The Fittest will survive

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Samsø Vedvarende energi ø.
Biologi om vandes kredsløb
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Handler om naturvidenskab
Astrid, Peter, Mads, Simon, Michael
Informationsaften for forældre og elever
Science Class Juelsminde Skole
Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Projektarbejde En praksishistorie.
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Et uformelt læringsmiljø
Marianne Mollerup KBH Madhus
Naturvidenskabeligt Grundforløb
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Natur og Teknik i Voel SFO
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Fysik/kemi – hvad er det?
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Fra sanseindtryk til fagudtryk
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Temalinjer Samfundsfaglig Naturfaglig Kunst & Design Drama & Musik Idræt Karrierepilen Medie og It Samt: Base 10 ITO.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Orienteringsaften Brøndby Gymnasium. Program Kl Velkomst ved borgmester Kjeld Rasmussen Adm.dir. i Brøndby IF, Per Bjerregaard/bestyrelsesmedl.
Samfundets energiforsyning
Bæredygtighed – Naturfag
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Ny Fælles Naturfagsprøve
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Forsyning Ballerup Vandspejlet. Forsyning Ballerup og Vandspejlet Vi har brug for jeres hjælp til at finde nye, sjove og brugbare løsninger.
Konfliktforebyggelse
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Begrundelser for det fællesfaglige i naturfagene CFU-UCC, København den Peter Norrild
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturfagsprøven BS
Vindmølleenergi.
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Naturfag.
Livet langs floden Floden skærer sig ned i landskabet
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Præsentationens transcript:

The Fittest will survive Bæredygtighed Formålet med undervisningen i naturfagene er, at eleverne: tilegner sig viden om… Bliver fortrolig med… Får indblik i… Anvender varierede arbejdsformer Udvikler interesse og nysgerrighed Får bidrag til erkendelse og ansvarlighed Får tillid til egne handlemuligheder i menneskets samspil med naturen lokalt og globalt

The Fittest will survive Fælles fagligt naturfags forløb. Fokus på: Vandets kemi Vindens geografi Bølgernes fysik Flora og faunas biologi Om at blive bosat på en øde ø

Saltholm - øen mellem Danmark og Sverige Den ”øde” ø Minus drikkevand Minus el Minus energi Enkelte huse Periodisk oversvømmet 60 – 80%

Dæmninger Undgå oversvømmelser Mulige dæmninger undersøges Jordbundsundersøgelser Vejrforhold i Østersøen Tidevand

Drikkevand / spildevand Bygge regnvandsbassin Osmoseanlæg til at rense havvand Spildevand Bygge og teste pilerensningsanlæg Besøge rensningsanlæg

Mad til alle indbyggere Fødevare / foder Mad til alle indbyggere Sikre fødevare mængden Dyr sommer og vinter Foder til alle dyr Opdyrke marker Sommer og vinter foder

El produktion / energiformer Sol og bølge energi Opstille / måle på solanlæg Undersøge bølger Lagring af strøm Vindenergi Undersøge og bygge mini vindmøller

Fælles naturfaglige udfordringer Fagfagligt basis viden i anvendelse ved løsning af fælles faglige udfordringer Bygge og teste modeller af: Dæmninger Vandrensning Sol, vind, vand-energi Slide Rocket fødevare/foder Øen med faktuel før og efter data

Saltholm - øen midt i Øresund, 10 km fra Rådhuspladsen Fremlæggelser Formidling Lave udstilling Invitere elever til test af modeller Filmklip Forsøg Mundtlighed Skriftlighed Film eller sliderocket

At sætte alle naturfag i spil Det handler om: - at være undersøgende og eksperimenterende - at forberede et fælles fagligt naturfagstema - at lægge fælles planer for 5 timer om ugen i 7 uger At sætte alle naturfag i spil Aff Hjarnø 2012