Sven Krarup Nielsen Chefkonsulent Informatikområdet Vejdirektoratet Vejreference og vejmidte - et grundlag for digital forvaltning i vejsektoren Sven Krarup Nielsen Chefkonsulent Informatikområdet Vejdirektoratet
2003: Tre budskaber fra vejtrafikkens verden: Borgere, trafikanter og professionelle bruger stedfæstelse hele tiden, ofte uden at tænke over det. Vi har masser af standardiserede systemer – de kan bare ikke altid tale sammen. Nu må vi skabe det fælles, grundlæggende, standardiserede og digitale vejnet. Er vi kommet videre?
5 budskaber i 2004: Kommunalreformen ændrer geografien Dette må ikke medføre at vi taber data Når vi alligevel skal lægge om kan vi lige så godt gøre det intelligent Vejdata skal henføres til en ensartet nøgle og et fælles digitalt vejnet Der skal være fælles standarder for data og deres opdatering
Geografien hænger sammen
Gør data det også?
Gør data det også? Sektorerne skal samarbejde på Referencedata Multisektor data og på grænsefladerne
Hvor svært kan det være? VIS VEJMAN/ROSY FOT (TK+Kort10) Meget detaljerede data om alle stats- og amtsveje lagret i en fælles “segmentmodel” tilknyttet generel geometri. (Vejdir.+amterne) VIS Detaljerede data om kom-munens veje baseret på ad-ministrative referencer. Evt. geometri jf. tekniske kort (Kommunerne) VEJMAN/ROSY Detaljeret topografisk kort over hele vejnettet registre-ret i en geometriobjekt-model med få suppl. data (KMS og kommunerne) FOT (TK+Kort10)
Og vi vil gerne kunne: Ajourføre og registrere via kort Mindske antallet af arbejdsgange - adgang til registre Ensartet og standardiseret måde at tale sammen på –infrastrukturen eller arkitekturen. Kan forstås på flere måder På tværs af de mange produkter På tværs af de administrative grænser På tværs af sektorer og forvaltninger Og så på tværs i den gale hals – Mit udgangspunkt er på tværs af grænser administrative, sektor- og forvaltningsgrænser
Fælles nøgler! Danmarks Veje Standardisering af vejdata FOT Kan forstås på flere måder På tværs af de mange produkter På tværs af de administrative grænser På tværs af sektorer og forvaltninger Og så på tværs i den gale hals – Mit udgangspunkt er på tværs af grænser administrative, sektor- og forvaltningsgrænser FOT
Mange web-services – ét datagrundlag! vejportal.dk og andre indgange Borgere, trafikanter, presse, fagfolk, … Standardiserede vej- og trafikdata: OIOXML/vejregler Fælles nationalt referencesystem: ”Danmarks Veje” Forvaltn. og kunde-betjening Brugeren Én indgang Fælles vejforvaltnings-system (web-services) fra VD og andre 70.000 km veje Trafikant-service Prior. og planlægn. Vej- og trafik-analyser Selv-betjening (ansøgn.) Uheld og trafik-sikkerhed Info og overblik
Hvad er én Vej? Odden Helsingør Regionale centre Rute Trafikvej: forbindelsesveje regionale nationale internationale Lokalveje: -adgangsveje -by- og villaveje mv Roskilde København Køge Ringsted Sorø En Vej: Fysisk objekt som leverer vejtransportkapacitet til ruter eller dele heraf. Start og slut bestemmes af den trafikale funktion Vordingborg Næstved Rødby
Basale vej-elementer Snitflade til ”resten”: - FOT-Vejmidte - Andre nøgler Ved siden af vejen: Ejendomme Addresser CPR-vejnavne og vejkoder Personer Vejen: - Vejid Trafik Uheld Tværsnit
Der er behov for et nyt Vejidentifikations System En ”brik” blandt flere for at skabe stabilitet og sammenhæng i en foranderlig verden NU: Vejbestyrelse – vejnummer – vejdel Fremover: ???
Temaer i en Vejkorridor Addresse/Person Veje B FOT-VM Kom.grænse ”Vestbyen”: Stednavn A Tværvej 27 Hansen bor ved den del af AB-Vej, der hedder Tværvej med cpr-koden 2435. Han bor i hus nr 27. Tværvej ligger i Vestbyen ”Vestbyen”
Nyt Vejid-system: ”Hvad er det?” En entydig identifikation af de fysiske veje i Danmark Et centralt element i Vejforvaltningernes administrationsgrundlag En stabil og pålidelig indgangsnøgle til vejforvaltningernes data En nøgle der er robust i forhold til ”ting” der af natur er foranderlige – og bør være det! (Eks: Strukturændringer)
Nyt Vejid-system: ”Hvorfor ?” Vejene skal administreres på den mest effektive måde (Daglig drift, anlæg og planlægning) -> Selvst. vejrefsystem. Data og information skal altid kunne henføres til det korrekte sted Vejforvaltningerne skal kunne måle resultaterne af egen indsats. (Sikkerhed, tilstand, kapacitet mv) Dette kræver et pålideligt statistisk grundlag Eksterne skal have sikkerhed for en stabil adgang til vejforvaltningernes data – de har behov for data -. digital forvaltning! Strukturreformen vil medføre datakonverteringer uanset hvad Strukturreformen er derfor en god anledning
Nyt Vejid.System: ”Hvordan?” Ny definition af vejidentifikation: - Vejnummer med f.eks 7 cifre - Unikt nummer indenfor Danmark - Samlet identifikation: Vejnr+Vejdel Veje (vejdele) inddeles i vejstrækninger for at skabe entydig sammenhæng til: - FOT-Vejmidter - CPR-Vejnavne og CPR-Vejkoder - Forudsætter: Et vejreferencesystem Operationelt: - Et centralt register over danske veje - Et basalt geografisk vejnet (reelt en ægte delmængde af Danmarks Veje) Omfatter: Offentlige veje og stier, priv. fællesveje
Nyt Vejid.System: Benefits Ét vedligeholdt vejnet til brug for Trafikledelse og rutevejledning. Andre sektorer gives en veldefineret adgang til vejdata via FOT-relationen CPR-registret påvirkes ikke, men kan udvikle sig ift egne behov. Der opnås en sammenhæng mellem CPR og vejadministrative registre. Vejforvaltninger opnår historisk sammenhæng i deres data. TRM og andre ministerier opnår et overblik over det samlede vejnet. Trafikanter, alarmcentraler hjælpes af relationer til stednavne
Relationer: Ex på tabeller Primærnøgle Fremmednøgler Vejnr Fra Til FotVM(id) CPR-Vkode 2732454 1100 9700 FVM(12) 4312 2732454 9700 16700 FVM(13) 5643 Set fra vejen Primærnøgle Fremmednøgler FotVM(id) CPR-Vkode Vejnr Fra Til FVM(12) 4312 2732454 1100 9700 FVM(13) 5643 2732454 9700 16700 Set fra FOT
Vejsektoren gør noget! Deltager i FOT-specifikationsgruppen vedrørende VEJMIDTE Sidder i styregruppen for ServiceFællesskabet for Geodata Har standardiseringsarbejde kørende i OIOXML-regi omkring vejsektordata herunder en fælles vej-ID Vejregelrådet er domænekomite
En sommerhistorie fra 2003!
En sommerhistorie fra 2003: ”96,4 M60” er et præcist sted på det danske vejnet og koden forstås af vejfolket. Men da en lastbilchauffør den 22. juli i 2003 ringede 112 fra motorvejen syd for Vejle, fordi han og to personbiler var blevet påkørt bagfra, kunne vagtcentralen ikke bruge koden fra kantpælen til noget. Det tog over ½ time før redningskøretøjerne nåede frem!
En kantpæl!
En melding fra i år: Fredag den 22. oktober 2004 Brug nødtelefon i stedet for mobiltelefon Ifølge politiet i Haderslev og Vejdirektoratet er der stadig flere, der benytter mobiltelefonen ved opkald til alarmcentralen. Ifølge driftschef Niels Christian Skov Nielsen fra Vejdirektoratet er det dog i tilfælde af alvorlige uheld på motorvejen mest hensigtsmæssigt at benytte de opstillede nødtelefoner. Nødtelefonen giver nemlig en automatisk stedregistrering, som er vigtig, så ambulancen kommer hurtigt frem til det rigtige sted. Hvis man alligevel benytter mobiltelefonen, kan man ifølge leder af alarmcentralen hos Esbjerg Politi, Jack Bank, dog også benytte sig af de hvide pæle med nummer og kilometertal, der står i kanten af vejen. De angiver positionen så præcist, at ambulancen nemt kan finde stedet. (kl.7.33) DR Syd Regionale Nyheder
5 budskaber : Kommunalreformen ændrer geografien Dette må ikke medføre at vi taber data Når vi alligevel skal lægge om kan vi lige så godt gøre det intelligent Vejdata skal henføres til en ensartet nøgle og et fælles digitalt vejnet Der skal være fælles standarder for data og deres opdatering