Narsarsuaq 13.-16. april 2011. • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Lærerprofessionen - en definition.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.

Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Pædagogisk udvikling Jan afdelingsopdelt skole - 1. afdelingslederkursus - 1. afdelingslederkursus - Skoleudvikling v/ Erik Torm - Skoleudvikling.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Sunds skole Evaluering
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Undervisningsdifferentiering i faget grønlandsk – hvorfor og hvordan? Fagevalueringen af grønlandskundervisningen på mellemtrinnet – et temperaturmåling.
Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Nuuk marts Atuartitsinermi tunngaviit Kommuneqarfik Sermersuumi ilinniaqqittut piginnaasaat. Kommuneqarfik Sermersuumi Ineriartortitsinermi.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Almen Didaktik Indhold og form
Kommuneqarfik Sermersooq Misilitsinnerni angusat 2010
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Narsarsuaq april 2011

• Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani ilimasuutikka Oqaatiginiakkakka

• Pædagogisk princip • Ressourcepersoner i Kommune Kujalleq og deres kompetencer • Mine forventninger for udviklingen af skolen i Kommune Kujalleq Jeg vil komme ind på

Siunertaq: 1. Atuartup kinaassutsiminik, kulturiminik, pingaartitaminillu paasinninnerata nakussassarnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. 2. Atuartup inuttut inooqatigiissutsikkullu inerikkiartornissanut, atuarfik toqqammaviliissaaq. 3. Atuartup oqartussaaqataanermik eqqarsartaatsimut ilinniartinnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. Inerisaavik 2011 Atuarfitsialak, kulturi ilisimatusarnerlu tunngavigalugit 2002

Formål: 1. Folkeskolen skal skabe grundlag for at eleven udvikler sin viden og forståelse af egen identitet, kultur og værdier. 2. Folkeskolen skal medvirke til elevens personlige og sociale udvikling 3. Folkeskoleskolen skal skabe grundlag for at eleven indføres i en demokratisk tankegang og bliver bevidst om egen demokratiske rettigheder og pligter. Inerisaavik 2011 Atuarfitsialak, kultur og forskningsbaseret skolereform 2002

•Kisitsinermi algebramilu: –Kisitsisit nalinginnaasut qulinngortiterisaaserlu ilisimassagaat •Matematikkip atuuffii –Suliaqarnerni assigiinngitsuni kisitseriaatsit toqqarsinnaassagaat atorsinnaassagaallu

•Arbejde med tal og algebra: –Kender til de naturlige tal og titalssystem •Anvendt matematik –Kan vælge og bruge regningsarter i forskellige praktiske sammenhænge

Semester 1 1. år Akademisk Diplomudd. Almen P æ dagogik; Didaktik eller Skoleledelse 6 Semester 2 Semester 3 2. år Master Almen P æ dagogik eller Didaktik 3 Semester 4 Semester 5 3. år Cand. P æ d. Almen P æ dagogik eller Didaktik Semester 6 3. årPh. D.

•Alloriarfinni misilitsinnerit ingerlaavartumillu naliliineq •Inaarutaasumik misilitsinnerit atuartullu sinneruttut •Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusut •Pikkorissarnerit •Ilinniartitsitseqqinnerit •Tiimit aningaasaliissutillu

•Trintestresultaterne, løbende evaluering, prøveresultater og elevprofiler •Implementering af effektive undervisningsprincipper •Kursus •Efter- og videreuddannelse •Midler til ressourceforbrug

9,4 23,9 66,7

Atuarfiup pisortaata suliassai: –Atuartut namminneq ilikkagassiornerat qanorlu iliornissaminnik pilersaarutaat –Alloriarfinni misiltsinnerat, 3. klassimi nammineq suliamik saqqummiussineq 7. klassimi aalajangersimasumik sammineqarluni suliaq –Atuartut oqaloqateqarnikkut atuaqamminnillu suleqateqarnikkut ilinniarnerat –Alloriarfinniit alloriarfinnut ikaarsaarneq – toqqaanissamut sungiusarneq –Ilinniagaqarnissamik inuussutissarsiuteqarnissamillu qinigaqarneq

Skolelederens aktivitetsplan: –Elevernes egen mål for læring og handleplaner –Trintest, fremlæggelse af eget arbejde i 3. klasse og emneorienteret opgave i 7. klasse –Elevernes læring i aktivitets- og dialogcenter i klassen –Overgange fra trin til trin – opøvelse i at træffe valg –Uddannelses- og erhvervsvalg

•Atuarfiup angerlarsimaffiullu akornanni atuartup atuarnermini ilinniagaqarnissaminilu pilersaarutai pillugit isumasioqatigiinneq •Nakkutilliineq Atuarfiup siulersuisa suliassaat

•Skolens og hjemmets samråd om det enkelte barns skole- og uddannelsesforløb •Tilsyn Skolebestyrelsens opgaver

•Atuarfiit pillugit isumasioqatigiinnermi inerniliinerit tunngavingalugit qaqugu qanorlu iliuuseqarnissamik pilersaarusiorneq. •Peqqussummut, isumaqatigiissutinut atorfinitsitsisarnermullu maleruagassanut tulluarsakkamik atuarfiup ilusaata aaqqissuuneqarnera. •Qaqugu qanorlu iliornissamut pilersaarusiami anguniakkat suliassallu naammassineqarnissaannut atuarfinnut isumalluutinullu tulleriiaakkamik qanoq iliornissamut sinaakkusiineq. •Suliap sumut killinneranut naliliinissaq.

•Udarbejder tids - og handleplan ud fra skoleseminarets konklusioner. •Gennemgang af skolestrukturen i kommunen med henblik på tilpasning til forordningen, arbejdstidsaftalen, herunder normeringsspørgsmålet m.v. •Giver skolen og ressourcepersoner råderum ved prioritering for opfyldelse mål og opgaver i tids - og handleplan. •Opfølgning/Status for arbejdet.

Traditionel skolehjem 10. klasse Æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse Skolehjem 10. klasse æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse BygdeskoleByskole Meget lidt eller næsten ingen omsorg og pædagogiske aktiviteter

”Efterskole” VVE og Maniitsoq 10. klasse Æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse (10. Klasse) æ ldstetrin Mellemtrin By og bygdeskole Efterskole Ekstra opsamlings år – 10. klasses prøve ”11.” klasse

”Kangerlussuaq kostskole” 10. klasse Æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse 10. klasse æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse By og bygdeskole En folkeskole med kostafdeling - Man udvider skolen med en kostafdeling. Omsorg og pædagogik som en efterskole En ”ø” skole med elever fra byen. Se:

”Kostskole eller ”ny” efterskole” 10. klasse Æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse 10. Klasse Liniefag 9.Klasse 8. Klasse (7. Klasse) Mellemtrin By og bygdeskole Kostskole En kostskole med undervisning og omsorg. Afsluttende prøver efter folkeskolens afgangsprøver

”Ado Lynge model” 10. klasse Æ ldstetrin 9.klasse 8. klasse 7. klasse Mellemtrin 6. klasse 5. klasse 4. klasse 3. klasse Yngstetrin 2. klasse 1. klasse S æ rlig tilrettelagt undervisning æ ldstetrin Mellemtrin By og bygdeskole Kostskole En kostskole med specialundervisning og omsorg

Traditionel skolehjem – opgaver: •Der skal udarbejdes: –Tilstandsvurdering og renoveringsplaner –Standarder for fysiske rammer –Retningslinjer for omsorg og pædagogik

Kostskoler ”Begge modeller” •Der skal udarbejdes. –Planer for etablering –Lovgivning? –Indholdsplaner (udover folkeskolens læringsmål) –Skolestruktur

•Atuarfiup ilusaa – siunnersorteqarneq - nunaqarfimmiut atuartullu allat 9.-10, klassimi? •Atuartitsinerup sinaakkutissaa - tiimit •Nakkutilliineq Kommunalbestyrelsip suliassai

•Skolestrukturen - ressourcepersoner - bygdeelever i byen i 9. – 10. klasse? •Rammer for undervisningen - timer •Føre tilsyn

•Kommunip nakkutigissavaa aningaaasaliissutaasut ilumut atuartitsinerup pitsanngorsarneranut atorneqartut •Atuartitup pisariaqartitsinera ilikkagassatullu anguniagassat aallaavingalugit atuartitsineq pilersaarusiorneqartoq •Alloriarfinni misilitsinnermi ingerlaavartumillu naliliisarnermi inernerit atuartitsinermi atorneqarnerat qulakkiissavaat •Ilinniagaqarnissamut inuussutissarsiuteqalernissamullu ilitsersuinermi atuarfimmiit atuartut anisartut pillugit paasisat aallaaviussapput •Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusut piviusunngortinneri •Pikkorissaanerit ilinniartitseqqinnerillu atuarfiit pisariaqartitaanut siunnerfeqartinneqartariaqarput. Kommunip akisussaaffia

•Kommunerne må have fokus på hvorvidt resurserne bliver brugt til at sikre kvalificeret undervisning •Undervisningsplanlægning ud fra elevernes behov og læringsmål •Resultaterne af trintestene og den løbende evaluering skal bruges aktivt i undervisningen •Uddannelses- og erhvervsvejledning med udgangspunkt forløbsanalyse af elever som forlader folkeskolen •Implementering af effektive undervisningsprincipper •Kursus, efter- og videreuddannelser skal målrettes skolernes behov kommunernes ansvar