En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
Opgaven jeg fik stillet
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Fortællinger fra kanten
Hold fast, hold ud eller hold igen
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Fakta om kursisterne på HF 9 % af alle med en studentereksamen kommer fra HF Gnm. alder ved start 19 år mod 16 år på de øvrige gymnasiale uddannelser 70.
Regeringens globaliseringsudspil
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Skive Kommune: Hvordan kan kommunale initiativer over for borgere med psykiske problemstillinger sikre gode skoleforløb og bedre tilknytning til arbejdsmarkedet.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
IKV konsulentseminar 11. juni 2014 Hedensted. Strategi Job og uddannelse → klare sig selv Borgeren ser sig først og fremmest som sit eget ansvar at have.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Middelfart 7. september2015.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
Team Nordahl og Skibet Skole
”Unge, motivation og robusthed”
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Unges uddannelsesvalg
Hvad er gadeplan sat i verden for.
Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum
Unges udsathed i forandring?
FaktaArk Voksenvejlednings- netværkene November 2008
Præsentationens transcript:

En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele skal være godt!” Forventningen om (og muligheden for (?)) lykke på alle livsområder er vokset hos mange unge •Øget forældreopbakning blandt flertallet af de unge •Målrettethed er normen blandt stadig flere unge – sværere at være søgende og uafklaret

Og fordi… •Nedgang i efterspørgslen på ufaglært arbejde •Kravene i på arb.markedet og i uddannelserne er stadig større •Manglende fokus på bolig- og socialpolitikken og den etniske sammensætning i befolkningen •Et uddannelsessystem der er vanskeligt at overskue - en forkortelses- og valgjungle •Uddannelse er blevet en vare der skal sælges

Der er jo mange jobs man kan være i dag. Jeg er helt blank. Der er så mange fag, kreative fag. Tømrer, snedker, murer, du kan bare blive ved derudaf. Tegner. FUCK Niklas 17 år Hvad er den største udfordring i dit liv? Skolen og tanken om at jeg i en alder af 16 år skal bestemme hvad jeg vil resten af mit liv. Pige 16 år Uddannelsesvalget er svært & opleves som et pres for mange unge Noemi Katznelson,

Udsatte unges strategier i mødet med uddannelse • Unge med en viljesstrategi • Unge med en passivstrategi • Unge med en konfronterende strategi • Unge med en standby-strategi Noemi Katznelson,

Uddannelsespolitiske initiativer ift. udsatte unge Særlige forløb for særlige unge Mentorordninger Uddannelsesplaner Kontaktlærere Individuelle kombinationsforløb Opsøgende indsats ift. den enkelte udsatte ung Vejledning Psykologtilbud Tests, screening osv. Noemi Katznelson,

Initiativerne vidner om følgende tendenser: •Tendens til institutionel individualisering •Tendens til fokus på særforanstaltninger og ikke uddannelsernes grundydelse Noemi Katznelson,

Anbefalinger •Tilbud om tillidspersoner •Fokus på skole- og læringsglæde – færre skal ’vaccineres’ mod videre uddannelse •Fokus på det sociale klister •Skolen alene kan ikke løfte opgaven – behov for en sammenhængende ungdomspolitik •Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, forvaltninger, funktioner osv. Fordi…

Noemi Katznelson, Et øget samarbejde virker •Helt gennemgående tilbagemeldinger fra alle niveauer og institutioner om at samarbejde virker •Fokus flyttes fra den enkeltes arbejdsopgaver til den enkeltes rolle i den samlede indsats overfor den unge – større fælles ansvar •Fra besværlige modstandere til vigtige samarbejdspartnere •Hurtigere sagsbehandling •Øgede muligheder for de unge