ANALYSE AF INDSATS – OVER FOR KURSISTER MED LÆSE/SKRIVEVANSKELIGHEDER - PLUS: FORSLAG TIL FORBEDRINGER....

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Større Skriftlig Opgave
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Roskilde Tekniske Skole
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Arbejdspladsudvikling
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kommunikation / it.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
Grupper – hvordan gøres det?
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Kontanthjælpsreformen
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Morten Elbro HR Chef SILVAN-Kæden
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Bidrag til en fastholdelsesstrategi
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Kompetenceudvikling af mellemledere Erfaringer fra Erhvervsskolen på Selandia.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Medlemsmøde for statsansatte
Den kriminelle fødekæde i bander og
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
VEJLEDNING til faglærere
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Opsøgende VEU.
Fra anledning til udvikling
Opsætning.
Præsentationens transcript:

ANALYSE AF INDSATS – OVER FOR KURSISTER MED LÆSE/SKRIVEVANSKELIGHEDER - PLUS: FORSLAG TIL FORBEDRINGER....

Hvorfor?  Rimelighed, generelt  Nye tider  Flere med svagere forudsætninger  Fastholdelse, i forhold til andre brancher  Lønvilkår og udviklingsmuligheder mv.

Hvad sker der?  Mange ildsjæle (bl.a. ifm. PG)  Nogle brænder ud – (for bøvlet?)  Mange projekter og tiltag  Begrænset levetid  Gode intentioner (ordværksted mv.)  Praktisk/teoretisk værdi? (korte/lange kurser)

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Er det et problem at fuldføre AMU- transportuddannelser, for elever med læse- skrive vanskeligheder”?  Generelt går det fint (ros til TUR-Forlags programmer og materialer)  Støtte fra: Andre elever, lærere, familie mv.  MEN! (Fælles opfattelse)  Mange afholder sig (om muligt) fra uddannelse. Altså et eksisterende men skjult problem.

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Har skolen procedurer – ved tilmelding etc.”?  Nogen variation.  - Kursussekretær rekvirerer hjælpemidler  - Ingen procedure, grundet ”Hørt at det er svært at skaffe”, og evt. adm. byrde?  - Faglærer skaffer..(Hvad med anden lærer?)

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  Informationsmaterialer?  - Igen nogen variation.  - Ingen informerer i skriftligt materiale. Men der er planer..  - 2 skoler på www, men ”godt gemt”  - 1 skole informerer om læsevejledning, ordværksted mv. i katalog og på www

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Hvordan opfatter du ”andre” parters oplysende indsats”? (AF, Kommuner, arbejdspladser, fagforeninger mv.)  Et par skoler oplevede fint samspil.., men kunne godt tænke sig arbejdsgivere mere aktive  Resten oplevede ”ingen indsats”

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Kender DU til Hjælpemiddelinstituttets muligheder”?  - 3 skoler: Fint kendskab  - 1 skole: Meget begrænset kendskab  - 1 skole: ”Praktisk” kendskab begrænset til én faglærer, som kolleger (i ringe omfang) rådførte sig med

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Hvilke problemer oplever DU, ved anvendelse af eventuel teknik fra AMU-HMI”?  Computere af ældre dato (opleves af nogle som et problem/andre: Ikke et problem) Alle er dog enige om: Talen skal forbedres!  Nogle oplever: Lokale EDB-problemer  Nogen forskel i: Hjemlån/forsikring...

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  Mange oplevede de største problemer ifm. ”dansk som andetsprog”, på vanlige AMU- kurser?  Ikke denne analyses område, men:  Hjælpemidler beregnet til læse stave problemer er ikke specielt velegnede til denne gruppe.

Hvad oplevede vi på 5 skoler?  Det var 5 skoler. Hvad med de andre?  Statusrapport sendt til alle skoler  INGEN havde tilføjelser eller kommentarer.

AMU Hjælpemiddelservice AMU er også for kursister med funktionsnedsættelser. Nogle kursister har brug for særligt udstyr eller særlige hjælpemidler for at kunne gennemføre uddannelse på lige vilkår med andre deltagere. AMU-Hjælpemiddelservice stiller udstyr og hjælpemidler til rådighed for deltagere på AMU-kurser. Hjælpemiddelinstituttet hjælper AMU-centrene med at afdække behov og muligheder for udstyr og hjælpemidler; vi leverer og opsætter udstyret, og instruerer kursisten i brugen af hjælpemidlet. Desuden er det Hjælpemiddelinstituttets ansvar at klargøre udstyr mm efter tilbagelevering. Der er opbygget en hjælpemiddelpulje, så udstyret og udgifterne bliver anvendt så effektivt og rationelt som muligt.

Hjælpemiddelinstituttet  Flyttet fra Arbejdsministeriet til UVM (SU- Styrelsen)  AMU-Hjælpemiddelservice finansieres via ”tekstanmærkning”, side 368 i finansloven  Ikke mandskab afsat, specielt til AMU- Hjælpemiddelservice  HMI ønsker et fast beredskab, drøftes pt. med SU-Styrelsen

Hjælpemiddelinstituttet

INFORMATION – Et problem?  Trods diverse projekter mv., oplever lærerne oftest, at kursisternes eventuelle læseproblemer, først bliver opdaget i forbindelse med kursusstart.  Et tilbagevendende hovedproblem er tilsyneladende INFORMATION

Informationsproblem Kursister med læsevanskeligheder oplyser ofte, når problemet drøftes, efter kursusstart: ”De sagde i fagforeningen, at I har hjælpemidler jeg kan få”. ”Jamen sagde de så ikke også, at henvendelse til skolen før kursusstart var vigtig”? Eleven: ”Nej”.

Informationsproblem Erfaringsmæssigt sker det også, at en elev med læsevanskeligheder, der med store problemer har gennemført et kursus, efterfølgende kommer tilbage for at få en ”overbygning” på uddannelsen, stadig uden at oplyse om sine særlige behov ved tilmeldingen. Mangler han information??

Informationsproblem  Det må konstateres at både kursister, arbejdsgivere, faglige organisationer og kommunale jobcentre mv., enten ikke kender til de eksisterende muligheder, eller ikke vægter information til skoler om eventuelle problemer forud for kursusdeltagelse særligt højt.  Information, internt i uddannelsessystemet, rummer tilsvarende store muligheder for forbedring. På mange (de fleste?) skoler er viden om området begrænset til enkelte ildsjæle.

Hjælp på kurset  Alle skoler har mulighed for at bruge det gratis program ”Adgang for Alle”. Det bør installeres på alle computere der bruges til undervisning.  Der er gode muligheder for at lave en skoleaftale ved køb af programmer.  Skolen kan/bør overveje at have nogle (få) bærbare stående, så indsatsen kan ske med det samme.

Forslag - internt  Lad medarbejder/-gruppe blive tovholder  Giv tovholder mulighed for afdækning af midler og muligheder (internt/eksternt)  Udmeld hvem der er tovholder  Så lærere/sekretærer mv. ved hvem..  Lad tovholder indgå i interessegrupper (andre skoler, SU-Styrelse, HMI mv.)  Sørg for løbende info til medarbejdergrupper  Fast punkt på kvartalsmøder, eksempelvis

Forslag – internt (fortsat)  Sørg for info-materialer  Til brug ved kursistkontakt (tlf., brev, indkald)  Til skolens hjemmeside (egnet til målgruppe)  Til brug ved kampagner og markedsføring  Til partnere (Virksomheder, faglige organisationer, jobcentre mv.)

Forslag – Eksternt Udover info-materiale, nævnt før  Ved kampagner og annoncering  Oplys om muligheder  Påpeg vigtighed af oplysning til skolen  Informer eksterne samarbejdspartnere, ved målrettet information, ex. konsulentmøder mv.  Lærere på igangværende hold: ”Har I venner, familie eller andet, der skal.. Så husk”!

Forslag – IKV-enhed

Basis for konference???? Evt. en konference, med deltagelse af:  Læse/skrive ”specialister”  Transportfaglærere samt eventuelt  Sekretærer og konsulenter  Med særlig interesse/kontaktflade etc. Eventuelt krydret med eksterne indlæg, som HMI, leverandører mv.