Kursusgang 6: Nyheder og pressen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Caseoplæg om Facebook.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Journalistiske virkemidler
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Hjælp der er en journalist i røret
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Læringsmål Kendskab til:
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Sprog/billeder på Internettet
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Lektion 2: Nyheder - journalistens DNA PR-kursus efteråret 2006 Paul R. Metelmann.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Tradition og Fornyelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Lektion 3: Agendasetting og pressens gatekeeper-funktion Enkeltfag i Strategisk kommunikation efteråret 2006 Paul R. Metelmann.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Statistik.
De fem nyhedskriterier
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
kritik af offentlige myndigheder
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Verdens værste bødler Sagprosa.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Fundamentale datastrukturer
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Kursus i Målgruppeanalyse
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Hvad er nyhedskriterier?
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Præsentationens transcript:

Kursusgang 6: Nyheder og pressen COK efterår 2009 Paul R. Metelmann

Dagens program Fra sidst: Målgrupper og interessentanalyse Nyheder og pressens rolle Øvelse Frokost Hvordan håndterer man pressen

Hvem er målgruppen?

Opsummering - målgrupper Vigtige begreber: relevans, forforståelse(viden, holdning) og informationsbehov Forskel på målgruppe og masse Udvikling i målgruppeopfattelse fra kanyle-teori og til i dag: Fra kritikløs modtager, over modvillig modtager til problemløsende og behovsstyret bruger Forskellige typer målgrupper(individ, gruppe, etc.) http://maalgruppe.wordpress.com

Opsummering - interessenter Institution for adfærdsvanskelige børn Det er besluttet at etablere en institution for adfærdsvanskelige børn i et af kommunens ”pæne” kvarterer Du skal i morgen have et møde med din kommunaldirektør og borgmester om dette og skal gøre rede for de mulige interessenter og deres interesser i den forbindelse To og to (10 min)

Interessentanalysens trin 1. Hvem er interessenterne? 2. Hvad er interessenternes indstilling til sagen? 3. Hvad er de potentielle interesse-konflikter og Interessesammenfald?

Hvor er vi henne i dag? Afsender - hvem siger noget Budskab - hvad siger de Medie - hvilken kanal bruger de Målgruppe - hvem siger de det til Effekt - hvad skal de gøre En god tjekliste og grundopbygning af en kommunikationsplan

JOURNALIST Skriv de ti første ord der falder dig ind…

En historie om en cafe For tyve års siden lavede jeg et interview med nogle frivillige, der havde en cafe Jeg var ikke neutral og kritisk og gik glip af den gode historie! Jeg kunne have afsløret…

Blekingegade-banden!

Medierne og journalistik Vigtigt fordi: Den journalistiske metode er en god gennemprøvet måde at formidle på I skal vide noget om medierne, når I skal kommunikere med dem Viden om medierne og deres mekanismer er en vigtig viden for at være gode samfundsborgere

Mediernes rolle - ledvogter ”Indsamling, redigering og formidling af information om konkrete og aktuelle begivenheder eller fænomener i samfundet uafhængigt af særinteresser og for og til et massepublikum” I andres brød s. 308 Det betyder, at: medierne redigerer i de informationer de får - ofte hårdt! aktuelt er altid ikke noget nyt, men passe ind i emnets ramme emnet skal være væsentligt ud fra journalistens synsvinkel uafhængig af særinteresser - medierne bestemmer hvem de vil citere man tilpasser sin form og vinkling til modtagerne(publikum) - tænk på forskellen mellem Ekstra Bladet og Information!

Journalisten som ledvogter Borgere Samarbejds- partnere Aktionærer Medarbejdere Myndigheder Andre journalister Foreninger ... Organisation f.eks. en kommune Journalist

Objektiv og kontrollerende Pressens rolle: være den 4. statsmagt er at være uafhængige af alle interesser er at være neutral altid få begge parters kommentarer

Krydsende interesser Demokratiets vagthund Opfyldelse af egne mål Opfyldelse af ideelle mål Demokratiets vagthund Mediets interesse Virksomhedens interesse Jens Otto Kjær Hansen, 2004

Journalister er erhvervs-fjendske kommunister Journalister er erhvervs-fjendske kommunister. De hører hører aldrig efter, hvad man siger og løber altid med en halv vind. Når de henvender sig, har de allerede skrevet historien og besluttet sig for at virksomheden er skurken. Erhvervslivet er fuld af grådige og uetiske kapitalister. De lyver, forsøger at skjule relevante oplysninger og er kun tilgængelige for pressen, når de vil have gratis omtale af deres produkter.

Tag en avis og kig i den to og to: Hvad er der på forsiden? Hvilke historier lægger I mærke til?

Et par ord om nyheder... Nyheder er omdrejningspunktet for medierne Nyhed/ikke-nyhed er første og vigtigste led i mediernes sortering

En rigtig god nyhed!

Også en af de rigtig gode!!

En rigtig, rigtig god nyhed! Dværg voldtager nonne og flygter i UFO! Mand bider puddel! Fogh: Ja, Jeg er trans Pia K: Allah er stor Rygning er sundt Cola slanker Alle får penge tilbage i skat Jesus er genopstået

Hvad er en nyhed? En nyhed skal opfylde et eller flere krav. Aktuel: - jo tættere i tid på begivenheden jo bedre: Lastvogn fastklemt under bro i Vanløse Væsentlig: (berører de fleste af os) ”Kommuner skal fyre 20.000” Konflikt: ”SF kan blive det største parti i Borgerrepræsentationen” Identifikation: ”Tragedie: Jeg mistede min familie i tsunamien!” Sensation: Kan indeholde det uventede - Hævn: ”Puddel skød præst!”

Forudsætninger for nyheder Nyheder skal: Være noget du ikke ved Være oplagt som nyhed - entydig og være afgrænset i tid og rum Genere nogen f.eks. regeringen eller et firma Være forståelig og tilpasset modtageren - f.eks. finansloven der vinkles i forhold til børnehavetakster Og komme fra en troværdig kilde f.eks. TV-avisen eller avisen Information - ikke Se og Hør eller Ekstra Bladet

Interesse/nyhedsværdi Høj nyhedsværdi Låne- omlægning Forsikring Royale forlovelser Lav interesse Høj interesse Revision Legetøj Filateli Lav nyhedsværdi Jens Otto Kjær Hansen, 2004

Artikel eksempler

Hvor kommer nyhederne fra?

Hvor kommer nyhederne fra Lokale aviser og regionale aviser - leverer mange nyheder, da de er tættest på kilderne/begivenhederne Nyhedsbureauer - f.eks. Ritzau via pressemeddelelser, andre kontakter og udenlandske bureauer Landsdækkende medier (aviser og elektroniske) - Direkte henvendelse fra f.eks. organisationer og enkelt personer Medier finder selv nyheder - kilder: blade, andre aviser, internettet, kontakter, ”whistleblowers”, research, etc.

Hierarkiet Elektroniske medier skummer fløden og citerer ofte fra de andre Landsdækkende aviser Regionalaviser Nyhedsbureauer - står for en stor del af fællesnyhederne Lokalaviser leverer en stor del af researchen til mange historier

Bag de pæne ord Sådan gør medierne også: Løber efter den samme historie Vinkler historien ens Bruger de samme og sikre kilder- f.eks. politi, politikere og PR-folk! Har brug for at udfylde et ”hul” og få variation i en TV-avis s ikke alt er død og ulykke f.eks. en historie om ænder, der skal krydse en vej eller elefanter der dele valgaviser ud!

Fremtiden Mange flere medier - gratisaviser, hjemmesider, nyheder på mobilen, radio- og tv-stationer døgnet rundt Brug for flere nyheder uden flere ressourcer Mange flere PR- og pressefolk i organisationerne Risiko for flere ”nemme” historier og manipulation af medierne

To pyramider Nyhedspyramiden Den omvendte pyramide Hovedrubrik + evt. underrubrik Indledning Uddybning Baggrund Sekundært stof 1 2 3 4 5 Budskabet! + evt. hovedkonklusion Udbygget sammenfatning Detaljer Faktaoplysninger Kontaktpersoner

Fra organisation til pressen

Pressearbejde Fra organisationen til pressen ”Jeg ønsker ikke at tale mere om det” – Hjerteløs læge! ”Ingen kommentarer” – han har noget at skjule! ”Hvor ved du det fra?” – Ups! ”Det opdager de aldrig” – de berømte sidste ord!

Pressekontakten - reaktiv Virksomheden reagerer på mediernes fokus eller journalistens henvendelse - ejer ikke nyheden! Har ingen eller mangelfuld kommunikationsstrategi

Pressekontakten - proaktiv Virksomheden henvender sig selv til journalisten/medierne - ejer nyheden - Vigtigt ved kriser Har en strategi for sit kommunikationsarbejde

Find nyheden I er ansat på TV-avisen og skal finde en nyhed til aftenens udsendelse Læs pressemeddelelsen Find nyheden Lav en overskrift(rubrik) til jeres nyhed

Pressemeddelelsen Rygsøjlen i pressearbejdet På trods af at der laves mange hver dag, så er de vigtige (også for jer!) Det er indholdet - ikke kun formen der afgør om den bliver brugt. ”Fogh går af” bliver brugt - ”Nyt supervaskemiddel” droppes ofte Men en halvgod nyhed kan ”dø” fordi pressemeddelelsen er dårlig HUSK: Det er en artikel – ikke en løbeseddel eller et brev!

Som en artikel Nyheden først Uddybning - Hvem, hvad, hvornår, etc. Sagens hovedpunkter - det vigtigste først, de mindst vigtige til sidst Kontakt oplysninger - ekstremt vigtigt! 1 side - medsend ekstra info eller henvis til internettet

Presseberedskab Kommunikationsmål og strategi Identifikation af interessentgruppen Intern organisering Budskabsudformning Kommunikationskanaler

Identifikation af interessentgruppen Opret database over relevante journalister. Brug avisernes artikelarkiver Følg med i hvad de skriver som en del af virksomhedens medieovervågning Få personlige kontakter Identifikation af andre grupper f.eks. kunder, stakeholders, etc.

Kommunikationskanaler Upersonlige: Pressekit, kan være: Pressemeddelelser Nyhedsbreve - papir og elektroniske Analyser/rapporter/fact sheets Kildeliste for uddybende info Foto Andet, f.eks. case-historier, versionerede udgaver Ofte i Presserum på hjemmesider Debatstof, kan være: Kronikker Debatindlæg og læserbreve Web-forums og Blogs

Kommunikationskanaler Personlige: Telefonisk tip (evt. solohistorie) Netværk Pressekonference/-briefing Pressetur (Events)

Hvem skal have nyheden? Medier: Landsdækkende Regionale Lokale Fagblade Elektroniske: TV Radio Internet

Opsamling Organisationer og medierne har ikke samme interesser Nyhedskriterierne vil være i modsætningen til en organisations behov Men organisationer ressourcer og kan pakke budskaber, så de passer til nyhedskriterierne Budskaberne skal udformes i forhold til mediernes typer/målgruppe og nyhedsværdi

Slut for i dag