- Et interaktivt kursus i forandringsledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LEAN Akademy.
Advertisements

Forandring, forankring og fælles fokus
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Værktøjer: - Gapanalyse - Forandringsoverblik - Handleplan
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
IM-Strategi.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
Netværk af forebyggende sygehuse
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Det autentiske menneske
Formidling - hvor er Danmarks Statistik på vej hen? Dansk Statistisk Forening 21. marts 2006 Leon Østergaard.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Risici for SAPA-projektet
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
HØR KØBENHAVNERNE Præsentation for IT Universitetet 6. september 2010.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Arbejdsmiljø - Nye veje Årskonference Rikke B. Ørum Chef for HR og arbejdsmiljø.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
KIGO og kommunernes opgaver
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Lederkonferencen 9. juni 2010
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
I gang med forandringer?. Gamle og tunge arbejdsgange?
Copyright  2003 Thomas Køhlert. Alle rettigheder forbeholdt. HMR - Håndtering af Menneskelige Ressourcer af Thomas Køhlert Next.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
SAPA KOMMUNENETVÆRKSMØDER November 2015 Implementering, udrulning og pilotkommuner Line Abildgård & Monica Neesgaard.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

- Et interaktivt kursus i forandringsledelse EPJ Ejerskab & Forankring - Et interaktivt kursus i forandringsledelse Medical Management Consulting M M C

EPJ Ejerskab og Forankring Copyright © 2004 M M C – Medical Management Consulting. Alle rettigheder forbeholdt. Udarbejdet af Thomas Køhlert Udgivet af M M C – Medical Management Consulting Odinsvej 13, 4270 Høng Tlf.: 70 27 10 21 http:// www.mmconsulting.dk E-mail: Info@mmconsulting.dk 1. udgave, 1.oplag 2004

Organisatorisk EPJ -implementering

Program Introduktion Forventninger & mål EPJ – Fra vision til virkelighed Begrebsmodel & visioner Implementeringsforløb Er tiden kommet til forandring? Er det tid for integration og forankring! Et værktøjs anvendelse og begrænsning Sammenhæng Form og indhold En værktøjskasse – til en forandring Udstyr Dynamik Engagement og motivation Samarbejdsvilje Vilje til at uddelegere opgaver og ansvar Viljestyrke - viljen til at sikre gennemførelse af hver enkelt opgave *** Pause *** Værktøj Den uundværlige ressource Formidling Medarbejdernes Engagement, motivation & inspiration Ressourcer Kompetencer Dialog Hensigt og betydning Aktiv lytning Holdningsbearbejdning Problemløsningsmodeller Projektværktøj Projektdissektion Ansvarsdelegering

Compliance og dokumentation Bæredygtig implementering Målsætning Strategi Taktik Tovholder Slagplaner/møder Tidsmaskiner Compliance og dokumentation Bæredygtig implementering De essentielle faktorer Den aktuelle hverdag Målsætning og prioritet Hvor brænder det? – operative mål Brugerne Generationer Fagkulturer Synsvinkler *** Pause *** Forankring Ejerskab De operationelle medarbejdere Situation, synsvinkler og holdninger Organisationsforankring Struktur Rekruttering af ambassadører og superbrugere De operative lederes rolle! Hvorfor arbejdsgangsanalyser? Forudsætninger for udvikling af medarbejdernes IT- og EPJ- kompetencer Forandringsparathed Holdningsbearbejdning De hellige køer Afslutning & evaluering Opsummering Forandringsprocessen Dynamisk ledelse Metode og målsætning Copyright  2004 MMC - Medical Management Consulting. Alle rettigheder forbeholdt.

Organisatorisk EPJ -implementering MMC

Organisatoriske EPJ-implementering MMC har bl.a. udviklet følgende oplæg, kurser og workshops i Organisatoriske EPJ-implementering Kurser/Oplæg ”EPJ Forankring og Ejerskab” ”HMR – nøglen til succes” ”Essensen i det tværfaglige/tværsektorielle samarbejde” ”EPJ og bæredygtighed” ”Kaos og forandring” ”EPJ – En væsentlig del af infrastrukturen” ”Arbejdsgangsanalyse og patientforløb” ”Dialog – et vigtigt redskab til konfliktløsning og holdningsbearbejdning” Workshops ”Overvejelser” ”Værktøj til forandring” MMC skræddersyr gerne kurser og oplæg efter ønske og behov. Vi yder endvidere aktiv støtte, gennem forskellige former for konsulentbistand i alle faser og på alle niveauer af implementeringsforløbet. Besøg vores hjemmeside på www.mmconsulting.dk for yderligere information.

Hvilke reelle, operationelle mål er der opstillet for EPJ? Stof til eftertanke – Hvad skal der til, for at gøre EPJ bæredygtigt? Potentiel ressourcehøst og andre gevinster ved procesomlægninger Hvilke reelle, operationelle mål er der opstillet for EPJ? Er der en operationel prioritering i forbindelse med implementeringen? Hvordan skal EPJ prioriteres i forhold til eksisterende arbejdsopgaver? Er der sammenhæng mellem arbejdsgangsanalyser og EPJ? Hvordan er sammenhængen mellem arbejdsgange og patientforløb? Er der sammenhæng mellem tværfaglighed og arbejdsgangsanalyse? Finder arbejdsgangsanalyserne kun anvendelighed i forhold til EPJ? Har graden af ”data-strukturering” i EPJ, betydning for nye – Tværfaglige-/tværsektorielle relationer og arbejdsfordelinger? Procesomlægninger? Kunne dette have betydning for graden af bæredygtighed? Er organisationen reelt ”parat” til den foreliggende forandring? Hvordan forebygges barrierer og modhensigter i organisationen? Hvordan og hvornår finder processen ”holdningsbearbejdning” sted? Kan der være behov for reorganisering af organisationen før eller efter implementeringen? Arbejdsgange, patientforløb, funktioner, samarbejdsformer og struktur. Er der til implementeringen/udrulningen foretaget en vurdering af organisatoriske ressourcer og ressourcefordeling? Eksempelvis - Hvilke ressourcer rådes der over og hvilke kan stilles til rådighed? Den eksisterende organisationsstruktur og –kapacitet Personaleressourcer (hvem kan bruges til, at løse de forskellige implementeringsopgaver) Hvilke opgaver ligger helt uden for den eksisterende organisationsstruktur? Hvilke tidsplaner og deadlines er der for overgangsfaser og hvilke konsekvenser følger – ekstraopgaver, begrænsninger og indskrænkninger? Skal eksisterende journaler eventuelt helt eller delvist ”omformes”, så de bliver ”EPJ-kompatible”? Hvilke patientjournaler, eller hvilke dele af journalerne? Hvornår? Hvordan? Hvem? etc.)