AT-eksamensopgaven 2010 4. februar 2010 / BR.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
Studentereksamen - stx
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT med danskfaglige briller
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
AT-årsprøve 2.g.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Historie i fagligt samspil
AT efteråret 2011 August 2011 / MG & BR. Overordnet emne At være på - muligheder og problemer.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Almen sTudieforberedelse 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
AT-eksamen 2018.
Studieretningsprojektet
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Præsentationens transcript:

AT-eksamensopgaven 2010 4. februar 2010 / BR

Overordnet emne Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914

Tidsplan Uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 5 AT-opgaven udleveres Lektion om ressourcerum 6 Vejledning om valg af emne og fag Arbejd selv (II og III lektion) 7 8 Frist for valg af emne og fag 9 Vejledning i festsalen 10 Skrivedag 11 Synopsen afleveres kl. 16.00-17.00

Den mundtlige prøve Prøven består af en fremlæggelse og en uddybende dialog med udgangspunkt i din problemformulering og synopsis. I dialogen kan der desuden stilles spørgsmål til din studierapport. Studierapporten skal foreligge ved prøven

Faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at du skal kunne: opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.

Bedømmelseskriterier Der gives én karakter. Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang din præstation lever op til de faglige mål for almen studieforberedelse. Herudover lægges der vægt på, hvordan du udvælger, strukturerer og formidler det faglige stof.

Samfund og kultur forandres Årene 1851-1914 bliver samfund og kultur forandret af en række videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger. Med gas og siden elektricitet breder lyset sig i gaderne, og med den øgede adgang til energi både på landet og i industrien forandres menneskers liv og arbejde. Det moderne samfund bliver afhængigt af store teknologiske systemer til fremskaffelse af energi og råvarer, fjernelse af affald og transport af mennesker og varer. Udbygningen af jernbanesystemer, vejnet og telegraflinjer lægger grunden til de moderne nationalstaters infrastruktur og accelererer kommunikation på tværs af grænser. I takt med forandringerne giver nye forestillinger om virkeligheden og ændrede opfattelser af menneske og samfund genlyd i kulturliv, politik og offentlig debat. Videnskab og teknologi er en vigtig drivkraft i den proces, men samtidig har kultur og samfund også indflydelse på den teknologiske og videnskabelige udvikling.

Periodeafgrænsning 1851 - 1914 Fra den første verdensudstilling i London i 1851 bliver verdens -udstillingerne begivenheder, hvor de nyeste resultater af videnskab og teknologi sammen med andre kulturprodukter bliver vist frem for offentligheden. I Europa og USA dominerer en fremskridtsoptimisme, der først for alvor udfordres i forbindelse med 1.verdenskrig i 1914 og anvendelsen af videnskab og teknologi i krigens tjeneste. De tekno- logiske landvindinger bidrager til, at kolonimagterne kan sikre deres politiske kontrol  og økonomiske udbytning i Afrika, Asien og Sydamerika. I kølvandet på imperialismen opstår ny viden inden for eksempelvis medicin, antropologi, geologi og ingeniørvidenskab.

Nyhedsformidling Telegrafen ændrer nyhedsformidlingens form og hastighed, og med forbedrede transportmuligheder kommer avisen ud til bredere lag af befolkningen, der under indtryk af demokratiske og nationalistiske strømninger inddrages i det politiske liv. Kunst og populærkultur henter nye motiver fra videnskab og teknologi og fremstiller videnskabsmanden både som helt og som galning. Billedmedier som fotografi og film dukker op og revolutionerer fremstillingen af virkeligheden, og kunstneriske strømninger udvikler stilarter og udtryksmåder til at forstå tidens forandringer.

Moderne videnskab udfordrer Samfundsvidenskab og psykologi ser dagens lys, samtidig med at etablerede videnskaber inden for naturvidenskab, medicin og humaniora ændres, undertiden i samspil med hinanden. Forskere fremsætter nye forklaringer på sygdomme, arternes oprindelse, menneskets bevidsthed, samfundets strukturer og atomets opbygning, mens opfattelsen af rum og tid som absolutte størrelser problematiseres. Religionens magt udfordres i takt med, at moderne videnskab og teknik vinder indpas i stadig flere dele af samfunds- og kulturliv.

Opgaven (1) Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914 udforme en problemformulering og skrive en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige prøve.

Opgaven (2) Du skal vælge et videnskabeligt eller teknologisk gennembrud i tidsrummet 1851-1914. Du skal undersøge dets fremkomst og belyse, i hvilken forstand der var tale om et gennembrud. Du skal diskutere, hvilke forudsætninger eller konsekvenser dette gennembrud havde eller fortsat har inden for kultur, samfund eller erkendelse.

Opgaven (3) Du skal anvende viden og metoder fra to forskellige fag, hvoraf det ene skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit faglige hovedområde. Historie kan kun indgå som humanistisk fag

Det videre arbejde med opgaven Rum 1 kan inspirere til valg af det emne, du vil arbejde med Rum 2 kan inspirere til at afgrænse problemformuleringen Rum 3 er eksempler på eksperimenter, der kan knytte sig til emnet Rum 4 er link til billeder, musik og film

Opslagsværker Ressourcerummet Opslagsværker på EMU - herunder brug af skoda brug af bibliotekernes databaser AT hos Systime Minileksikon på ÅSG til synopsens udarbejdelse

Brug skolens bibliotek Der er bemanding på skolens bibliotek i forbindelse med vejledningslektionerne Brug ”spildtiden” ved vejledninger til at søge information i studieområdet

Brug det lokale bibliotek Åby bibliotek har fået tilsendt AT-opgaven og ressourcerum Bibliotekerne i tilknytning til skolerne har haft en temadag om emner til årets opgave Åby bibliotek sørger for ekstra bemanding til jeres arbejdsdag i uge 6 Bibliotekernes databaser kan tilgås hjemmefra – kræver lånekort i Århus kommune

Flere gode råd Arbejd i grupper diskussioner, forberedelse, materialer udarbejd din egen synopsis Mød forberedt til vejledning medbring papir og blyant medbring notat med idéer til emne og litteratur benyt arbejdsarket på hjemmesiden til synopsisskrivning Se kommentarer og rettelser fra dine tidligere synopser Begge fag skal i spil og emnerne skal godkendes af begge vejledere

Forslag til emner (1) Matematik og billedkunst Antoni Gaudis bygninger i Barcelona. Matematiske beregningsmodeller og byggeriernes færdige formudtryk (arkitektur- og farveanalyse) Inspiration Rum 1 Arkitekturen slippes løs Rum 2: Gaudi og Barcelona

Forslag til emner (2) Samfundsfag/historie/sprogfag/filosofi Nationalisme og imperialisme Med udgangspunkt i Lars Bo Caspersens artikel ”Det lange århundrede” (ressourcerum 2) kan visionen om ’Nationen’ ses som et filosofisk og politik nybrud i perioden. Nationalismen og dens aflægger imperialismen kan belyses via en konkret sag (nationalismen i DK efter krigen 1864) eller en mere ’global’ sag som . Forslag til fokus: Samspillet mellem det nationale og det internationale og betydningen af den nye teknologi for globaliseringen i perioden

Forslag til emner (3) Naturgeografi/samfundsfag/historie Jernbanenettets etablering NG-delen vil kunne udfolde problemstillinger om fx linleføring, ændringer i lokaliseringsbetingelser, urbanisering Inspiration fra rum 2 Jernbanens udvikling i Danmark Imperialisme og jernbaner