Lektion 1 MEDIER OG KOMMUNIKATION Gitte Stald

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Advertisements

Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
MEDIER OG KOMMUNIKATION Lektion Gitte Stald
TEGNINGENS DAG 9 september 2013.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Ekspertdage 2014 Velkommen. PROGRAM ›Tirsdag den 3. juni Kl View over program for Ekspertdage 2014 Ved Trine Sick Kl Milepæle på kronikerområdet.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Vejledning i projektarbejde
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Digitale biblioteker og web 2.0
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Velkommen til Medier og kommunikation Charlie Breindahl
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Hvordan motiverer vi de unge?
Bachelorprojekt Forår 2017
Program Torsdag den 12. april HTX
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Præsentationens transcript:

Lektion 1 MEDIER OG KOMMUNIKATION 290108 Gitte Stald Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

? ? Introduktion Dagens program: velkommen præsentation af underviser og hjælpelærer kursets indhold kursets formål ”Medier og kommunikation” - oplæg -pause + opgave- lektionsplan litteratur arbejdsformer kommunikation vejledning eksamen ? ? Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

Gitte Stald - baggrund Mag art litteraturvidenskab / Ph.d. snarest Film & medievidenskab Redaktionschef TV2 Øst 1989-90 / konceptudvikler TV3 1991 Medie- og kommunikationsforsker, Film & Medievidenskab KUA → 310707 Children, Young People and their Changing Media Environment Europæisk, komparativt projekt /12 lande / 1996-99. Globale medier, lokale unge. Del af forskningsprogrammet Global Media Cultures / KU 1999-2001. Meeting in the Combat Zone. Herunder projektet Fascination af død og vold i computerspil. Mobile Media / Media and Mobility generelt teoretisk og empirisk projekt MIL (Mobil Indholds Lab) unges (15-24 år) brug af mobiltelefoner, mobil underholdning, mobile medier og demokrati. 48 interviews + 250 spørgeskemaer MELFO (Mobil E-læring for Ordblinde) IT-evaluering Mobile medier og empowerment EU Kids Online – 22 lande i forskningssamarbejde Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

Product Placement Internet & demokrati Online fællesskaber Jeppe Henckel Product Placement Internet & demokrati Online fællesskaber

Rikke Thomsen Kornby Professionalisme Teoritung Innovativ

Kursets indhold Kurset præsenterer de studerende for kommunikations- og medieteoretiske perspektiver med relevans for it. Herunder vil vi beskæftige os med de særlige problemer, udfordringer og fordele, der knytter sig til it-baseret kommunikation. Teoretisk vil kurset fokusere på grundlæggende kommunikationsteori, medieteori, teorier om computer-medieret kommunikation samt historiske og nutidige forestillinger om computerens kommunikative potentiale. For at skabe en god sammenhæng mellem teori og praksis, vil der være rig mulighed for at afprøve og anvende de præsenterede teorier og metoder. Først og fremmest under øvelsestimerne om eftermiddagen, hvor vi vil arbejde med forskellige små cases. Undervisningen vil dog også inddrage aktuelle eksempler. Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

KURSETS FORMÅL Det er kursets formål at levere en "værktøjskasse" i form af metoder og teorier, som vil sætte den studerende i stand til at analysere og vurdere kommunikative aspekter ved it. Gennem oplæg fra underviser og til dels studerende, diskussion og praktisk analyse vil it-kommunikation og medier vil blive behandlet i forhold til teoretiske, praktiske, samfundsmæssige og historiske perspektiver. Efter kurset vil den studerende således: - Kunne analysere og kritisk vurdere computer-medieret kommunikation. - Kunne udpege de forskellige mediers særlige karakteristika, svagheder og styrker. - Kunne redegøre for de væsentligste teoridannelser inden for kommunikations- og medieteori. - Kunne redegøre for forskellen på opfattelser af computeren som maskine og computeren som medie. - Kunne vurdere forskellige medie-platforme og fremgangsmåders egnethed i forbindelse med computer-medieret kommunikation i praksis. Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

MEDIER OG KOMMUNIKATION Medie – medium: midte Kommunikation – communication: meddelelse – communicare: at meddele viderebringe information, viden, meddelelse, tekster afsender / modtager – koder Sprog/tale → fastholdelse af mening, erindring, forestillinger, repræsentationer, kommunikation: ”Present media allow for absent reality, absent communication, or both” (KBJ s.4) Medieret kommunikation – ikke noget nyt → ”Medier af tre grader” Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

MEDIER OG KOMMUNIKATION John Durham Peters: Vi begyndte at tænke på medier omkring anden halvdel af 19. århundrede – telegraf, massetryk af aviser/hæfter mm. Elektroniske massemedier fra begyndelsen af 20. århundrede Digitale medier efter midten af 20. århundrede Udtryksformer, betydninger → teorier Kommunikationsteorier → transmissionsteorier produktion af tegn og mening integrerende teorier Medie & kommunikationsforskningen – hermeneutisk udgangspunkt Anthony Giddens (1979): dobbelt hermeneutik Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

MEDIER OG KOMMUNIKATION Klaus Bruhn Jensen: vores mediebrug har altid været Allestedsnærværende (ubiquitous) Gennemtrængende (pervasive) Men digitale medier betyder frigørelse fra tid og rum og omfattende adgang til information Adgangen til fysiske medieformer ændrer sig gennem historien Måden, vi bruger dem på, og betydningen ændrer/udvikler sig Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

Konvergens / divergens / tværmedialitet Time/space I det øjeblik de har kunnet frigøres fra fysiske bindinger som størrelse/vægt og for elektroniske medier i form af strømnet Information Communication Entertainment Trade/economy Mobil information

MEDIER OG KOMMUNIKATION Betydningen af kommunikation …… ? ”Communicare humanum est” … kommunikation som basis for kultur og for samfund og for demokrati Michael Schudson (1997): Man skal undgå ”the romance of communication” og skelne mellem ”sociable conversation” og ”problem-solving communication” John Durham Peters (1999): Dialog er ikke demokratiets sjæl Der skal mere til ifølge Klaus Bruhn Jensen (draft, s.6): ”Translation of potentially endless distributed communications into socially coordinated actions” Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

PAUSE + OPGAVE Grupperne skal tage et foto af hver deltager, redigere det med navn og 10 stikord, der beskriver baggrund og motivation og sende det til hjælpelæreren, der er ansvarlig for gruppen Jeppe: gruppe 1-6 e-mail: jeppeh@itu.dk Rikke: gruppe 7-12 e-mail: rikketh@itu.dk Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

Gruppefordeling Gruppe 1: Kasper Iversen, Dan Ekrem, Louise Nipper, Marie Begovich Gruppe 2: Sigurbjorn Oskarsson, Peter Bencke, Amer Salem, Louise Johansson Gruppe 3: Lars D. Jensen, Rasmus Olsen ,Thea Jørgensen, Svetlana Zemtsova Gruppe 4: Niels Andersen, Martin Lyng-Petersen, Ulrik Scheibye, Katrine Madsen Gruppe 5: Henrik Hoffmann, Casper Michaelsen, Lone Rasmussen, Janne Byrnak Gruppe 6: Lasse Jacobsen, Michael Nielsen, Jacob Bertelsen, Astrid Fonsbøl Gruppe 7: Kasper Nielsen, Michael G.Jensen, Yukio Bergholdt, Mai-Brit Nielsen, Gruppe 8: David Peronard, René Rasmussen, Christine Merklin, Helle Egede Gruppe 9: Søren Jensen, Johnny Barslev, Signe Benzon, Ann-Christina Franchini Gruppe 10: Thorbjørn Jensen, Thomas Kofod, Christina Ernst, Beth Pedersen Gruppe 11: Martin Mortensen, Robert Andersen, Mette Johansen, Lene Andersen Gruppe 12: Timm Hald, Niels-Erik Mogensen, Gry Bauer, Ditte Bechsgaard Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

lektionsplan Se dokument på kursussiden Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

litteratur Bøger: Klaus Bruhn Jensen (2008): Medier og Samfund". København: Samfundslitteratur Klaus bruhn Jensen (red.)(2002): "A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies". London: Routledge. Kompendium: Kan købes i Bogladen ca. 14.2. PDF: Et antal tekster lægges på kursus hjemmesiden i PDF Litteraturliste: pensum plus anbefalet læsning Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

arbejdsformer arbejdsindsats Forelæsninger – Gitte Stald samt gæster Øvelsestimer – gruppearbejde, små oplæg, evaluering, eksamenssnak Brug af hjælpelærere og lærer Mellem lektionerne – grupper som læsegrupper (?) arbejdsindsats Læsning til hver lektion – mellem 30 og 60 sider Gruppearbejde – undervisningsforberedelse, øvelsestimer, eksamensgrupper Eksamen – oplæg, skriftligt arbejde, mundtlig eksamen Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

kommunikation Kursusblog på http://www.itu.dk/courses/DMOK/F2008/ Her lægges: Lektionsplan, seneste version Litteraturliste, pensum samt forslag til supplerende læsning Præsentationer fra undervisning, alle Litteratur til undervisning, pdf eller links Praktiske informationer af enhver art Grupper Kommunikation Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

vejledning Gitte Stald: alle efter behov. Faste datoer og tider: meddeles omkring lektion 4. Eksamensvejledning. Jeppe: vejledning / gruppe 1-6 om praktiske spørgsmål samt særligt ansvar under øvelser Rikke: vejledning / gruppe 7-12 om praktiske spørgsmål samt særligt ansvar under øvelser Jeppe og Rikke: faglig vejledning ift særlige kompetencer Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /

EKSAMEN Ekstern censur, 7-trins-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid ved eksamen. Et skriftligt arbejde kan være: Rapport, rapport med produktion, synopsis, miniprojekt m.m. Deadline afl. af skriftlige arbejder: 21.5. kl.15.00 Eksamensdatoer: 11., 12., 13., 16., 17., 18. juni Medier og kommunikation F08 / lektion 1 / 290108 /