Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Ørestad Skoles værdier
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Skolebestyrelsens opgaver
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Trongårdsskolen – den rummelige og fleksible skole
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Trongårdsskolen – den rummelige og fleksible skole
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Lærerprofessionen - en definition.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Tillid Temadag for AMIR
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Trongårdsskolen – den rummelige og fleksible skole 07/08 – 09/10 Trongårdsskolen – den rummelige og fleksible skole.
Pædagogisk råd Valg af arbejdsmiljørepræsentanter for skolen og for SFO 2.Valg af to medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen, samt valg.
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Sunds skole Evaluering
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Trongårdsskolen – den rummelige og fleksible skole Skolens udvikling:  Pædagogisk  Organisatorisk  Bygningsmæssigt Udviklingsperiode 05/06 – 06/07.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Implementering af SkoleIntra
Vidensbaseret praksis i botilbud
Ledelsens handleplan: Skolen lige nu  Formål og proces.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole Skolens udvikling: Pædagogisk Organisatorisk Bygningsmæssigt

Baggrund: Folkeskolereform: De mange nationale og lokale udviklingstiltag på folkeskoleområdet fordrer en overordnet udviklingsramme for skolen. ”Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole” danner en sådan ramme for alle skolens udviklingstiltag. Folkeskolereform: Faste trinmål – Indskoling – Mellemtrin – Udskoling Løbende elevevaluering Specialundervisning – nye cirkulærer Helhed og sammenhæng (skole – fritid) IT – i folkeskolen. Fredensborg Kommunes udviklingsmål: IT-udvikling Rummelighed Kommunens værdier Partnerskab Asminderød Skole Lærdom, livsglæde, fordragelighed og sundhed er værdigrundlaget Overfaglig læseplan Den internationale dimension

Strategi Skolen opdeles i 3 afdelinger som svarer til folkeskolelovens faste trinmål. Alle medarbejdere tilhører et afdelingsteam. Afdelingens medarbejdere gennemfører udviklingsmålene i egen afdeling. Skolen iværksætter årligt en række overordnede tværgående udviklingsmål, med det formål, at sikre sammenhæng i værdier, målsætning og pædagogik for hele skolen. Ledelsen arbejder i team omfattende hele skolen. Teamet opdeler sine ansvarsområder i forhold til strukturen. Skolens fysiske rammer følger strukturen. Alle tværgående funktioner udvikles i forhold til afdelingerne (se næste side).

Fagsøjle-udvikling/fagteam Skolen udvikler i fællesskab Udviklingsmodel Udskolingsafdeling Mellemtrinsafdeling Fagsøjle-udvikling/fagteam Skolen udvikler i fællesskab Kvalitetsudvikling Ledelsesteam Indskolingsafdelingen

Pædagogik Skolens pædagogiske virksomhed lever op til folkeskoleloven. Skolens værdigrundlag er: Lærdom, livsglæde, fordragelighed og sundhed. Asminderød Skoles grundsyn er, at hvert enkelt menneske er unikt, og at skolen kan rumme menneskers forskellighed. Asminderød Skole udgør den fælles udviklingsramme, hvor mennesket kan udfolde sig i frihed og tryghed - i respekt for det fælles værdigrundlag. Skolen tilrettelægger derfor sit pædagogiske arbejde således, at der tages udgangspunkt i den enkelte elevs udviklingspotentialer – både de faglige, de emotionelle og de sociale. Hele skolens dagligdag og virke afspejler dette værdigrundlag.

Organisation Udskolingsafdeling Pædagogisk- udviklingscenter Specialcenter Fagcentre Indskolings- afdeling SFO Mellemtrins- Skolebestyrelse Teamledelse Administration Servicemedarbejdere IT-strategi – intranet Pædagogisk udvalg Personaleudvikling

Pædagogisk udviklingscenter Fysiske rammer Udskolingsafdeling Hjemområder Mellemtrinsafdeling Hjemområder Fagcentre Personalerum Teamledelsen Pædagogisk udviklingscenter Indskolingsafdeling Hjemområder - SFO

Indsatsområder Fleksibel skema Teamsamarbejde IT - udvikling Fagsøjle - Fagteam - Kvalitetsudvikling Specialcenteret Elevevaluering/elevplaner Ny Asminderød Skole Skole – SFO Pædagogisk udviklingscenter Teamledelse – skoleledelse i en fleksibel skole Antimoppeprojekt Skolen i skoven Cooperative learning Classroom Management

Teamsamarbejde Mål: Handleplan: Enhver medarbejder skal have en oplevelse af at have udviklet sig i forhold til at arbejde i team. Den enkelte medarbejder skal have en klar oplevelse af at have udviklet sig i forhold til at arbejde i team om opgaveløsningen, fx årsplan. Teamet skal opleve sig som en nødvendig og overskudsgivende samarbejdsenhed, der skaber synergi i arbejdet og dermed højere kvalitet i undervisningen. Handleplan: Fokus på teamsamtaler.

IT - udvikling Asminderød Skoles overordnede mål hviler på det grundlag at åndsfrihed og demokrati kræver indsigt, forståelse, gennemskuelighed og medindflydelse. Indsigt i de grundlæggende forhold der styrer skolen (mål og rammer) forståelse for den virkelighed hvori de virker gennemskuelighed i forhold til hvordan beslutningsprocesserne forløber hvem der har indflydelse på hvad samt ansvarlighed overfor den opgave som vi enten har pålagt os selv, eller som andre legitimt har pålagt os. For at arbejde hen imod en høj grad af opfyldelse af disse vidtrækkende, overordnede målsætninger har Asminderød Skole valgt at indarbejde disse i en IT-strategi. Asminderød Skole implementerer skoleintra, Skoleporten i skoleåret 04/05, først for lærere, dernæst for elever og sidst for forældre. Det betyder, at AS i løbet af 04/05 vil få en ny hjemmeside, nemlig Skoleporten. Asminderød Skole ønsker at: Gøre skolen offentlig for brugere og borgere, både hvad angår undervisningens organisation og indhold, men også skolen som organisation. Fremme kommunikation og demokrati ved hjælp af IT. IT integreres i den daglige undervisning af lærere og elever. Lærerne opnår indsigt og færdigheder i at forberede, gennemføre og efterbehandle undervisningen i alle skolens fag, samt at kommunikere ved hjælp af IT. Eleverne opnår international orienterings- og kommunikationsevne. Al administration og workflow udføres hovedsagelig på IT.

Specialcenteret Mål: At eleverne får et kvalificeret og udviklingsorienteret undervisningstilbud, der medtager de mange intelligenser og læringsstile som vigtige platforme, når et undervisningsforløb tilrettelæges og gennemføres. - At undervisningen foregår på hold. - At tilbyde rådgivning og vejledning vedr. problemstillinger i klassen. - Handleplan: - Lærerne anvender mål- og handleplaner i arbejdet med eleverne. - Lærerne inddrager de mange intelligenser og læringsstile i tilrettelæggelsen af arbejdet med elverne. Lærerne deltager i storteam- og årgangsteammøder som repr. for centeret. På teammøderne i specialcenteret vil lærerne arbejde med udviklingstiltag og give hinanden sparring i arbejdet. - Eleverne modtager helst undervisningen i hjemmeområdet.

Skole – SFO Skolen har etableret en indskolingsafdeling som omfatter bh-klasse – 3.klasse samt SFO. SFO har etableret et strukturværksted (se under SFO i menuen) Mål: Skole og SFO skal opleves som een integreret institution – med forskelligt indhold – for de fælles elever. Forældrene skal opleve sammenhæng i pædagogik, social ramme og individuel indsats overfor det enkelte barn. Det er skolens mål at samordne og integrere alle ressourcer på området med det formål at placere opgaveudførelse, der hvor den udføres mest hensigtsmæssigt, og med det personale som har den fornødne kompetence. Handleplan: Der er udformet et samarbejdspapir mellem indskolingen og SFO.

Elevevaluering Elevevaluering Elevplaner Elevevalueringsdage Test Læseplaner med et evalueringsafsnit Handleplan: Ledelsen har en gang pr. år en elevgennemgang af samtlige elever. Læsetest/læsekonference med deltagelse fra ledelsen.

Pædagogisk udviklingscenter Mål Det Pædagogiske udviklingscenter skal understøtte folkeskolens formål og medvirke til at realisere skolens faglige læringsmål og Asminderød Skoles værdigrundlag: lærdom – livsglæde – fordragelighed – sundhed Det Pædagogiske udviklingscenter skal i samarbejde med lærere og ledelse skabe mulighed for undervisning og læring. Det Pædagogiske udviklingscenter skal fungere som et kulturformidlende og skabende læringsmiljø. Handleplan: At det Pædagogiske udviklingscenter aktivt varetager opgaver som undervisning, vejledning og formidling i relation til læring og læreprocesser. At det Pædagogiske udviklingscenter iværksætter initiativer til elevers udvikling samt stiller ressourcer til rådighed for lærernes undervisning og den enkelte elevs alsidige, personlige og faglige udvikling. At det Pædagogiske udviklingscenter udarbejder handleplaner for pæd. IT, juniorPCkort, bibliotekskundskab.

Teamledelse – skoleledelse i en fleksibel skole Teamledelsen skal: få skolens samlede virksomhed til at fremstå og virke som en enhed. give rum til dialog og refleksion med medarbejderne vedr. pædagogik og skoleudvikling. tydeliggøre og implementere opgavefordelingen – både de fælles og de individuelle, som understøtter målene. sørge for et højt informationsniveau og gennemsigtighed i organisationen, for dermed at forøge medarbejdernes muligheder for indsigt og medindflydelse. Handleplan: Teamet deltager i et kursus om ledelse af team i efteråret. Alle årgangsteam indkaldes til 2 samtaler årligt, (1 med klassegennemgang og 1 om teamets samarbejde). Forud for samtalerne deltager daglig leder i undervisningen som led i forberedelsen. Teamet fordeler MUS-møderne mellem sig. Teamet vil gennem dialog og brug af intranettet højne informationsniveau og medbestemmelse. Teamet skal sørge for at alle medarbejdere ved, hvem der har ansvar for hvad, og hvordan teamledelsen arbejder.