Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor ER det så svært at lykkes med at motivere medarbejdere til efteruddannelse?
Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum Præsentation ved Netværkslokomotivets Jubilæumskonference Scandic Hotel Kolding, 6000 Kolding

2 Fordi det handler om mere end motivation, din …
Maleri: Torben Mersholm

3 VEU-aktivitetsudvikling

4 Uddannelsesmotivation igen i fokus

5 Interesse for VEU

6 Hvorfor vil de ufaglærte ikke være faglærte
Hvorfor vil de ufaglærte ikke være faglærte? Hvorfor vil de kortuddannede ikke på skolebænken? Ja eller nej tak til VEU: Et spørgsmål om mere end bare ”motivation” Uddannelsessektoren præget af uddannelsesoptimisme og blindhed over målgruppens bekymringer Mange faktorer (barrierer) spiller ind Livsformsbarrierer Modstandsbarrierer Institutionelle barrierer

7 Teaterspektrum takes the scene…

8 Barriere 1: Arbejderhabitus og manglende læringsidentitet
Arbejdet er midlet, fritiden er målet (manglende karriere- og udviklingsperspektiv). Arbejdet adler; stærk ansvarsetik overfor arbejdsgiveren og arbejdet i sig selv. Arbejdet skal udholdes; det gælder om at finde rytmen – ikke bryde den.

9 Barriere 2: Frygt for og modstand mod uddannelsessystemet
Dårlige erfaringer fra grundskolen (”jeg lærte først noget, da jeg gik ud af skolen”). Frygt for tab af status og arbejde (”kan jeg beholde mit job, hvis de finder ud af, at jeg er ordblind?”). Frygt for forventninger om øget funktionel og arbejdstidsmæssig fleksibilitet efter endt uddannelsesforløb (”jeg har fået alle mine ambitioner opfyldt, jeg fylder snart 60, lad mig nu være”).

10 Barriere 3: Institutionelle barrierer
Arbejderkollektivets normer og jantelovens første bud (”du skal ikke tro, du er noget”). Faghierarkiets håndhævelse gennem befæstning af faglige og opgavemæssige skel; jantelovens andet bud (”I skal ikke tro, at I er lige så meget som os”). ”Vi kan ikke finde hverken hoved eller hale i det” [kursus- og tilskudsjunglen].

11 Hvordan kan læringsidentiteten udvikles hos ufaglærte?
Gør det lettere at overskue og tilmelde sig VEU Kollektive uddannelsessatsninger fremfor individuelle Læring øger lysten til mere læring VEU skal give håb om styrket employability og nye beskæftigel- sesmuligheder Uddannelsesbudskabet skal leveres af personer, som de ufaglærte har tillid til

12 Lindø-projektet

13

14 Referencer Klindt, M.P. og Sørensen, J.H. (2010) Barrierer og løftestænger for kortuddannedes opkvalificering, Aarhus Universitet NCK. Klindt, M.P. og Lassen, M. (2010) Når kompetenceudvikling af kortuddannede handler om mere en motivation, Aarhus Universitet: NCK Kondrup, S. (2012) Livslang læring for alle? En arbejdslivshistorisk undersøgelse af det ufaglærte arbejdsliv som betingelse for livslang læring og opkvalificering, ph.d.-afhandling, RUC Klindt et al. (2017) Et udfordet AMU-system – mod revitalisering og fornyelse VEU-ekspertgruppen (2017) Nye kompetencer hele livet


Download ppt "Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google