Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOlaf Thorsen Redigeret for ca. et år siden
1
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016
2
Side 2 Nadia El-Gendi Seniorkonsulent Mail: neg@cabiweb.dk Mobilnr. 50 82 51 28
3
Side 3
4
Side 4
5
5 Hvorfor kulturfokus?
6
Side 6
7
Hvad er kultur?
8
Side 8 Kultur Kultur er… alt det selvfølgelige, vi går og gør hver eneste dag internaliseret i vores kroppe - vi gør det pr. automatik (embodied) de uskrevne regler.
9
Side 9 Kultur kan være svært at få øje på Man bliver blind, og tager for givet at andre tænker som en selv Integration af udenlandske medarbejdere på danske arbejdspladser
10
Side 10 Kultur… Kultur er historisk Kultur kan ofte opleves som naturligt Kultur opleves som sandhed – men forskelligt i andre kulturer…
11
Side 11 Kulturmødet
12
Side 12 Kortspil
13
Side 13
14
Side 14 ’500’ ’31’
15
Side 15 Det vi gerne opdager… Dårlig kommunikation - konfliktfyldt Ikke forstå hvad der bliver sagt eller ment Irritation Sladder Fordomme i mødet medarbejderne følger ikke det aftalte Medarbejderne føler sig udsat for racisme eller forfølgelse 15
16
Side 16 Hvor kæden hopper af… Kulturmødet mellem… Egalitær arbejdspladskulturHierarkisk arbejdspladskultur
17
Side 17 Afgrænset kulturelt felt Afgrænset kulturelt felt Afgrænset kulturelt felt Afgrænset kulturelt felt
18
Side 18 Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Egalitær (Low context) Lav magtdistance) Egalitær (Low context) Lav magtdistance)
19
Side 19 Danmark: Et af de mest egalitære lande i verden (Geert Hofstede)
20
Side 20
21
Side 21 Danmark er et egalitært samfund: Skattesystem Lige adgang til sundhed, uddannelse osv. Kritisk presse
22
Side 22 Folk fra egalitære samfund kommunikerer Ulighed er dårligt Privilegier skal man gøre sig fortjent til Kritisk tænkning uenighed er godt Flad lederskab Antiautoritære ofte ud fra en optik, hvor…
23
Side 23 Antiautoritære
24
Side 24 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Usynlig magtbalance i samarbejdet mellem leder og medarbejder Meget lille afhængighed af ledelse Medarbejdere foretrækker den konsulterende lederstil Lidt kontrol Tillid Medarbejder og ledere er gensidigt afhængige af hinanden – for at nå i mål Medarbejdere vil uden større besvær henvende sig og modsige sin chef, og chefen vil have en forventning herom
25
Side 25 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Selvstændighed forventes Eksempel; Konflikten med at sætte sig ned på en stol og vente på opgaver
26
Side 26 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Ansvarlighed forventes Uenighed er acceptabelt Vi taler ikke ‘ned til’ folk Man giver ikke hinanden ordrer, men spørger/beder pænt Man er konfliktsky – løser ved kompromis og forhandling anvender ironi
27
Side 27 Ironi og sarkasme Vi vil stoppe lidt tidligere i dag, så har du også mulighed for at hjælpe til med at rydde op, ikk? ”
28
Side 28 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Taler indirekte frem for direkte
29
Side 29 Indirekte tale ”Gider du rydde op, inden du går hjem?” ”Der trænger godt nok til at blive fejet her” ”Den kunne også være pæn i blå” ”Det kunne også være spændende for dig at starte på denne opgave”
30
Side 30 Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Egalitær (Low context) Lav magtdistance) Egalitær (Low context) Lav magtdistance)
31
Side 31 Eksempler på hierakiskesamfund Drenn AlderdomUddannelse Ledelse
32
Side 32 Hierarkiske samfund – hvor der er en høj magtdistance Skattesystem – stor forskel på rig og fattig Der er forskel på hvilke sygehuse man har adgang til og lægebehandling man kan få Censureret presse
33
Side 33 Hierarkisk samfund Ulighed er naturligt – alle forventer at privilegier afhænger af din placering i hierarkiet ordre skal adlydes få ordrer uden spørgsmål – lydige man er meget afhængig af ledelse Er vant til autokratisk ledelse Er vant til en faderligledelse – som er ansvarlig for at opgaven løses ‘Spørger om lov’ kultur
34
Side 34 Er det ok, hvis jeg tager en blyant?
35
Side 35 Kollegaer fra hierarkiske samfund oplever i kulturmødet med det egalitære samfund sig: Ikke respekteret for sin position i hierarkiet folk gør ikke som man siger, når man giver ordre Eller man skal skure toiletter selvom man er – head of salat Eller feje selvom man er mekaniker Føler sig forbigået i forhold til at få tildelt opgaver (vi tager dem selv) At danskerne er meget uformelle. Vi bruger ikke ord som ‘sir’ / ‘madam’, titler på uddannelse eller ‘dresscode. Vi har ikke en særlig praksis ved folk der har en særlig position
36
Side 36 Kollegaer fra egalitære samfund oplever ofte medarbejdere fra hierarkiske samfund som: Nedladende i sin kommunikation (giver ordre) At de tror at de er bedre end andre ‘Mindre fagligt kompetente end andre medarbejdere’ Tænker ikke selvstændigt
37
Side 37 Interkulturel kommunikation
38
Side 38 Metode (interkulturel kommunikation)
39
Side 39 ?
40
Side 40 Tips og tricks Overvejende sandsynligt, at vi ikke tænker ens om, hvordan opgaven skal løses Undersøg medarbejdernes perspektiver og hensigter Få dem til at forklare - også gerne flere gange - så det ikke bliver dine antagelser Lyt efter (pas på med ikke at antage for meget)
41
Side 41 Tips og tricks Husk at italesætte de udskrevne regler Hold dig opdateret på viden om andre kulturer Informer dine ansatte om, hvordan de selv kommunikerer, og hvordan deres indvirkning er på andre Husk: Hav ikke berøringsangst overfor kultur. Kultur er ikke helligt, det er en tilfældig praksis
42
Side 42 Hvad er målet? Hvad vil jeg gerne have til at ske? (…eller er det bare personligt generende for mig, fordi vi PLEJER at gøre tingene på en anden måde?)
43
Side 43 Samarbejde
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.