Effektiviseringsstrategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
KTO-forlig / KL-området – 19. februar 2011 • Pr. 1. april 2011 – 31. marts 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Implementering af folkeskolereform
Reform af førtidspension og fleksjob
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Bilag 2: Organisationsudvikling
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Administrative pejlemærker i BUF
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
PR Kampagne for folkeskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform i København
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
”Vi når målet – men hvordan?”
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Politisk temamøde den 8. maj 2014 Det specialiserede social- og specialundervisningsområde Borgmester Mogens Gade, formand for KKR Nordjylland.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
sammen om sundhed Sundhedsforum
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Budget 2014 TR møde 27. august Kommuneaftale for 2014 Reduceret ramme for kommunernes drift økonomi 2 mia. Anlægsloft på 18,1 mia. Finansiering.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
TR møde 27. august 15 Arbejdspladser, At indsats og Københavns Kommunes Budget 2016.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen 21. Januar 2010 Budget 2010 Dagtilbud til Børn & Unge.
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Effektiviseringsstrategi 2015-2018 03-04-2017 Effektiviseringsstrategi 2015-2018 Børne- og Ungdomsforvaltningens budgetseminar 26. og 27. februar 2014

Effektiviseringer – Hvorfor og hvor meget? 03-04-2017 Effektiviseringer – Hvorfor og hvor meget? Hvorfor effektivise-ringer? Sikre en effektiv opgaveløsning. Rum til investeringer, udvikling og omprioriteringer. Sikring af en sund nationaløkonomi og en effektiv offentlig sektor ligger loft over kommunernes serviceudgifter. Vækst i børnetal vs. nulvækst i serviceudgifter medfører demografiudgifter på ca. 200 mio. kr., men ikke større budget i KK. Effektiviserings-behov Københavns kommunes effektiviseringsbehov udgør 300 mio. kr. i 2015. BUU skal bidrage årligt med ca.100-160 mio. kr. Tværgående effektiviseringer 20 mio. kr. Forvaltningsspecifikke effektiviseringer 100 mio. kr. Dertil kommer andre finansieringsudfordringer 40 mio. kr. Ca. 43 pct.

Stigende krav til effektiviseringer i BUF FORTROLIGT Stigende krav til effektiviseringer i BUF BUF skal henover de næste fire år finde op mod 600 mio. kr. i effektiviseringer Ca. 600 mio. kr. over 4 år

Effektiviseringskravet ift. BUF’s budget 03-04-2017 Effektiviseringskravet ift. BUF’s budget Effektiviseringsbehovet udgør en begrænset del af BUF’s samlede driftsbudget på i alt 9,6 mia. kr., svarende til i omegnen af 1,5 % årligt. 78 pct. af det samlede budget til børne- og ungdomsområdet i 2014 ligger decentralt. Ca. 80 pct. udgøres af løn.

Samlet billede – intet fald i udgifterne FORTROLIGT Samlet billede – intet fald i udgifterne Siden 2007 er stigningen i antallet af børn (14,7 pct.) forløbet parallelt med stigningen i driftsbudget (14,9 pct.) Konklusion: Hidtidige effektiviseringer og besparelser er vendt tilbage til området til at finansiere demografisk vækst, nye tiltag og initiativer.

Behov for effektiviseringer - for at kunne finansiere nye tiltag og initiativer Effektiviserings-måltal i KK

Hvad har BUU gjort tidligere? Resultat af effektiviseringer og tildelinger 03-04-2017 Mio. kr.  Mio. kr. 2011 2012 2013 2014 Nye forvaltningsspecifikke effektiviseringer -74,4 -54,2 -19,2 -70,8 Stigende profiler og afledte effekter -25,5 -60,9 -14,5 Tværgående effektiviseringer/Citizen og Statens afbureaukratiseringer (2011) -22,1 -9,5 -8,2 -20 Nye budgettildelinger eksklusiv demografi 70,2 62,2 100,1 90,8 Nettoresultat -26,3 -27 11,8

Hvad har BUU gjort tidligere? Eksempler 2011: Indført ny institutionsstruktur og reduceret kompensationsordninger 2012: Forhøjelse af lærernes undervisningstid 2013: Ny budgetmodel for gårdmands- og rengøringsområdet for daginstitutioner 2014: Ny budgetmodel for teknisk personale og rengøring på skoleområdet Konkrete effektiviseringer som præciserer udmøntningen på skoler og institutioner

Hvad har BUU fået tidligere Eksempler på bevillinger som BUU har fået i budgetforhandlingerne 2011: Styrket faglighed i folkeskolen og profilskoler 2012: Flere timer i dansk og idræt. Inklusions- pædagoger og frokostordning 2013: Skolemad til fattige børn, sociale normeringer og klubber til unge 2014: Folkeskolereform og midler til sundhedsplejens arbejde med udsatte familier Konkrete nye aktiviteter som BUU har fået midler til ved budgetforhandlingerne i BR

Oplæg til effektiviseringsstrategi 2015-2018 03-04-2017 Oplæg til effektiviseringsstrategi 2015-2018 Langsigtet 4-årigt perspektiv Integreret del af opgaveløsningen Inddragelse Måltal og politiske prioriteringer Analyser og benchmark Økonomisk plan med investerings- og effektiviseringsperspektiv Effektiviseringskatalog En flerårig strategi: Forbedrer styringen Giver mere intelligente effektiviseringer Udnytter synergier Tilgodeser langsigtet udvikling Giver tid til at virke Vi har en effektiviseringskultur, hvor alle bidrager med konkrete effektiviseringer til gavn for vores samlede område Effektivisering er hverdag og konkrete effektiviseringer indtænkes i alle handlinger Målet

Strategiens tre hovedelementer 03-04-2017 Strategiens tre hovedelementer Produktivitet og mere effektiv opgaveløsning På alle niveauer skal der løbende være fokus på driften, således at opgaveløsningen sker så produktivt som muligt. Prioriteringer ml. ydelser Børne- og Ungdomsudvalget skal forelægges materiale, som gør det muligt at drøfte serviceniveau og prioritere mellem forskellige områder og indsatser. Omlægninger og struktur Hver gang der foretages strukturelle omlægninger af tilbud, skal der tages stilling til muligheden for at effektivisere. Effektivise-ringer i driften Politisk besluttede effektiviseringer på tværs af driften

1. Effektiviseringsbidrag fra forvaltningens 03-04-2017 To-delt strategi 2015-2018 1. Effektiviseringsbidrag fra forvaltningens enheder 2. Prioriteringer 3. Omlægninger Effektiviserings- behov + + = Gensidigt forpligtende ”overenskomst” mellem BUU og forvaltningens ledere. Hvert år finder BUU ved omlægninger og prioriteringer halvdelen af effektiviseringsbehovet, mens lederne effektiviserer for op til den anden halvdel

1. Prioriteringer Mål: Børne- og Ungdomsudvalget træffer overordnede politiske prioriteringer i forhold til de kommunale kerneopgaver, serviceniveau, borgerinddragelse mv. Middel: Børne- og Ungdomsforvaltningen leverer løbende materiale, som muliggør en prioritering af områderne. Dvs. grundige og gennemarbejde analyser, der opstiller økonomien og synliggør prioriteringsrum, anvender benchmark, effektanalyser mv.

2. Omlægninger Mål: Hver gang BUU præsenteres for en sag om omlægning af et tilbud, så skal der indarbejdes forslag om mulige effektiviseringer. Middel: Effektiviseringer er hverdag og konkrete effektiviseringer indtænkes i alle dele af forvaltningens arbejde. Eksempler: Ny institutionsstruktur (ny organisering og ledelsesstruktur gik hånd i hånd med effektivisieringsbidrag) Folkeskolereformen (længere og mere varieret skoledag kombineret med ny organisering af og samarbejde omkring skoledagen) Konkurrenceudsættelse, fx befordring via udbud Bedre styring af STU-tilbud gennem annoncering

3. Produktivitet – Ledernes effektiviseringsbidrag 03-04-2017 3. Produktivitet – Ledernes effektiviseringsbidrag Mål: Der arbejdes fokuseret med effektiviseringer, og det tænkes ind som en naturlig del i alle dele af forvaltningens arbejde. Middel: Alle ledere gives et effektiviseringsmåltal. Dermed er ledere på alle niveauer ansvarlige for arbejdet med at effektivisere opgaveløsningen. Medarbejderne inddrages i arbejdet, herunder medarbejderrepræsentanterne både centralt via HovedMED og lokalt i MED-strukturen. Central understøttelse og facilitering og udarbejdelse af idekatalog med fx fokus på produktivitet

Medindflydelse Medbestemmelse Medansvar 03-04-2017 3. Produktivitet – Ledernes effektiviseringsbidrag Hvorfor? Forvaltningen foreslår, at alle ledere med budgetansvar involveres i et fælles arbejde med at finde og selv udvælge gode lokale effektiviseringer således, at løsningerne vælges så tæt på opgaveløsningen som muligt. Der skabes løsninger tæt på driften - hvor der er størst viden om budget og forbrug, indsatser og effekt. En effektiviseringskultur hvor alle bidrager. Denne model ligger i tråd med kommunens fokus på tillidsbaseret ledelse. Der udmeldes et effektiviseringsmåltal (procentdel af eget budget) til alle enheder med budgetansvar. Måltallet kan reduceres, hvis der i løbet af året findes yderligere fælles effektiviseringer. Den enkelte leder tilrettelægger og gennemfører egne effektiviseringer. Medindflydelse Medbestemmelse Medansvar Skoleledere Klyngeledere, Klubledere Daginstitutionsledere Ledere af bydækkende tilbud Ledere af støttefunktioner chefer fra administrative enheder Hvordan? Måltallet ligger årligt i omegnen af 1%.

3. Produktivitet – Ledernes effektiviseringsbidrag – Hvordan lykkedes vi? Perspektivet fra lederniveauet vedr. to-delt model i et 4-årigt perspektiv: Budgetsikkerhed og stabile vilkår Muligheder for langsigtede effektiviseringer Muligheder for smidigere tilpasning på personaleområdet Udfordringer: Kulturændring Effektiviseringer fylder mere end tildelinger Tveægget sværd: Løber fra ansvaret eller blander sig for meget? Løsning: Gensidig forpligtelse Inddragelse, inddragelse, inddragelse Fortæl hele historien

3. Inddragelse, workshops, vidensdeling 03-04-2017 3. Inddragelse, workshops, vidensdeling Budgetmøder Vidensdeling Workshops Energi-optimering Senere workshops Idégenere-rende workshops i forlængelse af budget-møder Løbende forvaltnings-understøttelse Sygefravær Egne konkrete effektiviseringer X Z Y Afbureau-kratisering Skoleårets planlægning

Kommende budgetmøder med ledere 03-04-2017 Kommende budgetmøder med ledere  Område Dato Deltagere Sted Amager 3. marts, 9-11 Skoleledere, klyngeledere og netværkskoordinatorer Artillerivej 126, 6. sal værelse 6.06 Nørrebro 4. marts, 8.30-9.30 Skoleledere Ørnevej 55, 3. sal 11. marts, 9-10 Klyngeledere og netværkskoordinatorer Indre By/Østerbro 11. marts, 11.15-12.15 Stormgade 18 Valby, Vesterbro, Kgs. Enghave 12. marts, 8-10 Klyngeledere Gammel Køge Landevej 3AB, 5. sal, mødelokale Havn/Marina Vanløse, Brønshøj, Husum 18. marts, 9-10 Linde Alle 40-44, Revykælderen 25. marts, 9-10 25. marts, 11-12 7. april, 9-11 Gasværksvejens skole, Gasværksvej 22-24 Herudover løbende inddragelse af Hoved MED (næste møde 4. marts) og interesseorganisationer