Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Lidt om vejleder rollen
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Når lærere samarbejder med forældre
HOP-IN (Hands On Production – Innovation New Ideas)
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Garantiskolekonference 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Bedre faglig læsning med aktionslæring
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
De ”ikke-uddannelsesparate” unge, 4. marts 2013 Tema 2: Uddannelsessystemet Sune Agger UU Horsens Hedensted 1.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Sigrid .
Forældremøde 9 klasse (skole)
Formål at give udsatte unge uddannelse og kompetencer, samt netværk unge i projektperiode Fokus på at metodeudvikle ungdomsuddannelsernes parathed.
Den åbne skole.
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Hvordan lettes overgangen relevant
Inklusion med læring Hvilke navne??.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Velkommen til forældremøde
1. April 2014.
Identitet Hvad vil vi være kendt for? Hvad skal de sige om os?
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Målstyret læringsreform
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
IKV konsulentseminar 11. juni 2014 Hedensted. Strategi Job og uddannelse → klare sig selv Borgeren ser sig først og fremmest som sit eget ansvar at have.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Introduktionskurser Uddannelsesparathedsvurdering Campus Grindsted Den 11. december 2014.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Når A + B giver et langt større C
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Masterplan for Uddannelse og Job
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Ny fra MBUL Hanne Woller Kontor for Voksenuddannelse og overgange
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
UU-Øresund Rammer for centerets varetagelse af undervisningen i UEA
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul Målgrupper Elever Lærere/ledelse på grundskoler UU-vejledere Aktører Learnmark Horsens, SoSu, Bygholm Landbrugsskole Horsens og Hedensted kommuner Virksomheder i lokalområderne Håndværksrådet Gymnasieskolerne

Nuværende praksis og problemstillinger UUHHs kursustilbud Klasselærerkursus Klasselærerskolen Projekt Job-swop DM i Skills Uddannelsesmesse Ungdomsuddannelserne 2014 / hjemmeside Problemstillinger: UEA foregår sporadisk og uden øje for progression Lærerne føler sig ikke klædt på – især ift. EUD Organisatorisk er det en udfordring at integrere UEA-undervisningen

Produkter/metoder De fem F’er: Fællesskaber Fingrene i praksis Forventninger Fleksibilitet Forskel Produkter: Konkrete rammer for UEA i Horsens og Hedensted kommuner Retningslinjer for UEA ift. Hedensted kommunes erhvervspolitik Katalog/hjemmeside med UEA aktiviteter/inspiration Materialer med udgangspunkt i de fem F’er Webinarer for grundskolelærere Udvidet kursustilbud for grundskolelærere Effektmåling af UEA-undervisningen

Arbejdsmetoder / vejledningsmetoder Organisatorisk forandringsprojekt Reference-/udviklingsgruppe (ungdomsuddannelser og grundskolelærere) Pilotprojekter i UEA-undervisningen med effektmåling Vejledningsmetoder / pædagogiske metoder: De fem F’er Klassen som praksisfællesskab  social inklusion Inddragelse af Cooperative Learning

Tilsigtede effekter Tydelige rammer for og resultater af UEA-undervisningen - effektmåling Mere (relevant) UEA-undervisning – især for udsatte elever Progression i UEA-undervisningen Let tilgængelige materialer og inspiration til UEA-undervisningen EUD et tydeligt element i materialer Kursustilbud til lærere skal i højere grad opleves som relevant og direkte brugbart

HOP-IN forankres i Hedensted kommunes undervisningsafdeling Forankring Rammer for UEA-undervisning forankres i kommunernes undervisningsafdelinger Kursustilbuddet forankres fortsat i UU – skolelederne inddrages for at sikre fremmøde UEA-materialer og –inspiration vil fortsat blive videreudviklet – UUs grundskolekoordinator HOP-IN forankres i Hedensted kommunes undervisningsafdeling