Ansættelsesprocedure for hoveduddannelse i pædiatri

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

God uddannelsesvejledning - Udvikling
Hvad er behovene i Danmark?
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Ansættelsesprocedurer
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Frøslev-Padborg skole
Debatmøde om de nye principper. Regeringsprogrammet 2005 ”Uddannelsen til speciallæge er under omlægning på grundlag af principper, der blev fastlagt.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
De nye HU- ansættelsesprocedurer – Godt fra start??? ved Mette Marie Madsen Formand for FYC.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Akutafdelingen HEV Status
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Arbejdsfastholdelse Hvad laver de på AMK?
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Pakkeforløb for kræftpatienter
PERINATAL AUDIT REGION NORD. Følgende dødsfald drøftes i perinatal audit Dødfødte fra uge 22+0 Alle levendefødte, som dør inden for 28 levedage, såfremt.
Gastroenterologi:Hepatologi i fremtidsperspektiv
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Specialevalg CV Ansøgning Yngre Lægedag Region Sjælland Roskilde – juni 2010.
Ebba NexøLVS årsmøde 2013 Ebba Nexø LVS-medlem af Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning Professor, Aarhus Universitetshospital Specialeplanen er.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Børn og fedme Overvægtige børn set fra en pædiatrisk afdeling Inger Bendtson Ledende overlæge, dr.med. Pædiatrisk Afdeling, Roskilde.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Præsentationens transcript:

Ansættelsesprocedure for hoveduddannelse i pædiatri Info-møder for YP-medlemmer maj 2010 Tidsplan Den nye procedure Ansøgningens elementer Den skriftlige ansøgning Elektronisk ansøgning MMI Efterfølgende noter 120609: Husk at man bliver vurderet på sin evne til at reflektere over kliniske situationer – ikke på de konkrete faglige vurderinger. Man kan godt forberede sig på MMI – og gør det nok bedst i dagligt klinisk arbejde ved at fremme en fælles evne til at reflektere over svære situationer.

Tidsplan: Stillinger september 2010 Stillingsopslag 3. maj Ansøgningsfrist 17. maj Afholdelse af MMI samt møder i ansættelsesudvalgene 17. juni Meddelelse til ansøger om tilsagn/afslag Uge 24-25

Historik: Ny ansættelsesprocedure Ansættelsesprocedure pr. september 2008: December 2006: Udkast fra Danske Regioner: Ny ansættelsesprocedure mhp. kortere sagsbehandlingstid og afkortning af speciallægeuddannelseslængde (fra jan. 2007) December 2006: Diskussion i YP Februar 2007: Nedsættelse af arbejdsgruppe under DPS Juni 2007: Første frist – møde mellem DR og videnskabelige selskaber Forår 2008: Formulering af den faglige profil Sommer 2008: Færdiggørelse af MMI Efterår 2008: Workshop om MMI December 2008 og juni 2009: første ansættelsesrunder

Nye principper Ny procedure til erstatning for pointsystemet (aftale mellem Danske Regioner og de centrale sundhedsmyndigheder) Ansøgerens uddannelsespotentiale vurderes Ansøger vurderes på kompetencer erhvervet i I-stillingen Altså; tidlige uddannelseskompetencer og udviklingspotentiale bedømmes – ikke specifikke kompetencer opnået gennem andre ansættelser Ingen tidsforlængende aktiviteter eller prioriteter bør tælle Ansættelsessamtaler obligatoriske – pædiatri har indført MMI

MMI-arbejdsgruppen DPS bestyrelse Klaus Børch, Mia Bjerager DPS uddannelsesudvalg Marianne Sjølin YP Kirsten Boisen, Malene Boas Postgraduate kliniske lektorer (PKL) Thomas Balslev, Thomas Hertel, Kirsten Holm

Ansættelsesudvalg Tre regionale ansættelsesudvalg: (vurderingsudvalget og point afskaffes) Repræsentant fra hver af de ansættende afdelinger 2 yngre læger indstillet af hhv. YP/DPS og YL 1 speciallæge udpeget af DPS Sekretariatet Formand vælges af udvalget

Faglig profil Et nyt og helt centralt element! Beskrivelse af kriterier som anvendes i udvælgelsen af ansøgere til ansættelsessamtale – ’den gode pædiater’ Basisdokument i vejledning af kommende ansøgere – og ansættelsesudvalget 7 lægeroller Se fortolkningen af den faglige profil på www.videreuddannelsen-nord.dk

Faglig profil - de syv lægeroller Medicinsk ekspert Akademiker Kommunikator Sundhedsfremmer Samarbejder Professionel Leder/administrator

Faglig profil - specialet Pædiatri omfatter forebyggelse, diagnostik og behandling af såvel medfødte sygdomme som sygdomme opstået i barnealderen, det vil sige fra fødsel til overstået pubertet. Specialet omfatter også forebyggelse af sygdomme og funktionsforstyrrelser samt rådgivning vedrørende børns psykiske og fysiske udvikling. I modsætning til de fleste andre lægelige specialer er pædiatri aldersdefineret og ikke organdefineret. Hovedparten af pædiatriske speciallæger arbejder på landets 19 børneafdelinger, mens et formentlig stigende antal i fremtiden vil arbejde indenfor forebyggelse primært som kommunallæger indenfor børne-ungeområdet. Enkelte vil være beskæftiget i pædiatrisk speciallægepraksis.

Faglig profil – den gode pædiater Pædiatri er et bredt medicinsk speciale med klassisk intern medicinsk udredning både under indlæggelse og i ambulant regi. Et særligt forhold for pædiatrien er børns stadige vækst og udvikling, og pædiateren har derfor en vigtig rolle i vurderingen af børns fysiske og psykomotoriske udvikling sammenholdt med de aktuelle symptomer og fund. Endvidere inddrages barnets sociale og familiære forhold i udredning og behandling. En læge, som ønsker at blive pædiater skal derfor være indstillet på en uddannelse, hvor der skal tages kliniske beslutninger i relativt komplekse situationer.

Faglig profil – den gode pædiater I takt med den generelle udvikling indenfor lægevidenskaben sker en tiltagende specialisering indenfor pædiatri med uddannelse af fagområdeeksperter indenfor allergologi, endokrinologi, gastroenterologi, hepatologi og ernæring, hæmatologi og onkologi, neonatologi, nefrologi, pulmonologi, rheumatologi, infektionspædiatri, metaboliske lidelser, neuropædiatri, børnekardiologi, socialpædiatri, samt akut og intensiv pædiatri. En læge, som ønsker at blive pædiater, må derfor gerne have interesse for et eller flere fagområder, men skal være indstillet på at speciallægeuddannelsen i pædiatri er en bred basisuddannelse.

Faglig profil – den gode pædiater Hovedparten af pædiatriske indlæggelser er akutte, og de fleste pædiatere har vagtforpligtelse. En læge, som ønsker at blive pædiater, skal kunne lære at modtage akut svært syge børn. Udover de krav til gode kommunikationsevner, som gælder for læger, er der særligt store krav til pædiateren som kommunikator. Den fuldt uddannede pædiater kan kommunikere med børn i alle aldersgrupper og med deres forældre, både ved indledning af en kontakt, når der skal indhentes information under anamnese og objektiv undersøgelse, når den lægelige vurdering skal formidles, og når der skal forhandles en plan. Den læge, som ønsker at blive pædiater, skal derfor have lyst til og have vist evner for kommunikation med børn og deres familier.

Faglig profil – den gode pædiater En pædiater skal kunne formidle medicinsk viden i forståelig form for samarbejdspartnere såvel skriftligt som mundtligt. En læge, som ønsker at blive pædiater, skal derfor kunne præsentere sygehistorier på en effektiv måde. Der foregår pædiatrisk relevant forskning og udvikling på mange områder og niveauer, og det forventes, at læger i pædiatrien deltager i udviklingen af specialet ved på forskellige niveauer at indgå i videnskabelige projekter. En pædiater skal derfor kunne tilegne sig nye kompetencer, mens der arbejdes - herunder opsøge og anvende evidensbaserede behandlingsprincipper.

Faglig profil – den gode pædiater Pædiateren skal effektivt kunne fungere som bindeleddet til tilgrænsende specialer, i tværfaglige sammenhænge og i samarbejde med eksterne samarbejds­partnere fra fx kommunalt regi. En læge, som ønsker at blive pædiater, skal derfor have vist evne til at samarbejde i et tværfagligt team. Pædiateren optræder også som sundhedsfremmer på såvel det individuelle niveau som på samfundsplan. Lægen skal således i samarbejde med relevante personer identificere og tilstræbe at afhjælpe faktorer, der hæmmer barnet i dets trivsel og udvikling. En læge, som ønsker at blive pædiater, skal derfor kende til principperne for underretningspligten.

Ansøgningen Den skriftlige ansøgning ”Ansættelsessamtaler” Stamdata CV Kopi af pas + Autorisations-id + Kopi af Tilladelse til selvstændigt virke Akademiker (udskrift fra Pubmed) CV Dokumentation for intro-stilling: Vurderingsskema (hvis uafsluttet I-stilling) eller kopi af logbog eller CS-bilag (<2004) Dokumentation for obligatoriske kurser Supplerende skema med specialespecifikke kriterier Personlig motiveret ansøgning Prioritering af forløb ”Ansættelsessamtaler” MMI

Fagligt vurderingsskema Kun til brug for læger i UAFSLUTTET introstilling Udgangspunkt i den faglige profil Bygger på målbeskrivelsen og udd.programmet Erstatter IKKE allerede eksisterende skemaer til godkendelse af kompetencer og udd.forløb Vurderingen baseres på observationer fra den samlede uddannelsesgivende afdeling Findes på www.videreuddannelsen-nord.dk - Specialer – Pædiatri – Faglig profil

Fagligt vurderingsskema, side 1

Fagligt vurderingsskema, side 2

Elektronisk ansøgning www.Videreuddannelsen.dk Opret profil: brug privat, permanent email-adresse! Kontaktoplysninger: angiv brugbart mobiltelefonnummer Ansøgning kan gemmes ufærdig indtil endelig afsendelse Ingen kvittering: RING OG TJEK (tillid er godt; kontrol…) OBS!!! Forskelle i ansøgningerne i de forskellige regioner – læs de regionale vejledninger: Nord: www.videreuddannelsen-nord.dk - Specialer – Pædiatri – Opslag Syd: www.videreuddannelsen-syd.dk – Opslag – Aktuelle stillingsopslag - Øst: www.laegeuddannelsen.dk - Stillingsopslag 19

El. ansøgning - Stamdata Opret profil: brug privat, permanent email-adresse! Kontaktoplysninger: angiv brugbart mobiltelefonnummer Ph.D. og disputats: som hovedregel tæller antaget ph.d./disputats som akademisk grad – men ikke antaget ph.d./disputats vurderes på publikationer Publicerede publikationer: vedhæft Pubmed-udskrift, evt. indsat i word-dokument med supplerende bemærkninger, f.eks. dokumentation for antaget publikation Posters, abstracts o.l.: Egen liste over al videnskabelig aktivitet 20

El. ansøgning - CV Dokumentation Kurser: Som hovedregel ønskes der ikke kopi af kursusbeviser. Hvis man har været på et meget specielt kursus eller lignende kan der dog være idé i at vedhæfte det. Intro-stilling: Kopi af logbogen: side 5-16 i portefølje på DPS`s hjemmeside. IKKE kompetencekort Obl. kurser: Såfremt man ikke har kursusbeviser for LAS1 eller pædagogik 2 vedhæftes bekræftelse på optagelse 21

El. ansøgning - CV Dokumentation Øvrige aktiviteter: Ikke nødvendigt Supplerende oplysninger: Funktionstid Se regional vejledning Øvrige aktiviteter: Se regional vejledning Supplerende CV-informationer (se evt. forslag til supplerende CV på YP’s hjemmeside) Supplerende oplysninger: evt. relevant dokumentation Se regional vejledning Specialespecifik dokumentation: Øst: Vedhæft udfyldt supplerende CV – findes på www.laegeuddannelsen.dk - Stillingsopslag 22

Multiple Mini Interviews - MMI Består af 4-5 stationer med korte interviews à 7 minutter: Typisk 1 minut til gennemlæsning af spørgsmål, 6 min. til besvarelse Eksempler på stationer: Medicinsk ekspert: Fortæl om en kompliceret patient Professionel: Hvorfor vil du gerne være pædiater? Akademiker/kommunikator: Fremlægning af dagens case (overhead) Leder: prioritering af opgaver i modtagelsen HUSK: at medbringe Dagens Case om en patient, du har mødt. Det må anbefales at anvende det gængse skema, som kan findes på www.yngre-paediatere.dk eller på www.paediatri.dk - Uddannelse – Inspiration til uddannelsestiltag

MMI: Eksempel Planlægning af vagtarbejde Du har vagt på et regionshospital. I modtagelsen, hvor du har to rum til din rådighed, har du to patienter. Den ene er en pige på 4 uger med RS-virus infektion, og den anden er en dreng på 9 måneder, som har haft feberkramper. Begge børn er stabile, og forældrene mangler at få information. Kl. 19. Bagvagten er lige taget hjem, da der meldes et barn af Falck: En to år gammel dreng, som er slap og har pletter på huden. Ambulancen kan være der om 10 minutter.  _________________________ Hvordan vurderer du situationen? Hvilken plan vil du lægge?

MMI: Evaluering af seneste runde YP spørgeskema efter ansættelsesrunden: 15 besvarelser Konklusion: Generelt acceptabel form 25

Vægtning af CV og MMI ”Pointsystem”: CV vægter 60% MMI vægter 40% Se Region Nords hjemmeside!!! 26

Hvis De vil vide mere…… www.videreuddannelsen.dk (elektronisk ansøgning) www.videreuddannelsen-nord.dk (Region Nord samt generel info) www.lægeuddannelsen.dk (Region Øst) www.videreuddannelsen-syd.dk (Region Syd) www.yngre-paediatere.dk Medlemsmails fra YP Spørgsmål til YP på maleneboas@dadlnet.dk

HU-blokke i øst Opslag i pædiatri – 2. halvår 2010 6 hoveduddannelsesforløb i Pædiatri opslås ledige til besættelse 1. september 2010 i Uddannelsesregion Øst. Blok 1: 1/9-10 - 28/2-11: Hvidovre Hospital, Neonatalafsnittet 1330602-80-h-5 1/3-11 - 31/8-12: Hvidovre Hospital. Børneafdelingen 1330601-80-h-5 1/9-12 - 31/8-14: Glostrup Hospital, Børneafdelingen 1502170-80-h-2 Blok 2: 1/9-10 - 28/2-11: Hvidovre Hospital, Neonatalafsnittet 1330602-80-h-6 1/3-11 - 31/8-12: Hvidovre Hospital. Børneafdelingen 1330601-80-h-9 1/9-12 - 31/8-14: Sygehus Øst - Roskilde, Børneafdelingen 3800B0-80-H-1 Blok 3: 1/9-10 - 28/2-11: Rigshospitalet, Neonatalklinikken 1301471-80-h-2 1/3-11 - 31/8-12: Glostrup Hospital, Børneafdelingen 1502170-80-h-3 1/9-12 - 31/8-14: Rigshospitalet, Pæd. Klinik I+II 1301321-80-h-4 Blok 4: 1/9-10 - 28/2-11: Rigshospitalet, Neonatalklinikken 1301471-80-h-3 1/3-11 - 31/8-12: Glostrup Hospital, Børneafdelingen 1502170-80-h-8 1/9-12 - 31/8-14: Hillerød Hospital, Børneafdelingen 200010-80-h-2 Blok 5: 1/9-10 - 28/2-12: Rigshospitalet, Pæd. Klinik I+II 1301321-80-h-7 1/3-12 - 31/8-12: Rigshospitalet, Neonatalklinikken 1301471-80-h-1 1/9-12 - 31/8-14: Gentofte Hospital, Børneafdelingen 1501180-80-h-1 Blok 6: 1/9-10 - 28/2-12: Rigshospitalet, Pæd. Klinik I+II 1301321-80-h-11 1/3-12 - 31/8-12: Rigshospitalet, Neonatalklinikken 1301471-80-h-2 1/9-12 - 31/8-14: Hillerød Hospital, Børneafdelingen 200010-80-h-6 28

HU-blokke i syd OUH – Kolding OUH – Esbjerg OUH - Sønderborg 29

HU-blokke i nord Forløb nr. 1 01 09 2010 til 31 08 2012 ÅUH Skejby, Børneafd. A 01 09 2012 til 31 08 2014 Regionshospitalet Viborg, Børneafd. B Forløb nr. 2 01 09 2010 til 31 08 2012 ÅUH, Aalborg, Børneafd. 01 09 2012 til 31 08 2014 Sygehus Vendsyssel, Pædiatrisk område Forløb nr. 3 01 09 2010 til 31 08 2012 Regionshospitalet Viborg, Børneafd. B 01 09 2012 til 31 08 2014 ÅUH Skejby, Børneafd. A Forløb nr. 4 01 09 2010 til 31 08 2012 ÅUH, Aalborg, Børneafd. 01 09 2012 til 31 08 2014 Regionshospitalet Randers, Pædiatrisk afd. B Forløb nr. 5 01 09 2010 til 31 08 2012 ÅUH Skejby, Børneafd. A 01 09 2012 til 31 08 2014 Regionshospitalet Herning, Pædiatrisk afd.C Forløb nr. 6 01 09 2010 til 31 08 2012 Regionshospitalet Viborg, Børneafd. B 01 09 2012 til 31 08 2014 ÅUH, Aalborg, Børneafd. 30