Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Fra integration til inklusion
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
At leve med en kronisk sygdom
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
TERM modellen Introduktion til øvelse
Det autentiske menneske
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Borger- og lægeperspektiver v. Marie Brandhøj Wiuff, sociolog, projektleder.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Støvring den 11. september 2007
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Afdelingsleder Morten Freil
Geriatri med fokus på funktionsevne
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Guidet Egenbeslutning
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
brugerinddragelse i Danmark
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Læreren som læringsleder
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Velkommen til Round Table
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Præsentationens transcript:

Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital

Hjælp til rehabilitering fordrer to slags viden Professionel viden, der på baggrund af generel evidens anbefaler den bedste måde at leve på med en konkret lidelse Personspecifik viden, der skabes af borger og professionel og giver parterne fælles indsigt i personens vanskeligheder med en konkret lidelse

Personspecifik viden fordrer At metoderne vi anvender i beslutningstagning og problemløsning er: Konsistente med empowerment Har potentiale til at overkomme barrierer, der kan forhindre effektiv problemløsning

Virkeliggørelse af empowerment = Filosofi Guided Egen-Beslutning = Effektiv og konsistent metode Grounded theory Livsdygtighed med Type 1 diabetes = Mål for individuel patientomsorg

Programmatisk kvalitativ forskning 1996-1997 Grounded theory studie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år 1998-2000 Metodeudvikling og implementering Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Resultat efter 1 år GEB-GT

Programmatisk kvalitativ forskning 1996-1997 Grounded theory studie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år 1998-2000 Metodeudvikling og implementering Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Resultat efter 1 år GEB-GT

Programmatisk kvalitativ forskning 1996-1997 Grounded theory studie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år 1998-2000 Metodeudvikling og implementering Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Resultat efter 1 år GEB-GT

Programmatisk kvalitativ forskning 1996-1997 Grounded theory studie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år 1998-2000 Metodeudvikling og implementering Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Resultat efter 1 år GEB-GT

Programmatisk kvalitativ forskning 1996-1997 Grounded theory studie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år 1998-2000 Metodeudvikling og implementering Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Resultat efter 1 år GEB-GT

Programmatisk kvalitativ forskning 1996-1997 Grounded theory studie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år 1998-2000 Metodeudvikling og implementering Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Resultat efter 1 år GEB-GT

Virkemidler i Guidet Egen-Beslutning Semistrukturerede arbejdsark (n=20), guider patienter og professionelle ind i jeg-du-sorteret samarbejde Kommunikationstrænede professionelle Patienters motivation for at måle blodsukre skulle baseres på autonomi og ikke på kontrol

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Teoretisk model og måle-instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Færre problemer med diabetes PAID * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Liv og sygdom holdes adskilt Patient Professionel Liv Sygdom Konflikt i patient Konflikt i professionelle Sygdom Liv Konflikt mellem patient og professionelle

Liv og sygdom holdes adskilt Patient Professionel Liv Sygdom Konflikt i patient Konflikt i professionelle Sygdom Liv Konflikt mellem patient og professionelle

Jeg-du-distanceret professionel   Jeg-du-distanceret professionel dominans Jeg-du-sløret sympati Jeg-du-sorteret gensidighed Problemløsnin-gens omfang Roller tildelt de to parter i problemløsning Erkendelse af vanskelige følelser og uenighed i problemløsning Kvalitet af viden der opnåes som basis for problemløsning

Jeg-du-distanceret professionel   Jeg-du-distanceret professionel dominans Jeg-du-sløret sympati Jeg-du-sorteret gensidighed Problemløsnin-gens omfang Roller tildelt de to parter i problemløsning Erkendelse af vanskelige følelser og uenighed i problemløsning Kvalitet af viden der opnåes som basis for problemløsning

Personspecifik kommunikations- og refleksionsmodel   Ikke situationel refleksion Livs-orienteret dimension. Person-specifikke vanskelig-heder undersøges Sygdoms-orienteret dimension. Symptomer undersøges Situationel refleksion

Personspecifik kommunikations- og refleksionsmodel   Ikke situationel refleksion Livs-orienteret dimension. Person-specifikke vanskelig-heder undersøges Sygdoms-orienteret dimension. Symptomer undersøges Situationel refleksion

Ufuldendte sætninger - om værdier, erfaringer og behov (”Rikke” 1) De, som kender min måde at leve på, synes at jeg …. Er kanongo’ til at være diabetiker - Har helt styr på tingene Det jeg er bedst til angående min sukkersyge er ….. at ”glemme” alt om det! Det værste ved at have sukkersyge er … at det er pinligt at det ikke bliver passet ordentligt, så hellere skjule det, og hvem går det så ud over? Det jeg er dårligst til er …. At indrømme overfor mig selv, at det er værre end jeg gerne vil tro – Og få gjort noget ved det.

Ufuldendte sætninger - om værdier, erfaringer og behov (”Rikke” 2) Når jeg skal i diabetesambulatoriet tænker jeg …. Åh nej! Jeg synes at mine kollegaer/ venner…ved for lidt om mig … men det er ikke deres skyld En vane jeg har svært ved at blive af med er ….ikke at lade nogen komme tæt nok på til at se hvordan jeg i virkeligheden har det

Dynamisk problem løsning Inspireret af Alexander H. Bos, Holland. Dine observationer Dine mål og intentioner Noget, der aktuelt volder problemer Dine tanker Dine handlinger

Levede problemer med diabetes Er så forskelligartede og konkrete, at professionelle ikke kan gætte deres natur For eksempel den unge pige, der arbejder i en bagerbutik. Sygeplejersken mente at patienten vidste alt om sund mad, hvilket hun også gjorde. En del af hendes job var, imidlertid, hver dag at smage om kagerne var friske nok til at blive solgt i butikken. Det gjorde hun uden at være bevidst om indflydelsen på hendes blod sukker.

Forløsende viden Forløsende viden i dagliglivet   Forløsende viden i dagliglivet Potentiale til forandring i relationer med familie, venner og kollegaer Forløsende viden i et team Interdisciplinært potentiale til forandring Forløsende viden i en støttende relation Relationelt potentiale til forandring Forløsende viden i personens bevidsthed Personspecifikt potentiale til forandring

GEB tilpasset Patienter med type 1 og 2 diabetes Patienter med KOL Patienter med hjertelidelser Patienter indlagt på psykiatrisk afdeling med misbrug

GEB implementeret i En-til-en regi på ÅUH Grupperegi på OUH (personer med dårligt reguleret T 1 diabetes) Grupperegi på OUH (personer med T 1 og 2 diabetes) Sundhedsstyrelsens kursus for praksispersonale i almen praksis (personer med type T1 og 2 diabetes, KOL og hjertelidelse