssig faktor

Organisationsteoriens udvikling Motivations-faktoren er tilfredshed Motivations-faktoren er penge Vi kigger nærmere….

Nyere organisationsteori Fælles for de klassiske teorier: Effektiviteten afhænger især af arbejdsdeling, udvælgelse af de rette medarbejdere og de rette fysiske arbejdsbetingelser kombineret med planlægning og kontrol af arbejdet. Mekanisk menneskesyn – en organisation ”uden mennesker” De nyere teorier Er et opgør med disse antagelser. Der sker en human relationsbevægelse – en organisation med mennesker af kød og blod.

3. Nyere organisationsteori Baggrund i samfundsudviklingen: Behov for at sætte mennesket i centrum (30’erne) Virksomhedens organisation må tilpasses dens omgivelser pga. større konkurrence større kompleksitet (60’erne) Yderligere skærpelse af konkurrencesituationen, kunden i centrum, hurtig teknologiudvikling (80’erne) Globalisering, voldsom udvikling inden for IT, e- handelkrav om omstillingsevne, nye samarbejdsformer (90’erne ) Strategiske alliancer, fusioner  traditionelle metoder til at matche omgivelserne er ikke tilstrækkelige

Den humanistiske skole Er skabt af sociologer og psykologer i slutningen af 1920´erne og beg. Af 30´erne. Forsøg ledet af Elton Mayo Opmærksomhed på andre faktorer end de fysiske arbejdsvilkår i forhold til produktiviteten: mennesker er forskellige og sociale faktorer har betydning for arbejdssituationen

Den humanistiske skole Den har haft betydning for udviklingen af: Behovs- og motivationsteorier Gruppestrukturer og gruppe adfærd Ledelsesformer og lederudvikling Ansættelse og udvikling af medarbejdere Kendte forskere: Maslow (behovspyramiden) Herzberg (motivationsteorier) McGregors (menneskesyn) Lewin (Ledelsesformer og forandring)

Nyere organisationsteori Systemteorien ”definition”: Virksomheder betragtet som åbne systemer(incl omgivelser) hvor der foregår en udveksling af energi, materialer, informationer m.m. med andre virksomheder, samfundet, det politiske system o.s.v.

Nyere organisationsteori Lukkede vs. Åbne systemer: Lukkede: Ligevægtstilstand uden udveksling med omverdenen Åbne: Ligevægtstilstand og udveksling af energi, information m.m. med omverdenen

Systemteori ”Motto”: Alt hænger sammen og påvirker hinanden Fremkommer i begyndelsen af 50 érne Biologen Ludwig von Bertalanffy En holistisk tankegang forskellig fra en analytisk tankegang Synergieffekt: Helheden udgør mere end summen af enkeltdelene Enkeltdelene/elementerne holdes sammen af relationer

Situationsafhængig organisation At man inden for organisationsteorien ikke skal forsøge at finde de bedste org. Former eller de bedste ledelsesformer. I stedet skal man se på den situation man er i og vurdere, hvilket redskab man skal bruge

Tendenser Samlebånd i 50 érne Mennesket i 60´erne Strategisk styring i 70érne Virksomhedskultur i 80 érne Kvalitetsstyring i starten af 90 érne Fladere organisationer i 90érne Netværk og selvledelse i 00´erne