Interkulturel kompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Hvad er internationalisering
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Global undervisning.
PEST Analyse værktøj.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Vi spoler lige filmen tilbage
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
og menneskerettigheder Fag: Historie & IØ
- fortsat midt i en flekstid?
Den internationale dimension i folkeskolen
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Fagets formål, fokus og fagmål
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Hvad er det der socialisme og marxisme egentlig
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Sociologi – Individ og samfund
Kulturforståelse niveau C
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Den globale udfordring
DIO: Kulturmøde og menneskerettigheder
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Uddrag af politiske principprogrammer
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Børn og pædagoger i en digital verden
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Etnisk Råd Grøndalsvængets Skole. Hvorfor lave et Etnisk Råd? I Københavns kommune har man lavet en udviklingsplan for hvordan byens skoler skal arbejde.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Interkulturel kommunikation
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Verdens syv udfordringer
ETwinning og ENIS – status og sidste nyt Kolding 10. marts 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Træning i kulturforståelse Kapitel 22 Signe Ørom, Mie Femø Nielsen og Pernille Schmidt.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
DET INTERNATIONALE OMRÅDE DIO præsentation af Jonathan Stoker.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
…………Skal blive så dygtige som de kan
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Sundhedspædagogik og værdier
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Tag snakken – bryd vanerne
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Interkulturel kompetence Den interkulturelle kompetence er nødvendig fordi at det kulturelt mangfoldige samfund er en realitet, at mennesker i et stigende omfang vil opleve deres identitet som sammensat af forskellige kulturelle referencerum (fx. religiøst, geografisk, nationalt, etnisk, sprogligt) og sig selv som tilhørende eller tilknyttet forskellige grupper og subkulturer. Den interkulturelle kompetence skal styrke den interkulturelle dialog og samarbejdet – såvel lokalt, nationalt, europæisk som globalt.

Interkulturel kompetence ”Allermest handler det måske om at kunne sætte sig ind i hvordan verden kan se ud med andres øjne, og det kræver både overskud og øvelse” Citat Karen Risager lektor RUC

Interkulturel kompetence II ”Interkulturel kompetence handler først og fremmest om åbenhed overfor forskelle og viden om deres historiske kontekst. Det handler ikke om at lade som om man er en anden end den man er.” Citat Karen Risager, Lektor, RUC

Interkulturel kompetence Alle kompetence bygger på : Viden, færdigheder og holdninger Interkulturel kompetence er evnen til at handle hensigtsmæssigt i uforudsete, ukendte situationer, hvor der vil være flere måder at handle på feks fordi grundlæggende værdier er forskellige

Interkulturel kompetence opbygning Selvindsigt Empati Socialisering Åbenhed overfor nye ting Tryghed ved forandringer Akcept af forskelligheder Konflikløsning Holdningsafklaring Handelkompetencer http://www.globalskole.dk/globalundervisning/Grundskolen/Emner/Internat%20dim%2027/Ideer%200-10.htm

Hofstede`s kulturkriterier Magtdistance (autoritet) Struktureringsbehov- (absolut sandhed) Individualisme- Kollektivisme Materialisme- Humanisme Se www. http://www.geert-hofstede.com/

Vestlig reklame

Samme reklame læst i lande som læser fra venstre mod højre

Verden set i USA perspektiv

Riget i midten

Hvem har du størst kontakt med ?

Links www.globalskole.dk se bla. linkssamling www.globalskole.dk/lærermenu/pædagogiske metoder om bl.a. mangfoldighed www.evam.dk her ligger ” Når mennesker mødes... ”Ideer og øvelser om kulturmøde se http://www.evam.dk/nmm.htm www.hallo-danmark.dk www.medborgerskab.dk www.salaam.dk film om interkulturelle emner

Materialer ”Klædt på til verden- håndbog til undervisere om interkulturel kompetence” af Ellen Farr, Lone Smidt og Lilian Rhode Geografforlaget jan 2009 se forhåndsomtale på www.globalskole.dk på lærermenu.