Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet."— Præsentationens transcript:

1 Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet

2 Lovgrundlag At holde kørebaner, stier og fortove farbare i nødvendigt omfang At informere trafikanterne om vintertjenesten og de aktuelle forhold på vejene

3 Retningslinier Vejbestyrelsen bestemmer omfang og rækkefølge Retningslinier for gennemførelse fastsættes efter forhandling med politiet Opdeling af vej- og stinettet i vejklasser med angivelse af servicemål for hver vejklasse

4 Strategi for vintertjeneste Vejklasse Vejtype Servicemål/metode Tilstræbt maksimumtid for vejtilstand under servicemål Principper for glatførebekæmpelse og snerydning www.vejsektoren.dk

5 Formål med strategi Fælles udgangspunkt for vintertjenesten på stats- og kommuneveje, som gerne skulle betyde en ensartet standard for trafikanterne.

6 Strategi for vintertjeneste

7

8 Vintervejklasse – Vejtype Kørebaner Klasse I: afgørende betydning for fjerntrafikken Klasse II: betydning for fjerntrafikken og/eller afgørende betydning for afvikling af den gennemkørende trafik Klasse III: betydning for afvikling af den gennemkørende og/eller kollektive trafik, eller afgørende betydning for afvikling af den lokale nærtrafik. Klasse IV: betydning for afvikling af den lokale nærtrafik Klasse V: mindre betydning for afvikling af trafikken Klasse VI: Omfatter lokalveje til enkeltbruger områder og mindre boligveje.

9 Vintervejklasse – Vejtype Stier og fortove Klasse I: Stier med afgørende betydning for afvikling af trafikken Klasse II: Stier med nogen betydning for afvikling af trafikken Klasse III: Stier med mindre betydning for afvikling af trafikken Klasse IV: Rekreative grusstier

10 Kriterier for inddeling af vintervejklasser Trafikintensitet Trafiksikkerhed Hospitalsruter Kollektiv trafik og skolebusruter Vigtige erhvervsmæssige ruter

11 Vintertjenesten tilrettelægges generelt således: At beredskabet er operationelt i perioden 1. oktober til og med 30. april At der tages særligt hensyn til de trafikale forhold i myldretiderne At der opnås ensartet serviceniveau på sammenhængende vejstrækninger At der tages hensyn til miljøet Tilrettelæggelse

12 Udgiftsniveauer til glatførebekæmpelse i Næstved kommune Vintervejklasse I: Ca. 11.500 kr. pr. km vej Vintervejklasse II: Ca. 5.500 kr. pr. km vej Vintervejklasse III: Ca. 3.300 kr. pr. km vej Vintervejklasse IV: Ca. 950 kr. pr. km vej

13 Ved beslutning om saltning og dosering vurderes en række faktorer, f.eks.: Restsalt på vejen Tidspunkt på døgnet Ugedag Slidlagstype (åben/tæt) Vandhindetykkelse og forventninger til vejrets udvikling Beslutning om udkald til saltning

14 Beslutning om udkald til snerydning For hurtigst muligt at opnå ”sorte veje”, tilstræbes der udført præventiv saltning forud for snevejr på vintervejklasse I, II og III. Sne bør dog ikke fjernes ved hjælp af salt, men om nødvendigt skal der under vedvarende snevejr saltes for at holde bunden af snelagets løst.

15 Principskitser - spredebredder

16 Principskitser - rydningsbredder

17 Principskitser - saltning

18 Principskitser - snerydning

19 Klassificering af arealer på sideanlæg

20 Men uanset strategier……


Download ppt "Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google