15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Advertisements

Internet til alvor og sjov
Online annoncer og bannerreklamer
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Fremtidens markedsføringsplatform
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Kapitel 5 Den kreative strategi
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
6. Virksomhedens indtægter
Markedskommunikation - del 1
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Forretningsmodel.
[Produktnavn] Marketingplan
Reklamemidler og -medier
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
10. Virksomhedens indtægter
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Snak med din sidemand om dette et par min.
Today everybody’s the media Agenda: Mig, mig og mig De unge og den verden, der omgiver dem Medier og kommunikation Push og pull Projekter og receptioner.
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Kristoffer Hamborg Undervisningsleder på IAA Digital Diploma
Marlene og Nichlas.  Reklameformer  Sales promotion  Salgsarbejdet.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Tv-reklame.
Kommunikationsparametrene Kap. 5
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
- Liv Andersen, Line Stiller, Maria Borup & Anja Winther
Profilfag Julemarked Alle er på padlet i gruppen og har materialet fra sidste gang Alles padlet skal I dag kl indeholde: 1. Det der mangler fra.
Sponsering Kapitel 7.
Reklame & Markedsføring
Markedskommunikation
6. Virksomhedens indtægter
Introduktion til afsætning
15 Promotion Oversigt Promotionformer Kommunikationsmodel
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Konkurrenceforhold.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Strategi, kreativitet og neutral medieplanlægning.
20. FEBRUAR Mødet: Fremtidens krav til eliten Ved Henrik Vincentz Direktør, Userneeds.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Husstandsomdelte reklamers betydning for nærbutikkerne i Udkantsdanmark.
Parametermix - promotion
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Markedsføring og reklame
Konkurrenceforhold afsætning.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
konkurrencesituation
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Marketingplan Dit navn.
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Præsentation af forretningsplan
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
6. Virksomhedens indtægter
Hvorfor ser en butik ud som den gør?
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame) Promotionstrategi (pull og push strategi) Markedskort Promotion: De aktiviteter som virksomheden benytter i sin kommunikation til markedet. 15 Promotion

Promotionformer Reklame Sales promotion Public Relations (PR) Sponsorering Direct marketing Online marketing Personligt salg 15 Promotion

Reklame Reklame Målsætninger for reklame Reklamenulpunkt Betalt anvendelse af massekommunikation med det formål at påvirke efterspørgslen efter produkter og serviceydelser eller holdninger og adfærd Målsætninger for reklame Opbygge kendskab til mærket Vedligeholde eller øge kendskabet til mærket Skabe præferencer for mærket Skabe omsætning Reklamenulpunkt Er betegnelsen for det mindste krav, man må stille til en stigning i afsætningen i forbindelse med iværksættelse af en reklamekampagne. Beregnes som: Reklameomkostningerne Dækningsbidraget pr. stk. 15 Promotion

Reklame Reklamemidler Reklamemedier Er de typer formidlere, der bringer budskabet frem til modtageren. Fx annoncer, tryksager, reklamefilm, outdoor, messer, butiksreklame, sponsorering, product placement Reklamemedier Er de endelige bærere af et konkret reklamebudskab Primære medier – bærende medier fx tv og dagblade Sekundære medier – understøtter primære medier fx radio og outdoor Fx dagblade, fagblade, tv, biograf, radio, hjemmeside, sms, posters, POS-materiale, give-aways, brander på sportspladser mv. 15 Promotion

Reklamebudskab og -indhold Reklamer kan være informative eller manipulative (spiller på følelserne) AIDA-modellen 15 Promotion

Øvrige promotionformer Sales promotion Er salgsfremmende aktiviteter, der har til formål at støtte en reklamekampagne. Sales promotion rettet mod forbrugeren kan fx være: Konkurrencer, rabatkuponer, events mv. Sponsorering Er et samarbejde, som tilgodeser såvel sponsor som sponerede. Sponsoren ydet et økonomisk bidrag mod at få en effekt ud af det. Direct marketing Direct mails sendes til navngivne personer – fx breve, e-mails eller SMS. Permission marketing – når kunderne har givet deres accept af at modtage direct mail 15 Promotion

Øvrige promotionformer Online marketing Udnyttelse af elektroniske netværk mellem virksomhed og kunde, fx internet, hjemmeside, annoncering på internettet Viral markedsføring – et reklamebudskab spredes gennem personlige kontakter – fx gennem facebook eller mobiltelefon Personligt salg Er mundtlig præsentation i samtale med en eller flere mulige købere med det formål at skabe et salg. Dialog mellem køber og sælger. Udføres fx af telefonsælger, ekspedient, servicemedarbejder osv. 15 Promotion

Promotionstrategi Push strategi Pull strategi Virksomheden retter sin markedsføringsindsats mod næste led i distributionskæden, der herefter retter sin markedsføringsindsats mod det efterfølgende led, indtil forbrugeren påvirkes. Produktet skubbes ud på markedet. Samarbejdet med butikken er central for producenten. Pull strategi Producenten retter sin markedsføringsindsats direkte mod forbrugeren. Forbrugeren vil efterspørge produktet i butikken, der ønsker at forhandle varen. Producenten ønsker at skaber ønsker og præferencer hos forbrugeren. Pull strategien bygger på massekommunikation som fx reklame i tv og annoncer i magasiner og blade. 15 Promotion

Promotionstrategi 15 Promotion

Markedskort Markedskortet er et værktøj, der kan måle effekten af en promotionaktivitet. Markedskortet er en visuel fremstilling af fire forhold vedrørende produktet: Hvor mange der kender mærket Hvor mange der har prøvet mærket Holdningen til mærket hos forbrugere, der har prøvet mærket. Indstillingen til mærket hos de forbrugere, der kender mærket, men ikke har prøvet det. Markedskortet udarbejdes ud fra en simpel markedsanalyse. 15 Promotion

Markedskort 15 Promotion

Markedskort nøgletal 12 15 Promotion